Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ING Bank Śląski, Getin Noble Bank i PKO BP oddadzą pieniądze klientom. Nieprawidłowo informowały o zmianach opłat

oprac.maw
ING Bank Śląski, Getin Noble Bank i PKO BP nieprawidłowo informowały o zmianach opłat.
ING Bank Śląski, Getin Noble Bank i PKO BP nieprawidłowo informowały o zmianach opłat. unsplash.com
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza banki, a dokładnie to, w jaki sposób zmieniają warunki umów ze swoimi klientami. Efekt? UOKiK wydał już decyzje wobec 14 banków, które niewłaściwie informowały klientów o zmianach taryf czy regulaminów. Najnowsze dotyczą Getin Noble Banku, ING Banku Śląskiego oraz PKO BP.

Banki zmieniają umowy

Coraz częściej banki zmieniają umowy z klientami. Zasada jest taka, że o zmianach warunków umów, banki muszą poinformować 2 miesiące wcześniej. W ich obowiązku jest podanie klientom uzasadnienia podwyżek, czyli wskazania podstawy prawnej, np. punkt w umowie mówiący, że są one możliwe w przypadku określonego wzrostu wskaźnika inflacji, i odnieść to do rzeczywistej sytuacji.

Banki sprawdzane są przez UOKiK. Kontrole wykazały, że nie zawsze banki tak robiły. - Z tego powodu konsumenci nie mogli zweryfikować, czy podwyżki były zasadne - informuje urząd.

Banki pod kontrolą UOKiK

UOKiK sprawdzał także, czy banki zgodnie z przepisami przekazywały klientom informacje o zmianach warunków umów na tzw. trwałym nośniku informacji. - Ma on zapewnić, żeby bank po wysłaniu do konsumenta informacji nie mógł już w nią ingerować ani jej usunąć i żeby klient miał do niej dostęp przez określony czas, także np. po rozwiązaniu umowy. Trwałym nośnikiem może być np. dokument zapisany na płycie CD, e-mail (jeżeli zawarte są w nim wszystkie wymagane prawem informacje), papierowy list. Może być nim również wiadomość przesłana w ramach bankowości elektronicznej, o ile spełnia ustawowe cechy trwałego nośnika i bank poinformuje klienta o takiej korespondencji - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Czytaj również: Media Export zapłaci klientom 60 zł

WAŻNE! Klient – niezależnie od dostępnych w banku rodzajów komunikacji – mógł wyrazić zgodę na taką, a nie inną formę kontaktu, która jednocześnie musi spełniać cechy trwałego nośnika. Bank nie powinien narzucać odgórnie jednego wybranego przez siebie sposobu dostarczania informacji o podwyżkach opłat. Forma komunikacji musi bowiem uwzględniać potrzeby i możliwości techniczne adresatów np. seniorów, z których wielu nie korzysta z komputerów.

Okazuje się, że banki w ostatnich latach dostarczały klientom wiadomości o podwyżkach wyłącznie w zależnych od siebie systemach e-bankowości. - Nie spełniały one wymogów trwałego nośnika, bo np. bank mógł taką informację zmienić lub usunąć. Poza tym nie było pewności, że klient w ogóle wie o udostępnieniu mu tej korespondencji – jeśli np. do systemu logował się rzadko, mógł mieć mało czasu na zareagowanie na zmiany (np. zakwestionowanie ich, wypowiedzenie umowy bez konsekwencji) albo nawet dowiedzieć się o nich już po ich wejściu w życie - dodaje urząd.

Banki zapłacą klientom

UOKiK wydał już decyzje wobec 14 banków, które niewłaściwie informowały klientów o zmianach taryf czy regulaminów. - Zobowiązaliśmy kolejne banki, żeby udzieliły poszkodowanym klientom rekompensat. Mają im zwrócić ewentualne nadpłaty i zaoferować korzystanie przez pewien czas za darmo z niektórych usług. Warto z tego skorzystać. Jeśli więc bank przysłał ci zawiadomienie o naszej decyzji, to go nie wyrzucaj. Dowiesz się z niego, jaka rekompensata ci przysługuje, co musisz zrobić, żeby z niej skorzystać i ile masz na to czasu - mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Najnowsze decyzje UOKiK

Najnowsze dotyczą Getin Noble Banku, ING Banku Śląskiego oraz PKO BP. Jesteś klientem jednego z banków? Sprawdź, na co możesz liczyć!

ING Bank Śląski, Getin Noble Bank i PKO BP nieprawidłowo informowały o zmianach opłat. UOKiK wydał decyzję. Banki mają rozliczyć się z konsumentami z podwyżek i udostępnić czasowo niektóre usługi za darmo. To już kolejne decyzje UOKiK w sprawie trwałego nośnika, a w toku są jeszcze  4 postępowania.Czytaj również: Media Export zapłaci klientom 60 zł ;nfWIDOE: Jak zmieniają się ceny paliw?

Jesteś klientem ING Bank Śląski, Getin Noble Bank czy PKO BP...

Jeśli jesteś klientem któregoś z tych banków, nie przegap zawiadomienia i zadbaj o to, żeby skorzystać z rekompensaty. Szczegóły i terminy znajdziesz w decyzjach UOKiK.
[/lista]

Ile wyniosły średnie zarobki Polaków za granicą? W którym kraju Polacy zarobili najwięcej? Prezentujemy dane opublikowane w raporcie euro-tax.pl dotyczącym zarobków Polaków za granicą w 2017 roku.Pełna treść raportu dostępna jest TUTAJSPRAWDŹ KONIECZNIE, CZY NADAJESZ SIĘ DO PRACY ZA GRANICĄ >>>TUTAJ

Zarobki Polaków za granicą. W jakim kraju zarabia się najwięcej?

Wcześniej UOKiK wydał decyzje nakładające zobowiązania na:

  • Credit Agricole Bank Polska
  • Euro Bank
  • Bank Handlowy
  • Bank Ochrony Środowiska
  • Alior Bank
  • Bank Millennium
  • BZ WBK (dziś Santander Bank Polska)
  • Deutsche Bank
  • Idea Bank
  • Pekao SA
  • Plus Bank

W toku są jeszcze 4 postępowania wobec: BGŻ BNP Paribas, BPH, mBanku i Raiffeisen.

WIDEO: Jak zmieniają się ceny paliw?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: ING Bank Śląski, Getin Noble Bank i PKO BP oddadzą pieniądze klientom. Nieprawidłowo informowały o zmianach opłat - Gazeta Lubuska

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska