Eksperci zdecydują, czy podzielić MZK Bydgoszcz!

bog
Czy podział MZK to dobre rozwiązanie?
Czy podział MZK to dobre rozwiązanie? Jarosław Pruss
Specjalna firma oceni funkcjonowanie transportu publicznego w Bydgoszczy. W sierpniu dowiemy się, jaki los czeka nasze MZK

Jeszcze w maju ZDMiKP ogłosi przetarg na przeprowadzenie audytu transportu publicznego w Bydgoszczy pod kątem jego organizacji. Raport ma uwzględniać obecny stan, ale przede wszystkim wskazać najlepsze rozwiązania dla zmian związanych z uruchomieniem linii tramwajowej do Fordonu.

- Liczymy, że wyniki audytu poznamy jeszcze w sierpniu - informuje Łukasz Niedźwiecki, zastępca prezydenta Bydgoszczy. - To ważne, bo jeśli eksperci zarekomendują nam podział MZK na dwa odrębne zakłady do obsługi komunikacji autobusowej i tramwajowej, to w przypadku ostatecznej decyzji musimy mieć czas na przeprowadzenie całej operacji - wyjaśnia.

Czytaj: Eko-autobusy jednak nie dla Bydgoszczy. Przepadł projekt ratusza na zakup 15 hybrydowych autobusów

Skąd w ogóle pomysł na podział największego przewoźnika w mieście na dwie odrębne spółki? Ratusz tłumaczy, że takie rozwiązanie warunkuje właśnie budowa nowej linii tramwajowej do Fordonu. Spółka Tramwaj Fordon, którą powołano do realizacji, i potem do jego obsługi, będzie więc działać na podobnych zasadach, jak MZK. A utrzymywanie dwóch przewoźników tramwajowych jest nie tylko droższe. Niesie ze sobą jeszcze szereg wad - tramwaje z Fordonu jeździłyby tylko do pętli przy Wyścigowej, gdzie pasażerowie przesiadaliby się do pojazdów MZK lub autobusów. A to byłoby rozwiązaniem absurdalnym.

Bydgoszcz - rozkład jazdy

- Wydaje się oczywiste, że rekomendacja będzie wskazywać zintegrowanie przewozów tramwajowych w jednym podmiocie. Czy będzie to MZK, czy Tramwaj Fordon, czy zupełnie nowa spółka dowiemy się właśnie z raportu ekspertów - wyjaśnia Łukasz Niedźwiecki.

Ale na takie rozwiązanie stanowczo nie zgadzają się pracownicy MZK. - To bezsensowny eksperyment - uważa Marek Napierała, szef zakładowej "Solidarności". - Podobną drogę wybrały już inne miasta w kraju i teraz ze wszystkiego się wycofują. Dlaczego? Bo takie rozbicie obniża jakość usług. Tylko duży przewoźnik jest gwarantem ich odpowiedniego poziomu. Dlatego, jeśli już zapadnie taka decyzja, to na pewno będziemy protestować - zapowiada związkowiec.

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

A gdyby tak osobny prezes i zarząd do każdego autobusu i tramwaju Ile nowych miejsc pracy. Jaki wzrost jakości usług. I tak głównie miasto płaci. 

m
max
W dniu 09.05.2014 o 10:03, lancer napisał:

Czas najwyższy wydzielić tramwaje z MZK!Będzie to szansa na podniesienie jakości usług tramwajowych i nowszy tabor.

Bzdura! Jaka firma zainwestuje 4mln zł na jeden nowy tramwaj, albo 10 sztuk lub więcej?

m
max

Panie Niedźwiedzki a może zrobi Pan audyt na podział ZDMiKP aby poswtał Zarząd Dróg Miejskich i odzielny Zarząd Komunikacji Publicznej??? Absurd tylko problemy stwarzacie zamiast polepszać sytuację na drogach!! JAk jest zator na torowisku tramwajowym to od razu na radiotelefonie motorniczowie informują zakład mzk i mobilizują środki na komunikacje zastępczą. A co jak będą 2 lub 3 spółki? Skoro jeden ma mieć tramwaje a drógi autobusy to co myślicie że ta druga spółka zagospodaruje swój tabor na taką sytuację? A z jakiej racji? Firma dba o siebie a nie o konkurencję!!! Absurd Lepiej zadbajcie o środki unijne na dofinansowanie zakupu nowych autobusów i tramwajów a nie rozwalacie to co jest!!!

A
Anka

a dlaczego pseudo ekseprci mają o tym decydować a nie mieszkańcy, dlaczego nas nie zapytacie CZY CHCEMY PODZIAŁU MZK ..... ja bez ekspertó udzielę wam odpowiedzi, że jako bydgoszczanka NIE CHCĘ PODZIAŁU MZK a tym samym mnożenia stołków i kosztów...

M
Michał

Co za bzdury panowie z ratusza opowiadają. Czy w Warszawie albo Gdańsku i Poznaniu gdy jest wybudowana nowa trasa tramwajowa jest jakaś spółka stworzona do jej obsługi? Nie. U nas jest żeby prezesi spółek mogli sobie posadki zaklepać na długie lata a motorniczowie będą dalej robić za 2tys. na rękę bo dla nich na podwyżki nie będzie. Grunt że prezesi zarządu nowej spółki będą zarabiać 15-20 tys. PLN miesięcznie!

d
dibis

NIe widzę żadnego zysku z podziału firmy przwozowej i pewnie nikt o zdrowych zmysłach też tego nie dostrzega. Nowa firma to nowi, nieobłowieni jeszcze prezesi, którzy będą pobierać pieniądze, potrzebne na remonty i wymianę taboru. Spółka miała wybudować nową linię i zniknąć, więc po co wydawać masę pieniędzy na jakieś niepotrzebne badania jej dalszej przydatności? Znowu marnotrawi się społeczne pieniądze na bezsensowne badania na poziomie myślenia ucznia szkoły średniej. Panie Bruski, zapytaj pan w "ekonomiku", to za darmo uczniowie powiedzą, że dzielenie firmy MZK mnoży koszty.

l
lancer

Czas najwyższy wydzielić tramwaje z MZK!

Będzie to szansa na podniesienie jakości usług tramwajowych i nowszy tabor.

b
bydgoszczanka

To jest szukanie stołków dla "krewnych królika" Obecny prezydent robi wszystko aby pogrążyć, a najlepiej zlikwidować MZK. Spółka TRAMWAJ FORDON powstała do realizacji zadania, po jego wykonaniu powinna być rozwiązana a przewóz osób powinien przejąć MZK bo do tego jest powołane.  Pan Dębicki  był już prezesem MZK i musiał odejść, teraz powinien odpoczywać na emeryturze a nie dążyć do przejęcia stołka.

~liz

Kretyni podzielą się na dwie spółki, a w każdej spółce musi być po 15 prezesów. I znów kasa podatników pójdzie na ich pensje, a stan dróg i torów tramwajowych będzie się z roku na rok pogarszał... Jestem przeciwna podziałowi MZK!

z
znawca

Stołki potrzebne bo w wyborach moze byc sromotna porazka panie prezydencie ? Mnie juz nic nie zdziwi jak po przegranych wyborach swita obecnego nieomylnego stanie na czele nowej spółki.

Dodaj ogłoszenie