21 Linków wozi pasażerów w Niemczech. Jest szansa na uratowanie kontraktu [wideo]

Agnieszka Domka-RybkaZaktualizowano 
Pesa
Więcej z Dortmundu. Fiasko kontraktu oznaczałoby dramat Pesy i ogromne problemy niemieckiego przewoźnika Deutsche Bahn. Żeby stawać do przetargów na niemieckim rynku musi proponować nowe pociągi, a bydgoski producent przedstawił mu korzystną ofertę. DB jest - jak Pesa - w trakcie restrukturyzacji.

- Był taki moment, gdy nie wierzyłem, że się uda, nie wierzyłem w Pesę - powiedział Joachim Küntzel, szef Urzędu Przewozów Regionalnych Północnej Nadrenii Westfalii (8 listopada w Dortmundzie podczas oficjalnego pokazu Linka dla Deutsche Bahn). - Ale dzisiaj cieszymy się, że pociągi już wożą pasażerów.

Milionowe straty Pesy. Ale jest 1,2 mld zł na finansowanie zamówień. To kredyty, gwarancje i ubezpieczenia

Rozmawiają o współpracy w przyszłości

Link został zaprezentowany przez przedstawicieli Deutsche Bahn podczas uroczystości 75-lecia bazy DB w Dortmundzie. To właśnie tam serwisowane są przekazane przez bydgoską spółkę pojazdy.

Prezentacja w Dortmundzie to oficjalne potwierdzenie wprowadzenia do ruchu pojazdów produkowanych na podstawie umowy ramowej podpisanej w 2012 roku. Zakłada ona, że DB sukcesywnie będzie zamawiać w Bydgoszczy pojazdy spalinowe dla ruchu regionalnego w wersji dwu- i trzyczłonowej. Uzyskały w tym roku homologację i zostały dopuszczone do ruchu na terenie Niemiec.

Do końca października za Odrę wyjechało 21 pociągów dwuczłonowych, 20 z nich jest eksploatowanych w Dortmundzie, kolejny trafił do Frankfurtu. Linki kursują na trasach kolei Emschertal, Volmetal, Ardey, i Hönnetal-Bahn. Wiosną przyszłego roku wejdą również do eksploatacji na liniach RE 17 (Hagen – Kassel-Wilhelmshöhe) oraz RE 57 (Dortmund – Winterberg – Brilon).
Bydgoska firma ma czas do końca marca 2019 roku, by przekazać jeszcze 16 Linków (trzyczłonoych).

- Wierzę, że Pesa zdąży - podsumował Küntzel.

- Wiele lat temu rozpisaliśmy przetarg, porównaliśmy oferty i wybraliśmy Pesę - mówił w Dortmundzie Andree Bach, szef DB Regio Północnej Nadrenii Westfalii. - Przeszliśmy razem długą drogę. Teraz czekamy na dostawę wszystkich pojazdów i rozmawiamy o współpracy z DB w przyszłości.

- Ta oficjalna prezentacja jest potwierdzeniem zaawansowania realizacji kontraktu z DB - dodał Krzysztof Sędzikowski, prezes Pesy. - Oczywiście, skupiamy się na produkcji i dostawie wszystkich zamówionych pojazdów, ale - co dla nas równie ważne - rozmawiamy z DB o współpracy w przyszłości.

Nie tylko u nas, ale również w Niemczech nie jest tajemnicą, że kontrakt Pesy i Deutsche Bahn jest ważny dla obu firm. Jednej i drugiej zależy, by udało się go zrealizować. W przeciwnym razie pogrążyłby nie tylko bydgoskiego producenta, ale prawdopodobnie także DB. Niemiecki przewoźnik, jak Pesa, jest w trakcie restrukturyzacji, w kłopotach wielokrotnie wspierało go państwo. Bez nowoczesnych pociągów trudno mu stawać do przetargów na obsługę tras w swoim kraju. Tymczasem Pesa przedstawiła konkurencyjną ofertę.

TAK WYGLĄDAJĄ LINKI Z PESY DLA DEUTSCHE BAHN. PREZENTACJA W DORTMUNDZIE [ZDJĘCIA]

Restrukturyzacja trwa także w Pesie. W 2017 roku jej strata netto sięgnęła 583 mln zł. 29 października bydgoska firma oraz 12 różnych podmiotów podpisały umowę, która gwarantuje jej m.in. kredyty, gwarancje i ubezpieczenia na łącznie 1,2 mld zł.

Zamówienia na ponad 3,3 mld zł

- To było podstawą, by firmę przejął Polski Fundusz Rozwoju. Pieniądze pozwalają na realizację obecnych i przyszłych zamówień. Oczywiście, trzeba będzie je spłacić - mówi Maciej Grześkowiak, rzecznik Pesy.

LINKI Z BYDGOSKIEJ PESY JUŻ WOŻĄ PASAŻERÓW W NIEMCZECH [ZDJĘCIA]

Portfel zamówień spółki na lata 2019-2023 przekracza 3,3 mld zł. Do tej pory uzyskała 21 homologacji dopuszczających pociągi do ruchu w 11 krajach. Wożą pasażerów m. in. we Włoszech, Niemczech, Czechach, Litwie czy Białorusi, a tramwaje w Moskwie, Kijowie, Sofii, węgierskim Szeged i rumuńskim Cluj. Pesa dostarczyła za granicę łącznie ponad 330 pojazdów.

(wideo: Agnieszka Domka-Rybka, montaż: Katarzyna Paczewska)

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3