Cholesterol można okiełznać

Redakcja
Fot. sxc
Najważniejszą sprawą w walce z cholesterolem jest zmiana nawyków żywieniowych.

Oto pięć zasad jedzenia antycholesterolowego.

Zasada pierwsza - jedz dania ubogie w tłuszcze i cholesterol
Ograniczaj jedzenie:
- masła, tłustych mięs, podrobów i wędlin
- pełnotłustego nabiału - żółtych serów, tłustych twarogów, serków kanapkowych
- żółtek jaj

Tłuszcze roślinne zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, które są niezbędne do budowy i funkcjonowania każdej komórki organizmu. Oleje roślinne to ponadto naturalne źródło steroli roślinnych związków, które obniżają stężenie cholesterolu we krwi zmniejszając w przewodzie pokarmowym jego wchłanianie wraz z dietą.

Zasada druga - jedz warzywa i owoce
Ogranicz jedzenie:
- warzyw smażonych w głębokim tłuszczu
- owoców marynowanych i w słodkich zalewach
- jedz co najmniej dwie porcje owoców dziennie i warzywa gotowane na parze

Warzywa i owoce są źródłem cennego błonnika pokarmowego, który pęczniejąc w przewodzie pokarmowym jak gąbka pochłania nadmiar tłuszczu i cholesterolu, a także toksyny pochodzące z zalegających tu niestrawionych i niewchłoniętych składników diety.

Zasada trzecia - jedz produkty bogate w białko
Ograniczaj jedzenie:
- mięsa smażone w panierce i w głębokim tłuszczu.
Produkty bogate w białko (powinny pojawiać się w diecie nawet w 3 posiłkach w ciągu dnia). Dobrym źródłem pełnowartościowego białka są: białe mięso drobiu, chude mięso i wędliny wołowe i cielęce chude i półtłuste ryby, chude twarogi, jogurty i kefiry, białko jaja.
Podczas smażenia w głębokim tłuszczu potrawa wchłania ogromne jego ilości. Mięso przyrządzaj gotując tradycyjne lub na parze, dusząc, piekąc w folii lub grillując.

Zasada czwarta - jedz zdrowe produkty zbożowe
Ograniczaj jedzenie:
- białego pieczywa pszennego
- białego ryżu, puree ziemniaczanego
Najlepsze będzie pieczywo ciemne, razowe, pełnoziarniste, grube kasze, np. gryczana i brązowy ryż. Można też jeść razowe makarony.

Zasada piąta - słodycze i fast foody nie dla ciebie
Ogranicz jedzenie:
- słodyczy między posiłkami
- pizzy
- hamburgerów
- frytek
- słodzonych napojów
- alkoholu

Jeśli nie możesz obejść się bez słodkości, to zjedz jedną porcję raz w tygodniu. Słodycze gwałtownie podwyższają poziom cukru we krwi i rozregulowują gospodarkę węglowodanową w organizmie. Jeśli między posiłkami ssie cię z głodu sięgnij po jogurt lub marchewkę.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie