Lamborghini Huracán. Historia najbardziej wszechstronnego supersamochodu

Paweł Piątek
Lamborghini Huracán został zaprezentowany podczas Geneva Motor Show w 2014 roku i jest dziś symbolem ewolucji włoskiej marki. Model został nazwany na cześć słynnego byka o tym samym imieniu. Dzięki swojej zdolności do wyrażania pełnego potencjału nie tylko na drodze i torze, ale również na śniegu, brudzie i piasku, to dziś najbardziej wszechstronny supersamochód sportowy Lamborghini.
Lamborghini Huracán został zaprezentowany podczas Geneva Motor Show w 2014 roku i jest dziś symbolem ewolucji włoskiej marki. Model został nazwany na cześć słynnego byka o tym samym imieniu. Dzięki swojej zdolności do wyrażania pełnego potencjału nie tylko na drodze i torze, ale również na śniegu, brudzie i piasku, to dziś najbardziej wszechstronny supersamochód sportowy Lamborghini. Lamborghini
Lamborghini Huracán został zaprezentowany podczas Geneva Motor Show w 2014 roku i jest dziś symbolem ewolucji włoskiej marki. Model został nazwany na cześć słynnego byka o tym samym imieniu. Dzięki swojej zdolności do wyrażania pełnego potencjału nie tylko na drodze i torze, ale również na śniegu, brudzie i piasku, to dziś najbardziej wszechstronny supersamochód sportowy Lamborghini.

Huracán był pierwszym modelem produkcyjnym marki, który wprowadził znaczące innowacje technologiczne. Wśród nich są m.in.: deska rozdzielcza z cyfrowym wyświetlaczem, po raz pierwszy zaprezentowana w Huracán LP 610-4, system ALA (Aerodinamica Lamborghini Attiva) rozwinięty w Huracán Performante oraz hamulce CCM-R pochodzące z Formuły 1, używane po raz pierwszy w Huracán STO. Nowoczesne technologie wprowadzone w modelu ostatecznie zostały wplecione w DNA marki Lamborghini, stanowiąc kluczowy komponent późniejszych samochodów i przyczyniły się do komercyjnego sukcesu Huracána, produkowanego od 2014 roku.

2014 Huracán LP 610-4: instynktowna technologia

Coupé Huracán LP 610-4, to model, który zadebiutował podczas Geneva Motor Show w 2014 roku. Samochód został wyposażony w silnik V10 o mocy 610 KM osiąganych przy 8250 obr./min., napęd na cztery koła i system dwusprzęgłowy Lamborghini LDF. Do wyboru kierowcy są trzy tryby jazdy: Strada, Sport i Corsa. Pojazd jest także pierwszym modelem Lamborghini z cyfrowym wyświetlaczem na desce rozdzielczej z 11-calowym ekranem. W 2015 marka zaprezentowała także wersję cabrio: Spyder.

2016 Huracán LP 580-2: przyjemna technologia

W 2016 roku włoska marka zaprezentowała wersje Coupé i Covertible z napędem na tylną oś. Model ten został zaprojektowany z myślą o prawdziwych entuzjastach motoryzacji, którzy oczekują nie tylko wyjątkowych osiągów, ale także samochodu, który pozwoli im cieszyć się jazdą na co dzień. Producent wprowadził także zmiany estetyczne w przedniej części nadwozia oraz zaproponował większe wloty powietrza. Samochód został wyposażony w silnik o mocy 580 KM przy 8000 obr./min.

2016 Huracán Performante: rzeźbiony przez wiatr

Huracán Performante to pierwsza wersja tego modelu zaprojektowana z myślą o sportowej wydajności. Silnik zyskał dodatkowe 30 KM, w sumie osiągając wartość 640 KM przy 8000 obr./min, z momentem obrotowym 600 Nm przy 6500 obr./min. Samochód przeszedł ekstremalną metamorfozę: dzięki szerokiemu wykorzystaniu wzmocnionych, kutych polimerów węglowych, zarówno w zewnętrznych, jak i wewnętrznych elementach samochodu, zredukowano jego wagę o 40 kg. Wersja Performante zyskała także nowy system ALA (Aerodinamica Lamborghini Attiva), a dodatkowo przekalibrowano systemy sterowania kierownicą i zawieszenia MagneRide oraz zastosowano sztywniejsze sprężyny, dzięki czemu poprawiono stabilność samochodu podczas jazdy na torze.
Huracán Performante ustanowił nowy rekord okrążenia w swojej kategorii w 2016 roku na Nürburgring, stając się najlepszym supersamochodem sportowym swoich czasów.
W 2017 roku zaprezentowano wersję Convertible Spyder.

2019 Huracán EVO: codzienna jazda na wyższym poziomie

Silnik V10 od Lamborghini został całkowicie zrewolucjonizowany, zarówno pod względem estetyki, jak i mechaniki. W 2019 roku na rynek wprowadzono modele coupé i Spyder Huracán EVO - od tego momentu jednostka generuje 640 KM przy 8000 obr./min, z momentem obrotowym 600 Nm przy 6500 obr./min.

EVO otrzymał całkowicie nowy przód, a dyfuzor oraz pozycja wydechów i chłodnic z tyłu zostały zainspirowane modelem Performante. Przeprojektowany tylny spoiler przyniósł także pięciokrotną poprawę docisku w porównaniu z poprzednim modelem. Zmodernizowano także zawieszenie MagneRide, które od tego momentu dostosowuje się do rodzaju jazdy za pomocą elektromagnesów.

W modelu tym zadebiutował także nowy system informacyjno-rozrywkowy z centralnym wyświetlaczem HD o przekątnej 8,8", połączony z technologią Lamborghini Integrated Vehicle Dynamics (LDVI), oferującą możliwość przewidywania trybów jazdy na podstawie komend kierownicy, pedału gazu i hamulca oraz analizy zmiennych zewnętrznych, takich jak rodzaj nawierzchni i działające na samochód siły boczne, podłużne i przyspieszenie pionowe.

2020 Huracán EVO RWD: powrót do napędu na tylne koła

Koncepcja "przyjemności z jazdy", która została wprowadzona po raz pierwszy w poprzedniej wersji modelu Huracán z napędem na tylne koła, jest ponownie podkreślana i rozwijana w Huracán EVO RWD, obejmującym modele coupé i Spyder. Przeprojektowany przedni splitter pozwala na lepsze kierowanie powietrza w stronę tylnego dyfuzora.

Aby samochód był jeszcze bardziej zwinny i przyjemny w prowadzeniu, Lamborghini zdecydowało się nie używać systemu LDVI, wybierając zamiast tego P-TCS (Performance Traction Control System) - ekskluzywną technologię, która zapewnia optymalną przyczepność podczas driftowania, zwiększając zachowanie nadsterowności o 30%, w porównaniu z wersją z napędem na cztery koła.

2021 Huracán STO: z myślą o torze wyścigowym

Model STO został stworzony z myślą o użytkowaniu na torze wyścigowym. Samochód jest bezpośrednim nawiązaniem do wersji wyścigowej rywalizującej w mistrzostwach Lamborghini Super Trofeo.

STO napędza silnik EVO o mocy 640 KM, z przekalibrowanymi ustawieniami, tak aby zapewnić jeszcze lepsze wrażenia z jazdy oraz tryb napędu tylko na tylne koła. Opracowano jednak zupełnie nowe tryby jazdy: STO – przeznaczony do jazdy drogowej, Trofeo - do użytku na torze wyścigowym oraz Pioggia - do śliskich warunków drogowych. Po raz pierwszy w samochodzie produkcyjnym użyto także opracowane we współpracy z firmą Brembo hamulce CCM-R, pochodzące z Formuły 1.

2022 Huracán Tecnica: idealna równowaga

Z silnikiem o mocy 640 KM przy 8000 obr./min, model Tecnica zyskał unikalny design, będący idealną równowagą między elegancją a sportowym charakterem. Dzięki napędowi wyłącznie na tylnie koła, specyficznej kalibracji oraz wyjątkowej wydajności, samochód powstał z myślą o kierowcach poszukujących prawdziwej przyjemności z jazdy.

2023 Huracán Sterrato: poza schematem

W 2023 roku premierę miał model Sterrato, który został stworzony po to, aby poczuć "przyjemność z jazdy" na nieoczywistych dla supersamochodu sportowego terenach. Podczas gdy Urus przeniósł wydajność supersamochodu na pojazd terenowy, Sterrato robi dokładnie odwrotnie, kieruje supersamochód sportowy na tereny, które zwykle są domeną SUV-ów.

Aby wytrzymać obciążenia, których nie doświadcza się zazwyczaj na utwardzonych drogach, Sterrato otrzymało większą o 44 mm wysokość prześwitu, przeprojektowane i wzmocnione zawieszenie oraz zmodyfikowane podwozie. Specjalnie dla tego modelu we współpracy z firmą Bridgestone stworzono opony Dueller o wyraźnym bieżniku, podkreślając charakter pojazdu na wszystkich rodzajach terenu. Specjalne błotniki otaczają opony tam, gdzie kończy się nadkole.

Dla ochrony silnika przed piaskiem, kurzem i żwirem, wszystkie dolne wloty zostały zamknięte, a na dachu samochodu dodano specjalny wlot. Trzy tryby jazdy: Strada, Sport i Rally, zostały przeprogramowane w taki sposób, aby zapewnić lepsze zachowanie pojazdu w różnych warunkach.

Model Huracán cieszył fanów motoryzacji także wieloma specjalnymi seriami, w tym EVO GT z 2019 roku, modelem stworzonym z okazji 60-lecia marki z 2023 roku oraz najnowszym supersportowym samochodem STJ z 2024 roku, wyposażonym w silnik V10, produkowanym w ograniczonej liczbie 10 egzemplarzy.

Dzięki rekordowym osiągom, innowacyjnej technologii i świetnym wynikom sprzedażowym, Huracán zarówno w wersjach drogowych, jak i wyścigowych był i nadal jest ważną częścią Automobili Lamborghini. Był najbardziej wszechstronnym modelem w historii firmy z Sant’Agata Bolognese: silnik V10 na wolnym ssaniu jest symbolem historii Automobili Lamborghini i przyczynił się do sukcesu rodziny Huracán, która zostanie zastąpiona przez zupełnie nowy supersamochód sportowy wyposażony w hybrydowy układ napędowy w 2024 roku.

od 12 lat
Wideo

Pijany i bez prawa jazdy uciekał przed policjantami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty