MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kto nas będzie woził?

WALDEMAR PANKOWSKI
W tej sytuacji zarząd województwa zdecydował się na krok radykalny i ogłosił przetarg.
W tej sytuacji zarząd województwa zdecydował się na krok radykalny i ogłosił przetarg. fot. Witold Opic
Wygląda na to, że już za pół roku, na liniach lokalnych w naszym województwie, pasażerów wozić będzie prywatna firma.

A to będzie oznaczać koniec monopolu PKP.
Do tej pory Polskie Koleje Państwowe miały wyłączność na przewozy pasażerskie w regionie. Skutek był taki, że choć z roku na rok samorząd województwa przekazywał państwowemu monopoliście coraz większe dotacje (16 mln zł dwa lata temu, 34 mln w ubiegłym i 50 mln w br.) to i tak spółka PKP Przewozy Regionalne zamykała kolejne, jej zdaniem przynoszące straty, lokalne linie.
W tej sytuacji zarząd województwa zdecydował się na krok radykalny i ogłosił przetarg. Zainteresowane firmy miały przygotować ofertę nie tylko dla obecnie obsługiwanych połączeń, ale także dla tych, które PKP pozamykały, a władze województwa chcą je teraz przywrócić.

PCC Rail

Holding PCC Rail to kolejny etap rozwoju niemieckiego koncernu PCC AG na polskim rynku. PCC Rail realizuje już 21 proc. wszystkich przewozów towarowych wykonywanych przez prywatnych przewoźników kolejowych w Polsce. Koncern PCC AG zajmuje się nie tylko transportem, ale również produkcją wyrobów chemicznych i przesyłem energii.

Wczoraj w Urzędzie Marszałkowskim zostały otwarte koperty. Oferty złożyły PKP PR oraz działający dotąd głównie na Śląsku niemiecki holding PCC Rail. Już teraz w zasadzie wiadomo, że państwowe koleje wozić będą dalej pasażerów na wszystkich liniach zelektryzowanych, bo PCC Rail nie złożył w tym zakresie oferty.
Za to zaoferował marszałkowi Piotrowi Całbeckiemu znacznie korzystniejsze od konkurenta warunki obsługi, budzących do tej pory najwięcej kontrowersji, rzekomo przynoszących straty, połączeń lokalnych. O ile PKP PR za każdy przejechany kilometr na tych liniach domaga się 18 zł, to prywatny koncern chce tylko 12 zł.
Wygląda więc na to, że monopol zostanie przełamany. Pod warunkiem, że PKP nie uda się unieważnić przetargu. Państwowe koleje poskarżyły się bowiem na warunki licytacji do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. I to jeszcze przed otwarciem kopert. Prezes UZP jeszcze ich skargi nie rozpatrzył.

Jeżeli jednak przetarg będzie ważny i wygra go PCC Rail, to nasze województwo będzie drugim w kraju, po łódzkim, w którym w przewozach pasażerskich na kolei pojawi się konkurencja.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zakaz handlu w niedzielę. Klienci będą zdezorientowani?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska