Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Duże zmiany dla kierowców zawodowych. Tiry mogą opanować wszystkie drogi!

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Polska musi dostosować przepisy do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Polska musi dostosować przepisy do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. pixabay.com
Ciężarówki nie mogą jeździć po wszystkich drogach, ale wkrótce się to zmieni. Polska musi dostosować przepisy do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Nad stosownymi przepisami (m.in. zmianą ustawy Prawo o ruchu drogowym i o drogach publicznych) pracuje już Ministerstwo Infrastruktury i możliwe, że wejdą w życie jeszcze w tym roku. Tiry będą mogły wjeżdżać prawie wszędzie, choć kierowcom odradza się korzystania z dróg gruntowych, ale ustawodawca ma dać wolną rękę w ewentualnym ustawianiu znaków zakazu wjazdu zarządcom dróg samorządowych, a więc wojewódzkich, powiatowych i gminnych.

Czytaj więcej w serwisie motofakty.pl

Wiele dróg wojewódzkich zostało ostatnio zmodernizowanych i podwyższono na nich nośność generalnie do 10 ton nacisku na oś pojazdu, ale cześć dróg jest w gorszym stanie i tam niewątpliwie ciężkie samochody nie mogą wjeżdżać. Nie mogą też wjeżdżać ze względu na niedostateczną nośność mostów i wiaduktów. Dlatego teraz analizowana jest skala problemu i na pewno wprowadzone zostaną ograniczenia wjazdu dla pojazdów o nacisku 11,5 ton, choć te będą możliwe po spełnieniu innych jeszcze warunków.

Duże zmiany dla kierowców zawodowych. Co jest w nowym projekcie?

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, obecnie samochody o nacisku 11,5 ton na oś mogą korzystać z zaledwie 54 proc. dróg krajowych, co stanowi 5 proc. sieci dróg w kraju. Po nowelizacji przepisów ciężarówki będą mogły korzystać z ok. 70 proc. dróg publicznych w kraju.

Wszystko z powodu interwencji polskich przewoźników drogowych w Komisji Europejskiej. Ta pozwała w roku 2016 Polskę do TSUE za ograniczenia w ruchu dla ciężarówek na drogach samorządowych, co jest złamaniem unijnej dyrektywy (dokładniej przepisów Rady z 1996 r.). Bo nasze przepisy wymagają, aby firmy transportowe uzyskiwały specjalne pozwolenia (i opłacały je) na przejazd drogami samorządowymi ciężarówkami o nacisku osi przekraczającym 8 lub 10 ton.

Ile zarabiają kierowcy ciężarówek? Niektórzy nawet ponad 7 tysięcy złotych na rękę. Wiele dowiadujemy się dzięki raportowi TransJobs.eu. Przejdź do następnych zdjęć, aby zobaczyć zarobki kierowców >>>

Tyle zarabiają kierowcy ciężarówek w Polsce. Kwoty mogą was ...

- Wszystko pięknie, niby nowe przepisy mają nam ułatwić pracę, zgodnie z wyrokiem Trybunału i standardami europejskimi, ale jednocześnie wprowadzi się wolną rękę dla zarządów dróg. Te będą mogły zakazać wjazdu na różne drogi - komentuje Adam Jędrych, prezes Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych im. Dionizego Woźnego z siedzibą w Lipnikach. - Proszą sobie wyobrazić, że tir przejeżdża swobodnie przez jeden powiat, ale na tej samej drodze w innym już powiecie trafia na znak zakazu wjazdu. I co wtedy ma zrobić kierowca? Spraw nie wygląda tak różowo jak by się na pozór wydawało.

Adam Jędrych i inni członkowie stowarzyszenia przewoźników spotkają się w poniedziałek w Warszawie, aby rozmawiać o tych problemach z ministrem infrastruktury i generalnym inspektorem transportu drogowego. Chcą przedstawić swoje argumenty.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska