Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak bronić się przed mandatami z fotoradarów? Warto znać zasady

Joanna Boroń [email protected]
Jak pokazuje życie, zdarza się, że fotoradar nie jest ustawiony tam gdzie powinien, albo nie ma świadectwa legalizacji. Aby się bronić przed mandatami za przekroczenie prędkości, warto znać zasady.
Jak pokazuje życie, zdarza się, że fotoradar nie jest ustawiony tam gdzie powinien, albo nie ma świadectwa legalizacji. Aby się bronić przed mandatami za przekroczenie prędkości, warto znać zasady. archiwum
Jak pokazuje życie, zdarza się, że fotoradar nie jest ustawiony tam gdzie powinien, albo nie ma świadectwa legalizacji. Aby się bronić przed mandatami za przekroczenie prędkości, warto znać zasady.

W ostatnim czasie głośno było o wykryciu przez Najwyższą Izbę Kontroli nieprawidłowości w dokonywaniu pomiarów przez straże gminne. Jak wynika z przeprowadzonej przez NIK analizy w wielu przypadkach miejsca kontroli prędkości przy użyciu fotoradarówn przenośnych nie były konsultowane z policją.

Zdarzało się, że były one przenoszone w miejsca, gdzie można było szybko uzyskać większą liczbę mandatów. Lokalizację fotoradaru stacjonarnego określa się na 40 miesięcy. Musi przy tym zostać przeanalizowany stan
bezpieczeństwa ruchu drogowego na odcinkach 500 metrów w obu kierunkach od danego miejsca lub do najbliższych skrzyżowań z drogami o kategorii nie niższej.

Analiza taka obejmuje wypadki, które wydarzyły się w danej lokalizacji w ciągu ostatnich 3 lat, a do których
doszło z powodu nadmiernej prędkości. Odległość między fotoradarami stacjonarnymi na tej samej drodze nie może być mniejsza niż 500 metrów w przypadku terenu zabudowanego. Z kolei na terenie niezabudowanym nie może być mniejsza niż 2 km. Wyjątkiem jest, gdy urządzenia dokonują pomiarów w przeciwnych kierunkach ruchu. Stacjonarne fotoradary, mogą być instalowane na odcinkach dróg, na których obowiązuje stała prędkość dopuszczalna a ich długość nie przekracza 10 km w obszarze zabudowanym i 20 km poza obszarem zabudowanym.

Warto wiedzieć, że fotoradary stacjonarne nie rejestrują przekroczenia dozwolonej prędkości o 10 km/h i mniej. Każdy fotoradar musi posiadać ważne świadectwo legalizacji. Główny Inspektorat Transportu Drogowego udostępnia na swojej stronie internetowej listę fotoradarów wraz z numerami seryjnymi i datą ważności legalizacji.

A co z kolorem obudowy? - Wątpliwości budzi czasem, czy zdjęcia z szarych fotoradarów są ważne, skoro z rozporządzenia ogłoszonego w 2011 roku wynika, że urządzenia te muszą być oznaczone żółtym kolorem - mówi Agnieszka Kaźmierczak, operator systemu Yanosik - GITD ma jednak 36 miesięcy na oznaczenie czynnych fotoradarów i zlikwidowanie atrap, więc na szare fotoradary również należy uważać. Z tego względu informujemy naszych użytkowników zarówno o żółtych fotoradarach jak i o tych szarych - dodaje.

Straż miejska i gminna może kontrolować prędkość z jaką poruszają się kierowcy za pomocą fotoradarów przenośnych. Straż obowiązują jednak pewne ograniczenia, w kwestii rozstawiania sprzętu pomiarowego. Po pierwsze, może ustawiać takie urządzenia tylko w obszarze zabudowanym. Po drugie, wymagane jest do tego uzyskanie zgody od miejscowego komendanta policji.

Kontrola musi oczywiście odbywać się w uzgodnionym czasie i miejscu, które powinno być odpowiednio oznakowane (znakiem D- 51). Urządzenie pomiarowe musi także posiadać ważną homologację, w przeciwnym wypadku kierowca nie będzie zobowiązany do zapłacenia mandatu.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!