Miejski Zakład Komunikacji w Grudziądzu kupuje elektryczne solarisy
Jak już informowaliśmy, w grudziądzkim ratuszu podpisano 1 kwietnia - to nie jest żart! - umowę na dostawę 17 w pełni elektrycznych autobusów oraz infrastruktury do ich obsługi. Zgodnie z nią pierwsze elektryczne solarisy - model urbino 12 electric - mają do Grudziądza przyjechać w połowie stycznia, a pozostałe do końca pierwszego kwartału 2023 r.
Firma Solaris Bus & Coach jako jedyna złożyła ofertę w przetargu ogłoszonym przez MZK Grudziądz.
- Udział w tym przetargu nie był łatwy, ponieważ klient zamawiający postawił bardzo wysoko poprzeczkę i wiele wymagań, ale jestem pewien, że je spełnimy, a dzięki temu mieszkańcy Grudziądza i pasażerowie będą mogli korzystać z najnowocześniejszych rozwiązań, najnowocześniejszej technologii - mówił Petros Spinaris, członek zarządu spółki Solaris Bus & Coach.
Jakie walory nowych autobusów docenią pasażerowie MZK Grudziądz?
Autobusy solaris urbino 12 electric, jak na elektryczne przystało:
- nie będą „kopciły”,
- będą ciche,
- klimatyzowane,
- wyposażone w system informacji pasażerskiej
- i monitoring
- oraz ładowarki USB dla pasażerów.
- W pojazdach będzie po 26 miejsc siedzących.
- Ciekawostka: siedzenia w solarisach są w 70 proc. wykonane z tkanin pochodzących z recyklingu butelek PET - mówi Paweł Maniszewski, prezes MZK Grudziądz.
Oprócz samych autobusów, firma Solaris Bus & Coach dostarczy też ładowarki do nich:
- dziewięć , które zostaną zamontowane w zajezdni
- oraz pięć z pantografami, które zostaną zainstalowane na pętlach autobusowych w Tarpnie, Mniszku i Strzemięcinie, na al. 23 Stycznia i przy szpitalu.
Nowe autobusy elektryczne, zgodnie z założeniami projektu, mają kursować na liniach nr 12, 19, 21 oraz 22.
- Mamy dobre doświadczenia z firmą Solaris, ponieważ MZK użytkuje już wiele autobusów tej marki. Jesteśmy z tego bardzo zadowoleni - mówił Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza.
Wcześniej niż Grudziądz autobusy solaris urbino 12 electric kupiło m.in. Jaworzno. Jak wyglądają te pojazdy zobacz w galerii zdjęć:
Na inwestowanie w elektryczne autobusy, cieniem rzucają się ostatnie podwyżki cen energii.
Przed ubiegłoroczną dużą podwyżką, MZK płaciło nieco ponad 280 zł za kilowatogodzinę (liczone średnio, bo różne są stawki dzienne i nocne, inne mają autobusy i tramwaje), natomiast po ostatnim przetargu na zakup energii koszt kilowatogodziny wzrósł do ok. 1074 zł, czyli blisko czterokrotnie. - W tej chwili przetarg powtarzamy, bo cena energii na giełdzie lekko spada, więc być może będzie niższa - mówi prezes Maniszewski.
I dodaje, że Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej wystąpiła do premiera o zastosowanie mechanizmów osłonowych dla przedsiębiorstw komunikacyjnych. - Bo jeżeli ustawa mówi, że musimy mieć 1/3 floty elektrycznej, to musimy też mieć gwarancję, że cena prądu będzie w miarę stabilna - mówi Maniszewski. I co do wprowadzenia mechanizmu osłonowego jest optymistą. Szczegóły mają być znane w maju.
Wcześniej niż Grudziądz autobusy solaris urbino 12 electric kupiło m.in. Jaworzno. Jak wyglądają te pojazdy zobacz w galerii zdjęć:
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?