Danina do sklepu

Katarzyna PiojdaZaktualizowano 
Firmy, które sprzedają swoje produkty w marketach, płacą właścicielom sklepów prowizje. Kwoty są tak wysokie, że co roku wystarczyłyby na zakup czterech luksusowych aut.

     Opłat jest sporo: za wystawienie artykułu na półce w markecie, liczbę artykułów w sklepie, możliwość magazynowania towaru na zapleczu lub organizowanie promocji i przygotowanie gazetek reklamowych.
     Opłata umowna
     
Sieci handlowe nie pobierają jednakowych prowizji. - W jednym markecie, już po podpisaniu umowy a przed wyłożeniem naszych produktów na półki, płacimy pięć tysięcy złotych, w innym__- o tysiąc więcej - mówi Arkadiusz Pisarek , zastępca prezesa ds. handlowych w Kujaw- skiej Spółdzielni Mleczarskiej we Włocławku. - Za samo zorganizowanie degustacji markety też sobie liczą: za trzy dni promocji w jednym sklepie - nawet 900 złotych. Do tego dochodzą koszty za pracę hostessy i produkty, które rozda ona w czasie promocji. Umieszczenie artykułu w gazetce reklamowej marketu kosztuje nas kolejne dwa tysiące złotych.
     Prezes Wytwórni Octu i Majonezu "Ocetix" z Grudziądza już pogodził się z tym, że musi płacić prowizje. - A co mam zrobić? Jeśli nie zgodzę się płacić marketom za miejsce na moje produkty__- nie sprzedam ich - obawia się Kazimierz Olszewski, prezes firmy.
     Negocjacje trwają
     
Producenci raczej nie próbują przeciwstawiać się warunkom dyktowanym przez właścicieli marketów. - Wysokość opłat można negocjować z dyrekcją marketu, ale nie można ich wyeliminować - twierdzi Waldemar Fijołek, kierownik marketingu strategicznego w bydgoskiej "Jutrzence".
     Jednak niektórzy producenci poszukiwanych towarów z rozmysłem przestali zaopatrywać duże sklepy. Dwa miesiące temu z półek "Carrefoura" zniknęły produkty mleczarni Piątnica. Wkrótce do producentów zgłosili się szefowie marketu. Zaproponowali dalszą współpracę. Wyjaśniali, że to klienci dopytywali się o te wyroby, bo nie mogli ich znaleźć w markecie. Strony doszły do porozumienia: towary Piątnicy wróciły na sklepowe półki.
     Inni dostawcy niechętnie wycofują towary z marketów. Wolą jednak płacić. - Kiedyś chcieliśmy zakończyć współpracę z jednym z marketów - mówi Pisarek. - Zrezygnowaliśmy z tego, bo przecież moglibyśmy stracić klientów.
     Wygląda na to, że na razie tylko polscy drobiarze nie dają za wygraną. Twierdzą, że to dyrekcje dużych sklepów, a nie oni, dyktują ceny ich towarów. Prawnicy niektórych producentów drobiu już przygotowują przeciw kilku marketom pozwy w tej sprawie. Wkrótce trafią one do sądów.
     Tajemnica w sieci
     
Jakie prowizje biorą markety od dostawców? - Nie udzielamy informacji na ten temat - mówi Anna Mazurek , rzecznik "Biedronki". Renata Gejło, rzecznik "Geant": - To tajemnica handlowa.
     Producenci są mniej tajemniczy. - Jednemu marketowi przekazujemy co roku około 400 tysięcy złotych, to jest dziesięć procent naszych rocznych obrotów - mówi właściciel firmy produkcyjnej we Włocławku, który chce zachować anonimowość. - _Za te pieniądze moglibyśmy kupić cztery luksusowe samochod_y.
     

polecane: FLESZ: Smartfon zamiast kas fiskalnych.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3