Długotrwały stres w pracy jest niebezpieczny!

RedakcjaZaktualizowano 
Jeśli czujesz się wyczerpany i nie radzisz sobie z wymaganiami szefa, konieczny jest odpoczynek i regeneracja organizmu
Jeśli czujesz się wyczerpany i nie radzisz sobie z wymaganiami szefa, konieczny jest odpoczynek i regeneracja organizmu
Poziom stresu wśród Polaków aktywnych zawodowo jest bardzo wysoki – mówi Maciej Starzyk z Okręgowego Inspektoratu Pracy w Białymstoku. – To częsta przyczyna spadku jakości pracy i zwolnień lekarskich.

Z badań wynika, że stres zawodowy i jego konsekwencje dotykają jedną trzecią zatrudnionych na terenie Unii Europejskiej – bez względu na płeć, wiek czy zawód.

Przeczytaj: Nauczyciel nie musi obawiać się zmiany zawodu! Jak może się przebranżowić?

W Polsce, według danych zgromadzonych przez Państwową Inspekcję Pracy, problem stresu dotyczy aż 60 proc. stanowisk pracy. Oznacza to, że mamy tutaj do czynienia ze średnim lub wysokim natężeniem stresu. Co istotne, jedna czwarta absencji chorobowych, trwających ponad dwa tygodnie, jest jego wynikiem. PIP wskazuje na dwa główne powody takiego stanu: niepewność zatrudnienia oraz wymagania stawiane przez przełożonych.

To przyczyna chorób

Zdaniem ekspertów jeśli stres pojawia się często i trwa długo, z upływem czasu pracownik ulega wyczerpaniu fizycznemu i psychicznemu, odczuwa zmęczenie czy dolegliwości bólowe. Przedłużające się napięcie zmusza do oszczędzania energii w pracy. Jeżeli nic się nie robi, aby zmienić warunki, organizację lub sposób pracy, przychodzi poirytowanie i złość. Następnie pojawia się zniechęcenie, brak nadziei na zmiany, bezradność i smutek. Długotrwałe napięcie powoduje problemy ze zdrowiem, np. depresję, nerwicę, obniżenie odporności organizmu i infekcje, bóle mięśni karku, barków, bolesne skurcze jelit.

Przeczytaj: Kolejne samobójstwo w pracy. Co się dzieje w tej fabryce?

Aby więc nie narażać się na negatywne skutki stresu w przyszłości, po pierwsze należy nauczyć się rozpoznawać charakterystyczne dla siebie jego objawy. Po drugie, trzeba znaleźć przyczyny i usuwać je. Kolejna rzecz to nauczenie się łagodzenia niebezpiecznych dla zdrowia skutków napięcia w pracy. Warto myśleć o przyszłości, czyli być przygotowanym na stresujące sytuacje.

Dobre rady

♦ Poznaj swoje prawa i obowiązki wynikające z Kodeksu pracy.

♦ Zanim zaczniesz pracować w nowym miejscu, dokładnie zapoznaj się z zakresem obowiązków, zapytaj o atmosferę panującą w firmie.

♦ Unikaj odkładania spraw na później.

♦ Staraj się nie przychodzić do pracy na ostatnią chwilę.

♦ Planuj. Zaczynaj od spraw najważniejszych w danym dniu i pamiętaj o zostawieniu sobie czasu na nieprzewidziane zadania.

♦ Wykonuj jedną czynność od początku do końca.

♦ Jeśli odczuwasz napięcie, rozejrzyj się wokół i zrób choćby w pamięci listę konkretnych rzeczy, które cię w danej chwili irytują, złoszczą, męczą lub przeszkadzają w pracy.

♦ Bądź wyrozumiały dla siebie i innych. Pamiętaj, że nie ma ludzi, którzy zawsze wszystko wiedzą i zdążają na czas.

♦ Pamiętaj o odrobinie humoru, dystansu do siebie, kolegów i szefa na co dzień.

♦ Jedz posiłki w pracy, unikaj nadmiaru kofeiny, cukrów i tłuszczu.

♦ Dbaj o zdrowie i właściwe odżywianie, systematycznie wykonuj badania lekarskie. Regularnie odpoczywaj po pracy, najlepiej aktywnie.

♦ Bez względu na to, gdzie pracujesz i jaki masz zawód, staraj się zachować równowagę między obowiązkami a czasem wolnym.

♦ Pogódź się z zawodową rzeczywistością i nie zadręczaj się sytuacjami, na które nie masz wpływu.

♦ Nie dopuszczaj do gromadzenia się napięcia – rozładowuj je poprzez aktywność fizyczną, hobby lub rozmowę z innymi.

♦ Rób przerwy w pracy. Staraj się przeznaczać je na chwilę relaksu i oderwania od obowiązków.

♦ Rozwijaj swoje zainteresowania, podnoś kwalifikacje zawodowe, podejmuj wyzwania i rozglądaj się po rynku pracy. Obecna firma nie jest jedyną, w której możesz być zatrudniony.

♦ Jeśli popełnisz błąd, przyjmij za niego odpowiedzialność, wyciągnij wnioski na przyszłość i nie rozpamiętuj niepowodzenia w nieskończoność.

♦ W myśleniu o sobie i swoich obowiązkach staraj się unikać zwrotów: zawsze, natychmiast, muszę. Używaj w zamian stwierdzeń: chcę, mogę, potrafię. Przecież i tak zrobisz, co trzeba, a nie wywołasz u siebie dodatkowego napięcia.

♦ Dbaj o siebie i swoje sprawy. Odmawiaj i mów, że się nie zgadzasz, gdy ktoś narusza twoje prawa lub nie jesteś na coś gotowy.

♦ W sytuacji, gdy mimo wszystko nie radzisz sobie ze stresem wywołanym pracą, zastanów się nad zmianą zakresu obowiązków, zajmowanego stanowiska, pracodawcy lub zawodu.

źródło: www.podlaskie.strefabiznesu.pl

 

polecane: 60 Sekund biznesu: Ekonomia współdzielenia coraz popularniejsza.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3