Łopaty w ruch

RedakcjaZaktualizowano 
Jak już informowaliśmy, jeden z największych banków skandynawskich, Nordic Investment Bank udzielił konsorcjum Gdańsk Transport Company 140 mln euro kredytu na budowę autostrady A-1. To dobra wiadomość dla mieszkańców naszego regionu.

     - Sukcesem jest nie tylko przyznanie przez NIB kredytu, ale podjęcie przez ten bank decyzji o udziale w finansowaniu budowy całego północnego odcinka A-1 aż do Torunia - mówi wiceminister infrastruktury Jan Ryszard Kurylczyk. -Coraz bliżej symbolicznej pierwszej łopaty. Będzie wbita dokładnie 4 maja i tego samego dnia zamierzamy podpisać umowę z GTC na budowę drugiego etapu trasy, czyli odcinka do Torunia. Memorandum w tej sprawie podpisaliśmy już 21 stycznia- dodaje.
     Kurylczyk, który uczestniczył niedawno w warszawskich rozmowach z kierownictwem Europejskiego Banku Inwestycyjnego uważa, że EBI najpóźniej w końcu marca podejmie decyzję o współfinansowaniu inwestycji. Będzie to oznaczało finansowe zamknięcie projektu. - Nie obawiam się o decyzję banku, choć budowa A-1 nadal ma u nas nie tylko przyjaciół - powiedział "Pomorskiej" minister Kurylczyk.
     _- To zadziwiające, bowiem jest to inwestycja ważna nie tylko dla portów Trójmiasta czy mieszkańców Pomorza i Kujaw, ale dla całej Europy. To nie jest przypadek, że władze UE uznały ją za priorytet, a jeszcze w roku 1971 eksperci ONZ, analizujący szlaki komunikacyjne świata wpisali korytarz nr VI, czyli trasę Skandynawia - Turcja na listę projektów najważniejszych - _przypomniał minister.
     -
Cieszymy się z przyznania GTC tego kredytu, bo to oznacza, że termin majowy zostanie dotrzymany. A zaangażowanie skandynawskie jest zrozumiałe jeśli pamiętać, że nasza A-1 to ważny fragment międzynarodowego korytarza komunikacyjnego łączącego północ i południe Europy**- ocenia szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Edward Gajerski.
     Kredyt skandynawski stanowi mniej więcej 20 procent kosztów budowy 152 - kilometrowego fragmentu A-1, łączącego rogatki Trójmiasta z Toruniem. Jego pierwszy odcinek, czyli trasa Pruszcz Gdański - Nowe Marzy koło Grudziądza ma kosztować, zgodnie z podpisaną w sierpniu umową, niewiele ponad 500 mln euro. Koszt obejmuje nie tylko nitki autostrady, ale także węzły, mosty, wiadukty, bramki i kasy oraz wjazdy i zjazdy. GTC chce dotrzeć do Grudziądza w listopadzie 2008. Zdaniem kierownictwa GDDKiA, możliwe jest znaczne skrócenie czasu budowy. Ostateczne terminy dotarcia A-1 do rogatek Torunia są nadal przedmiotem negocjacji i będą znane na początku maja.
     RYSZARD JAWORSKI

polecane: FLESZ: Smartfon zamiast kas fiskalnych.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3