Jak sobie radzić z ADHD - zapis czatu

Małgorzata Święchowicz
Na pytania internautów odpowiadała Urszula Engelmayer, socjoterapeutka.
Na pytania internautów odpowiadała Urszula Engelmayer, socjoterapeutka. fot. arch.
ADHD dotyka od 3 do 5 procent dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Bezsilni bywają rodzice, pedagodzy, koledzy w klasie.

Jak sobie radzić z problemem i jak pomóc dzieciom z nadpobudliwością psychoruchową - to temat czatu, który odbył się 21 listopada w ramach programu "Szkoła bez przemocy".

Na pytania internautów odpowiadała Urszula Engelmayer, socjoterapeutka.

21 listopada na naszej stronie internetowej odbył się czat na temat "ADHD. Jak pomóc dziecku, jego rodzicom i nauczycielom w szkole". Ekspertem, który odpowiadał na pytania internautów była pani Urszula Engelmayer, socjoterapeutka.

Poniżej zapis czatu.

~olcia_2507: w ostatnim czasie rodzice wysyłają dziecko do poradni...i na klasę 30 osobową wychodzi, że 20 dzieci ma adhd. co pani na to?

-mundek: ja mam takiego ucznia . praca jest bardzo....trudna

Urszula Engelmayer: z rożnych względów adhd, rzeczywiście, diagnozuje się coraz częściej.

-krysia: mam chłopca z adhd- grzecznego i drugiego- sprawiającego problemy

Urszula Engelmayer: z jednej strony wynika to z upowszechnienia się wiedzy o zaburzeniu a z drugiej jest tak ze dzisiejsze czasy sprzyjają rozwijaniu się objawów nadpobudliwości. Wg. badan adhd występuje od 3% do 5% dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

-AgnieszkaK: Czy poradnia psych.-pedag. może stwierdzić Zespół nadpobudliwości?

Urszula Engelmayer; tak, poradnia taka może to stwierdzić.

-gog: mam uczennicę w klasie masowej ze zdiagnozowanym ADHD, jest agresywna, niestabilna emocjonalnie- od skrajnej rozpaczy do euforii, autoagresja, myśli samobójcze, rodzice nie radzą sobie oczekują pomocy ze strony szkoły. Proszę o radę

Urszula Engelmayer: to zależy od wieku dziewczynki. Sądząc po objawach potrzebuje przede wszystkim pomocy od psychologa. -gog: gimnazjum klasa II

Urszula Engelmayer: dobrze jest porozmawiać o tym z rodzicami. Szkoła nie poradzi sobie z autoagresja i myślami samobójczymi.

-beciag: a jak rodzice powinni pracować z takim dzieckiem w domu?

~gog: Kłamie wywołując konflikty w klasie, była u psychologa, matka twierdzi, ze była z nią u psychiatry

Urszula Engelmayer: tym bardziej polecam pójście do psychologa.

Urszula Engelmayer: trzeba pracować nad dwoma sferami: nauka i zachowanie

-beciag: czy dzieci z adhd powinny korzystać z dodatkowych zajęć np. z psychologiem?

Urszula Engelmayer: tak. Trzeba dziecku ułożyć stały plan dnia i tygodnia tak, żeby wiedziało, co je czeka. O ustalonej porze powinno odrabiać lekcje. W zależności od poziomu zaburzenia i wieku dziecka, lekcje powinno odrabiać w towarzystwie lub przy kontroli rodziców. Powinno mieć swoje miejsce pracy, bez rozpraszających przedmiotów, np.: telewizor, radio, otwarte okno.

Dobrze jest ustalić system norm i zasad panujących w domu i obowiązujących wszystkich członków rodziny. Zasady te dobrze jest spisać i powiesić w widocznym miejscu. Zasady muszą być bezwzględnie respektowane, a za naruszenie powinny obowiązywać określone wcześniej konsekwencje zaakceptowane przez cala rodzinę.

-Ela: czy ADHD powinno się leczyć farmakologicznie

Urszula Engelmayer: w zależności od poziomu zaburzenia i od tego, jak bardzo nadpobudliwość przeszkadza dziecku w codziennym życiu leki mogą ułatwić dziecku koncentracje, co może spowodować, ze dziecko będzie lepiej radzić sobie w szkole, a tym samym podniesie to jego poczucie wartości

-AgnieszkaK: Co Pani myśli o metodach behawioralnych w terapii tych dzieci?

Urszula Engelmayer; metody behawioralne dobrze sprawdzają się w terapii dzieci z adhd. Pracując nad konkretnym zachowaniem mamy szanse na wyraźna poprawę i w związku z tym nawet drobny sukces, co z kolei zachęca do dalszej pracy.

-madzia: Czyta choroba jest uleczalna?

Urszula Engelmayer: nie wszystkie dzieci wyrastają z nadpobudliwości. Objawy utrzymują się od 30-50% nastolatków i 30% dorosłych.

-krysia: czy uczniowi z adhd pomagają gotowe dyktanda, klasówki gdzie tylko wpisuje odpowiedzi

Urszula Engelmayer; takie dziecko ma przede wszystkim problem z uważnym przeczytaniem i zrozumieniem polecenia. Warto wiec takie polecenie przeczytać dodatkowo na głos i upewnić się, czy zrozumiało.

-olabb: jak radzić sobie z problemem pozorowanego ADHD, które ma być przykrywką dla złego zachowania?

Urszula Engelmayer: dobrze jest ustalić obowiązujące wszystkich zasady. Dziecko z adhd zwykle wie, co powinno robić, ale nie jest w stanie.

-junior: to co trzeba zrobić żeby dziecko z adhd było aktywne na lekcjach

Urszula Engelmayer: dobrze i konkretnie zadawać pytania, starając się skupie na sobie uwagę dziecka.

-junior: ale inni uczniowie będą mieć pretensje

Urszula Engelmayer: warto pytać o takie rzeczy, przy których dziecko ma szanse się wykazać. Inni uczniowie i tak sobie dobrze zdają sprawę, ze nadpobudliwemu dziecku poświęca się więcej uwagi, warto te uwagę sensownie wykorzystać

~Asza: czy dziecko z silnym ADHD może ubiegać się o nauczanie indywidualne ?

~gim1rumia: czy dobrym rozwiązaniem jest nauczanie indywidualne dla dzieci z ADHD w gimnazjum?

Urszula Engelmayer: nauczanie indywidualne przyznaje się ze względu na zaburzenia zachowania, które często towarzysza adhd. Jest wskazane, kiedy dziecko jest bardzo agresywne i nieakceptowane w klasie. Dobrze jest jednak spróbować pracować nad tym problemem z cala klasa.

-beataZI: jak pomóc dziecku upośledzonemu umysłowo z ADHD

Urszula Engelmayer: to bardzo trudna sytuacja i zależy od stopnia upośledzenia. Zależy na ile dziecko jest w stanie rozumieć polecenia i współpracować z dorosłym.

~Gim2mIawa: na jakie zachowanie podczas zajęć można pozwolić dziecku z ADHD (gimnazjum)?

Urszula Engelmayer: warto zastanowić się, jakie zachowania naprawdę przeszkadzają nauczycielowi i innym, a jakie są po prostu denerwujące. Na pewno dziecko musi siedzieć na swoim miejscu, ale od państwa zależy, jak ma wyglądać porządek na jego ławce zeszyty. Zasady obowiązują wszystkich, dziecko z adhd musi po prostu włożyć dużo więcej wysiłku w to, by tych zasad przestrzegać

-alicja: Czy "złe zachowanie" to wystarczający powód, aby kierować dzieci na badania pod kątem ADHD?

Urszula Engelmayer: dziecko z adhd ma problemy z utrzymaniem koncentracji, z nadruchliwością i impulsywnością. Takie problemy powinny skłonie nas do ewentualnej wizyty u specjalisty.

~Maja: Jak mam podejrzenia, że dziecko może mieć ADHD to gdzie powinno być skierowane na badania?

-Elcia: Myślę, że niektórym wygodniej jest skierować dziecko do poradni niż poświęcić mu trochę uwagi i czasu

Urszula Engelmayer: dobrze pójść do psychologa, np. do poradni pedagogiczno-psychologicznej.

-AgnieszkaK: W Polsce jest ośrodek który diagnozuje ADHD ale trzeba pozostawia dziecko na tydzień czy 2 w ośrodku w sztucznych warunkach, czy taka obserwacja jest wiarygodna?

Urszula Engelmayer: nie widzę potrzeby tygodniowego diagnozowania. Proszę zwrocie się do poradni pedagogiczno-psychologicznej lub Innego psychologa dziecięcego

- kalka: jest spora część uczniów z cechami adhd, u których nigdy nie stwierdzi się adhd. co z nimi?

Urszula Engelmayer: można pracować nad objawami, czyli konkretnymi zachowaniami.

-beciag: jak pracować z dzieckiem kiedy ono odmawia współpracy - zamyka się, buntuje - nakazy nie skutkują, kary lekceważy

Urszula Engelmayer: jestem za zbudowaniem systemu norm i ustaleniem bezwzględnie przestrzeganych konsekwencji. Dobrze by takie dziecko włączyć w prace nad rozwiązywaniem problemu. Z reguły dziecko nie chce zachowywać się źle i ogromna satysfakcje sprawia mu każda pochwala i docenienie jego wysiłków.

~gim12tychy: jak motywować ucznia z ADHD do pracy?

Urszula Engelmayer: przede wszystkim chwalić za osiągnięcia.

~Magda: Czyli pomoc dzieciom z ADHD i ich rodzicom powinna udzielić PPP?

Urszula Engelmayer: tak ale wiem, ze często jest długa kolejka oczekujących na wizytę.

~ewa: czy dziecko zADHD otrzymuje z poradni orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na zaburzenia zachowania?

Urszula Engelmayer: dodatkowo z adhd musza występować zaburzenia zachowania.

~mundek: jak rozmawiać z uczniami w klasie na godz wych.

Urszula Engelmayer: nie znaczy to jednak, ze możemy tolerować zachowania agresywne. Warto powiedzieć dzieciom, ze jest to zaburzenie nie wynikające z winy kogokolwiek, ze takiemu dziecku trudniej jest funkcjonować w szkole.

-dreptak: a może odpowiedzmy na pytanie, czemu dzieci z adhd głównie kojarzone są z agresją, choć w adhd agresja nie jest objawiem podstawowym?

Urszula Engelmayer: takie dzieci nie są bardziej agresywne od innych, ale nie przewidują konsekwencji swoich zachowań. Dziecko bez zaburzenia, zanim kogoś uderzy rozejrzy się i sprawdzi, czynie ma nauczyciela. Dzieci z adhd są bardziej widoczne. W razie konfliktu reagują impulsywnie zamiast przemyśleć działanie.

~pedagog: co zrobić, jeżeli uczeń z ADHD kategorycznie odmawia wykonania jakiejś czynności związanej z lekcją lub np. nie posprząta porozrzucanych przez siebie śmieci, mówiąc: "bo nie"

Urszula Engelmayer: wcześniej musi być ustalony regulamin, do którego można sie odwołać i zastosować wcześniej ustalone konsekwencje.

-"Bernadetta: Mam ucznia, który przejawia wszelkie objawy ADHD jednak mama była z Grzesiem już u neurologa i on nie potwierdził naszych i mamy przypuszczeń. Co możemy robić dalej, gdzie się udać?

Urszula Engelmayer: dobrze jest poradzić się psychologa lub psychiatry.

-angeziel: jakie są pierwsze objawy u niemowlęcia?

Urszula Engelmayer: nie możemy zdiagnozować adhd. niespokojne, płaczliwe, ruchliwe niemowlęta niekoniecznie będą nadpobudliwymi dziećmi.

~zoja: Ale są nieścisłości, sam jestem psychologiem i wiem że nie ma testów diagnozujących ADHD więc chciałbym dowiedzieć się na podstawie czego i w jaki sposób dokonuje się tejoceny.

Urszula Engelmayer: istnieje u struktura i kwestionariusz diagnozujący adhd według ICD-10

~pawelll: wg. strony o adhd wielu sławnych ludzi miało ADHD. Czy jest duża szansa zęby dziecko z ADHD w przyszłości odniosło sukces?

UrszulaEngelmayer: jeżeli uda nam się zachować w dziecku poczucie własnej wartości i damy mu szańce pokazać swoje mocne strony może osiągnąć bardzo wiele i w zależności od indywidualnych uzdolnień osiągnąć sukces.

~angeziel: jakie są przyczyny ADHD?

Urszula Engelmayer: według dzisiejszego stanu wiedzy jest to zaburzenie genetyczne i wynika z nieprawidłowego funkcjonowania neuroprzekazników.

