Dla naszych firm nie ma barier geograficznych.

Mieszkaniec Kalifornii będzie tej zimy jeździł na oponach z Bydgoszczy - to nowy klient firmy Oponeo.pl, która niedawno uruchomiła pierwszy sklep na amerykańskim rynku. Wkrótce otworzy kolejne dwa - w stanach Nevada i Oregon. Inni kierowcy, m.in. z Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Wielkiej Brytanii, Holandii, Irlandii i Turcji, od dawna używają naszych opon.

W Kolonii i Dubaju posmakują w październiku słodkości z zakładu "Brześć" w Brześciu Kujawskim, jak np. ciast ptysiowych, babek i pierników. Już są ucztą dla podniebień łasuchów w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Wielkiej Brytanii, Rosji, na Litwie, Łotwie czy Estonii. 

Do jednej trzeciej ludności świata trafiają produkty Toruńskich Zakładów Materiałów Opatrunkowych, m.in. podpaski, wkładki higieniczne, tampony i kosmetyki do higieny intymnej, znane pod logo bella. 

Czelolada nie zna granic

Wafelki Familijne, czekolady Chopin, galaretki czy ciastka Jeżyki, rozjeżdżają się z bydgoskiej Jutrzenki do 30 krajów Europy, Azji, Ameryki Północnej i na Bliski Wschód. 

- Nie istnieją dla nas żadne bariery geograficzne - przekonuje Jan Kolański, prezes giełdowej Grupy Colian, która jest właścicielem Jutrzenki. 

Jego słowa potwierdzają ogólny trend, że produkty i usługi z Kujaw i Pomorza podbijają świat.

Kalifornia to 13. zagraniczny rynek ze sklepami internetowymi bydgoskiej firmy Oponeo.pl. - Jest najbogatszym oraz trzecim co do wielkości stanem w USA - mówi Dariusz Topolewski, prezes Oponeo.pl. - Mówimy również o siódmej gospodarce świata. Dlatego zdecydowaliśmy się rozkręcić tam biznes.

Rodzinna firma "Brześć" w Brześciu Kujawskim szykuje się do wyjazdu na prestiżowe targi branżowe - w Kolonii i Dubaju. Zaprezentuje m.in. swój flagowy produkt, czyli słomkę ptysiową z cukrem. - To świetna okazja nawiązania kontaktów handlowych - uważa Arkadiusz Drążek, dyrektor handlowy "Brześcia". - Nie kryję, że wyjazd ma związek z kuszącą perspektywą sprzedaży naszych artykułów w krajach Bliskiego Wschodu.

40 ton słodkości na dobę wyjeżdża z należącej do giełdowego Coliana Jutrzenki w Bydgoszczy - 13 procent wyrobów trafia na eksport. Są to sztandarowe produkty - ciastka Jeżyki, Alibi, galaretki Mella, wafelki Grześki, czekolady Goplany, żelki Akuku! czy Wafle Familijne - a także ich zagraniczne odpowiedniki w opakowaniach dostosowanych do wymogów danych rynków.

Także Pesa, nasza fabryka pojazdów szynowych, stała się rozpoznawalną polską marką za granicą. Pociągi i tramwaje z Bydgoszczy jeżdżą nie tylko w kraju, ale jeszcze np. we Włoszech, Niemczech, Rosji czy na Węgrzech i Ukrainie. Producent właśnie przygotowuje się do największej imprezy wystawienniczej branży kolejowej - Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2015 w Gdańsku. Wydarzeniem dnia otwarcia (22 września) ma być premiera pociągu Dart, który wyjedzie na tory w grudniu - w barwach PKP Intercity.

Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych posiadają 54 firmy w 17 krajach. Trudno się więc dziwić, że produkty znane pod logo bella, trafiają do jednej trzeciej ludności świata. TZMO to również właściciel jeszcze takich marek, jak: seni, happy, eva natura.

Chińczycy jedzą karkówkę, stópki wieprzowe, golonkę i karkówkę z Zakładów Mięsnych Skiba w Chojnicach, a np. Niemcy kurczaki z Drobeksu w Solcu Kujawskim. Naszym hitem eksportowym są też kalosze z Zakładu Produkcji Obuwia Lemigo w Grudziądzu. Chodzą w nich m.in. Norwegowie, Szwedzi, Finowie, Niemcy, Austriacy, Rosjanie.

Międzynarodowe kontakty kwitną

Przykład? 22 września do kilku regionalnych firm, m.in. bydgoskiej spółki Abramczyk (importer ryb i owoców morza), przyjedzie Erik Utembayew, ambasador Republiki Kazachstanu razem z przedstawicielami tamtejszych regionów przemysłowych.

- Od dawna współpracujemy z Kazachstanem, skąd importujemy filety z sandacza - mówi Czesław Abramczyk, wiceprezes firmy oraz inicjator spotkania z ambasadorem. Strony już liczą na owoce tej wizyty.

Według danych firmy Bisnode, głównym rynkiem zbytu dla Kujawsko-Pomorskiego są Niemcy. Trafia tam 35 proc. naszych towarów i usług. Druga w kolejności Rosja to udział eksportu na poziomie 14 proc. Wśród najważniejszych partnerów handlowych regionu znajdują się również Litwa, Holandia , Ukraina, Francja, Szwecja, Dania. Tymczasem nowe i perspektywiczne kierunki eksportu regionalnych firm to Bliski i Środkowy Wschód oraz kraje obu Ameryk.