Dwa duże banki znów ostrzegają klientów: Tak oszuści przejmują konta i kradną pieniądze [23.01.2020]

Magdalena Walczak-Grudzka
Magdalena Walczak-Grudzka
Dwa duże banki - Alior Bank i BNP Paribas - znów ostrzegają przed oszustwami, w wyniku których klienci mogą stracić swoje dane a przede wszystkim pieniądze. Oszuści mogą przejąć kontrolę nad rachunkiem! Dariusz Gdesz
Dwa duże banki - Alior Bank i BNP Paribas - znów ostrzegają przed oszustwami, w wyniku których klienci mogą stracić swoje dane a przede wszystkim pieniądze. Oszuści mogą przejąć kontrolę nad rachunkiem! - Te działania mają na celu przejęcie konta (loginu oraz hasła) do bankowości, a następnie środków - czytamy w specjalnych ostrzeżeniach dwóch banków. O co chodzi?

Banki ostrzegają klientów

Dwa duże banki - BNP Paribas oraz Alior Bank - ostrzegają klientów w Polsce przed oszustwami, które wciąż są groźne i prowadzą do utraty środków.

Alior Bank informuje w specjalnym ostrzeżeniu o atakach poprzez wiadomości SMS w celu kradzieży danych logowania do bankowości. BNP Paribas z kolei przypomina o oszustach podszywających się pod bank, którzy nakłaniają do kliknięcia w link prowadzący do szkodliwej zawartości.

Sprawdź koniecznie

Alior Bank ostrzega klientów przed oszustwami

- Przypominamy o atakach, wykorzystujących wiadomości SMS w celu kradzieży danych logowania do bankowości i środków finansowych - czytamy w ostrzeżeniu na stronie Alior Banku.

Przestępcy przesyłają wiadomość SMS z linkiem do dokonania drobnej opłaty, najczęściej w wysokości od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych, np. za kuriera, fakturę, dopłatę do zakupionego w internecie towaru. Strona, na którą zostaje przekierowany użytkownik po kliknięciu w link, w istocie jest fałszywa (podszywa się pod bank lub pośrednika płatności, ale posiada inny adres).

Takie działania mają na celu przejęcie konta (loginu oraz hasła) do bankowości, a następnie środków.

- Takie działania mają na celu [b]przejęcie konta (loginu oraz hasła) do bankowości, a następnie środków – jeśli użytkownik wpisze jednorazowy kod z SMS na fałszywej stronie lub potwierdzi transakcję za pomocą aplikacji mobilnej - wyjaśnia Alior Bank.

Zabieg ten ma za zadanie dodać wraz z płatnością odbiorcę do listy zaufanych, co pozwoli na wykonywanie kolejnych przelewów bez potwierdzeń w przyszłości.

Sprawdź koniecznie

Przykładowa wiadomość może wyglądać tak:

Przestępcy przesyłają wiadomość SMS z linkiem do dokonania drobnej opłaty, najczęściej w wysokości od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych. Takie
Przestępcy przesyłają wiadomość SMS z linkiem do dokonania drobnej opłaty, najczęściej w wysokości od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych. Takie działania mają na celu przejęcie konta (loginu oraz hasła) do bankowości, a następnie środków. Alior Bank

Co mogą zrobić klienci banku? Jak uchronić się przed atakiem?

Alior Bank upomina klientów, by zawsze dokładnie czytali treść SMS-y i e-maile, którą otrzymują i zachowali szczególną ostrożność, jeśli wiadomość wymaga natychmiastowej reakcji. Ważne też, by nie podawać danych służących do logowania do Banku na innych stronach, niż strona Banku.

  • bank nie wysyła odnośników do strony logowania w wiadomościach SMS ani w e-mailach,
  • zawsze czytaj dokładnie treść wiadomości SMS z kodem jednorazowym z banku lub szczegóły w aplikacji mobilnej – weryfikuj, czy kwota operacji, którą zlecasz jest zgodna z Twoją dyspozycją; Twoją szczególną uwagę powinna wzbudzić fraza o założeniu „nowego szablonu zaufanego”;
  • przestępcy mogą ustawić dowolną nazwę nadawcy dla wiadomości SMS (czyli może zostać wyświetlona np. nazwa operatora płatności, firmy kurierskiej itp., mimo że firma ta nie jest prawdziwym nadawcą);
  • zachowaj szczególną ostrożność, jeśli wiadomość wymaga natychmiastowej reakcji lub jest nacechowana emocjonalnie i wymaga kliknięcia w przesłany odnośnik;
  • nie loguj się do banku, lub innych serwisów poprzez linki zawarte w wiadomościach e-mail lub SMS;
  • nigdy nie podawaj danych służących do logowania do Banku, jeżeli adres strony, na której się znajdujesz jest inny niż https://system.aliorbank.pl lub https://pbl.aliorbank.pl/;
  • nie klikaj w linki znajdujące się we wiadomościach SMS kierujące do stron płatności.

W przypadku wątpliwości skontaktuj się z infolinią (19 502) lub dowolnym oddziałem banku - radzi Alior Bank.

BNP Paribas ostrzega klientów przed oszustwami

Ostrzegamy przed fałszywymi mailami rozsyłanymi za pośrednictwem poczty elektronicznej - pisze z kolei BNP Paribas.

Oszuści podszywaj się także pod Bank BNP Paribas. Przesyłają link i nakłaniają do kliknięcia. Link prowadzi do szkodliwej zawartości umieszczonej w serwisie Google Drive.

To Cię może też zainteresować

- Nadawcy fałszywych wiadomości informują odbiorców o przekroczonym terminie na opłacenie faktury, a przykładowa treść tematu wiadomości to: „fv ot Bank BGZ BNP Paribas S.A. Oddzial II” - czytamy w specjalnym ostrzeżeniu na stronie BNP Paribas.

Jak uchronić się przed atakiem?
BNP Paribas podpowiada, co zrobić, by skutecznie chronić swoją tożsamość:

  • W sieci Internet nie jesteśmy anonimowi
  • Nie zostawiaj swojego komputera oraz innych urządzeń bez nadzoru
  • Zwracaj uwagę na treści i zdjęcia, które udostępniasz w Internecie. Nigdy nie publikuj zdjęć lub skanów swoich dokumentów, kart bankowych, biletów na koncert, itp.
  • Nie udostępniaj pochopnie swoich danych osobowych w Internecie oraz osobom postronnym
  • Dokumenty z poufnymi danymi niszcz w bezpieczny sposób- pamiętaj, że twój kosz na śmieci może stać się skarbnicą cennych informacji, dla osób które mogą je wykorzystać przeciwko tobie.
  • Nigdy nie zapisuj haseł na kartkach i nie ujawniaj ich nikomu.
  • Nie podawaj swoich danych, na przykład podczas rozmowy telefonicznej w miejscu publicznym- nigdy nie wiesz kto Cię słucha.

Google ostrzega. Te telefony są narażone na atak. Jest groźn...

Wzrasta sprzedaż "małpek" ale kosztem dużych formatów

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 28

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Cześć panowie, mam na imie Monika 25 lat. Chętnie poznam normalnego faceta. Nie szukam sponsora, nie interesuje mnie jakie masz zarobki, samochód itp. Przede wszystkim cenię kulturę osobistą i poczucie humoru, wygląd dla mnie to sprawa drugorzędna. Zainteresowane osoby zapraszam do kontaktu. Więcej moich zdjęć można zobaczyć na moim profilu : wyspakobiet.eu/monia25

G
Gość

Poszkodowanym polecam lekturę orzeczenia SN:

http://www.sn.pl/sites/orzecznictwo/orzeczenia3/v csk 141-17-1.pdf

SN nakazał zwrot klientce ponad 60 tys. wyłudzonym z konta poprzez osoby trzecie.

"Bankierom" także zalecam uważną lekturę.

z
zuuuuzu
14 stycznia, 7:55, Gość:

Banki powinny miec zakaz wysylania smsow na zawsze i problem rozwiązany tylko telefon!

15 stycznia, 7:25, Gość:

Bardzo mądrze.

"Chce pan potwierdzenie?" Co odpowiada większość płacących kartą klientów? "Nie, nie po co?

Szokuje mnie takie zachowanie ludzi. Jak potem dochodzić swoich praw jeśli kasjerka się pomyli i wbije zamiast 123,50zł 1235,00? Ludzie są teraz koszmarnie łatwowierni.

G
Gość
14 stycznia, 12:43, emerytka:

To dlatego ING śląski przesyła jakieś lody wtedy kiedy jesteśmy mu zalogowani.To jest oszustwo!!!Przecie ktoś mój telefon też może ukraść! !!

17 stycznia, 3:17, Gość:

Telefon musi miec zabezpieczenie haslem. Jezeli sa to linie papilarne to moga przycisnac twoj palec w czasie zabierania

To też o to chodzi. Mój fon jest otwierany paluchem ale wszelkie logowania hasłem.

G
Gość
15 stycznia, 20:35, 666:

Trzeba być totalną amebą żeby w SMS-ie z informacją o dopłacę klikać w link z domeny .tk :-)

Racja

G
Gość

To Bank odpowiada za co? Pobiera pieniądze nasze za obsługę w tym bezpieczeństwo naszych pieniedzy, już teraz organy państwa pozwalają Bankom za dużo i od tego zaczyna się.

Banki tak po prawdzie to największy krwiopijca ludzi uczciwych.

G
Gość

To banki niech się tym zajmą! Za coś pobieracie drakońskie opłaty i obracacie naszymi pieniędzmi i to w waszym interesie jest to by takie sytuacje nie miały miejsca. Myślicie ze ludzie za was sprawę załatwia. Do roboty leniwe banki!

G
Gość

To komunikat banków aby jak najszybciej wypłacać pieniądze!

N
Niewiem

Co z tego komunikatu zrozumieją starsi ludzie bank tam moje pieniądze mają być bezpieczne a oni po t tekście ja by odrazu chcieli umyć ręce jak coś się stanie a często wtyczki tkz pracują w bankach

G
Gość
14 stycznia, 07:43, Gość:

A ja się pytam gdzie są organy ścigania??? Ktoś to wysyła konto też jest czyjeś?

Jak sama nazwa wskazuje, organa ścigania się ścigają. (Ale nie wiem w jakim celu.)

G
Gość

BLE BLE BLE i żadnej właściwej informacji. Te pismaki mają doszczętnie wyprane mózgi!

G
Gość
14 stycznia, 12:43, emerytka:

To dlatego ING śląski przesyła jakieś lody wtedy kiedy jesteśmy mu zalogowani.To jest oszustwo!!!Przecie ktoś mój telefon też może ukraść! !!

Telefon musi miec zabezpieczenie haslem. Jezeli sa to linie papilarne to moga przycisnac twoj palec w czasie zabierania

666

Trzeba być totalną amebą żeby w SMS-ie z informacją o dopłacę klikać w link z domeny .tk :-)

M
MM
15 stycznia, 9:16, Gość:

Czy te banki matki, w swoich krajach tak samo ostrzegają klientów w taki sposób, nic nie robiąc. To bank otwierając, mi konto, ma obowiązek, zabezpieczyć je, a nie jak to w Polsce, podjęcie lecz się sam, kliencie broń się sam itd. To jest ryzyko zawodowe banku, a nie klienta który uwierzył zapewnieniom w ich ofercie. W państwie prawa możnaby, posądzic bank o oszustwo, wprowadzenie klienta w błąd.

To dla takich matołów jak ty te komunikaty są tak często powtarzane. Jak widać, to całkowicie zbyteczne. I tak nie rozumiesz...

G
Gość

Czy te banki matki, w swoich krajach tak samo ostrzegają klientów w taki sposób, nic nie robiąc. To bank otwierając, mi konto, ma obowiązek, zabezpieczyć je, a nie jak to w Polsce, podjęcie lecz się sam, kliencie broń się sam itd. To jest ryzyko zawodowe banku, a nie klienta który uwierzył zapewnieniom w ich ofercie. W państwie prawa możnaby, posądzic bank o oszustwo, wprowadzenie klienta w błąd.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3