Handlowiec XXI wieku nosi garnitur, nierzadko jeździ wysokiej klasy autem, korzysta z laptopa i telefonu komórkowego. Jego praca polega głównie na pozyskiwaniu klientów oraz administrowaniu już pozyskanymi. Obecnie handlowcy poszukiwani są niemalże we wszystkich branżach począwszy od spożywczej aż po przemysł ciężki.
Pracodawcy przede wszystkim poszukują na handlowców osób młodych, obrotnych, komunikatywnych, dyspozycyjnych, samodzielnych i operatywnych. Inne niezbędne do wykonywania tego zawodu cechy to: łatwość nawiązywania kontaktów, zdolności negocjacyjne, miła aparycja oraz wysoka kultura osobista. Coraz częściej pracodawcy wymagają też od kandydatów znajomości języka obcego oraz przebojowości.
Handlowcy z reguły należą do lepiej zarabiających grup zawodowych. W firmach o kapitale polskim, osoby zatrudnione w dziale marketingu zarabiają średnio od 2,3 tys. zł do 7,1 tys. zł - wynika z raportu płacowego AG Test. Ta najwyższa kwota dotyczy jednak osób zarządzających tym działem. Z kolei w firmach zagranicznych szeregowi pracownicy działu marketingu mogą zarobić nawet 4,2 tys. zł.
Jednak analizy płacowe wskazują, że wysokość zarobków zależy też od wielkości firmy. I tak, w firmach, w których jest zatrudnionych mniej niż 200 pracowników zarobki kształtują się od 2,3 tys. do 5,3 tys. zł. W przedsiębiorstwach zatrudniających ponad 200 pracowników, zarobki obrotnego handlowca mogą się wahać od 3 do 5 tys. zł.
Jeśli chodzi o poziom zarobków w dziale marketingu pod względem województw to najkorzystniej jest wykonywać ten zawód w Wielkopolsce. Tu minimum stanowi około 4 tys. zł. Dobrze zarabiają też specjaliści od marketingu z województwa mazowieckiego. Średnia w Kujawsko-Pomorskiem to około 3 tys. zł brutto.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?