~angeziei: czy można zastosować Holding w terapii ADHD?

Urszula Engelmayer: w przypadku małych dzieci można się nad tym zastanowić.

~angeziel: jak wcześnie można zdiagnozować ADHD?

Urszula Engelmayer: w wieku wczesnoszkolnym, tzn. w wieku 7 lat.

~pedagoszka: skąd mozba otrzymać kwestionariusz ICD -10 ?

Urszula Engelmayer: kwestionariusz powinien być dostępny w księgarni psychologicznej.

~krzysiek: czy dziecko adhd może zrobić komuś krzywdę

UrszulaEngelmayer: tak samo jak każde inne.

- "Clintu: Czy indywidualizacja procesu kształcenia to dobry pomysł dla dziecka z ADHD?

Urszula Engelmayer: jak najbardziej takie dziecko wymaga indywidualnego podejścia.

-Bernadetta: jakie ćwiczenia stosować z takim dzieckiem

Urszula Engelmayer: z takim dzieckiem pracujemy tu i teraz, stwarzamy mu takie warunki, aby zmniejszyć. Stwarzamy mu takie warunki, aby zmniejszyć konsekwencje jego objawów. Tak organizujemy mu przestrzeń, aby nic mu nie przeszkadzało i musimy to robie za każdym razem. Ćwiczenia na koncentracje mogą pomoc, ale tez nie musza być specjalnie skuteczne. Dobrze jest ćwiczyć reakcje na sytuacje stresujące i frustracje. Dziecko powinno znać jakiś sposób na rozładowanie napięcia, który nie będzie szkodził jemu ani innym.

~WoJtKi: jak czują sie dzieci z adhd w stosunku do innych dzieci

Urszula Engelmayer: na pewno takie dzieci mogą czuć się gorsze, mogą być w klasie kozłem ofiarnym, ale często przyjmują tez role błazna klasowego. Taka rola może być wygodna dla reszty klasy.

~Dana5: Czy z ADHD często występują zaburzenia psychiczne?

Urszula Engelmayer: w razie niepodjęcia terapii i wynikających z ego trudności życiowych może pojawić się depresja i uzależnienia.

~kopak: jak dziecko w klasie coś psuje jak ma zareagować żeby nie zrobiło się agresywne

Urszula Engelmayer: przede wszystkim przerwać mu niszczenie z jasnym komunikatem, ze tego nie wolno robić.

~madzia: Jak postępować z takimi dziećmi? Lepiej "prośbą czy groźbą"?

Urszula Engelmayer: ani prośby, ani groźby nie są skuteczne. Zwłaszcza, że prosimy i grozimy zwykle wtedy, kiedy kierują nami silne emocje. Spójny system zasad, nagród i konsekwencji pomoże nam współpracować z dzieckiem bez wikłania sie w emocjonalne szantaże.

-angeziel: czy nie należałoby traktować adhd jako niepełnosprawności, gdyż całkiem zaburza normalne funkcjonowanie dziecka?

Urszula Engelmayer: adhd nie wyklucza normalnego funkcjonowania, wymaga więcej wysiłku od dziecka i jego otoczenia.

~angeziel: czy nie uważa Pani ze dzieci z ADHD w szkole powinny znajdować się w klasach integracyjnych, to przecież ułatwiło by prace z takim dzieckiem?

Urszula Engelmayer: klasy integracyjne to bardzo dobre rozwiązanie dla dzieci z wyższym poziomem zaburzenia

~krysia: czy powierzenie dziecku jakiegoś odpowiedzialnego zadania w klasie ma sens i poprawia jego funkcjonowanie w szkole

Urszula Engelmayer: jak najbardziej.

- mundek: co zrobić jeśli rodzice nie wykazują chęci współpracy ze szkołą

Urszula Engelmayer: starać się rozmawiać; dobrze jest rozumieć, ze rodzice często czują się przez nauczycieli oskarżani o biedy wychowawcze. Jeżeli rodzice będą czuli, ze celem szkoły jest dobro dziecka i rozwiązanie problemu to jest szansa, ze włącza się do współpracy.

Urszula Engelmayer: Serdecznie dziękuje za czat. Żałuję, że nie udało mi się odpowiedzieć na wszystkie pytania lub odpowiedziałam nie dość wyczerpująco.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie