Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Luxtorpeda 2. 0 rozpędza się wolno, ale bydgoska Pesa chce z nią jechać szybko

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Program Luxtorpeda 2.0  daje też szansę dalej rozwijać projekt Pesa Dart.
Program Luxtorpeda 2.0 daje też szansę dalej rozwijać projekt Pesa Dart. PKP intercity
Spółka PKP Intercity rozpoczyna współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą stworzenia innowacyjnych pociągów. To bardzo dobra wiadomość dla bydgoskiego producenta taboru: Pesy.

Mowa oczywiście o projekcie w ramach rządowego programu Luxtorpeda 2.0.

Kolej to transport przyszłości: 250 kilometrów na godzinę

Program Luxtorpeda 2.0, którego celem jest stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowych, jest jednym z flagowych projektów służących realizacji Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), przyjętej w zeszłym roku przez Radę Ministrów.
PKP Intercity rozpoczyna zapowiedzianą wcześniej współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą stworzenia nowoczesnych pociągów. W wyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców, opracowany zostanie innowacyjny tabor kolejowy, stanowiący odpowiedź na potrzeby PKP IC. Planowane jest stworzenie nowoczesnej lokomotywy elektrycznej, elektrycznego zespołu trakcyjnego (EZT) oraz składu typu push-pull (pociągu złożonego z lokomotywy i wagonów, zakończonego wagonem sterowniczym).

[

STREFA BIZNESU TAKŻE NA FACEBOOKU - DOŁĄCZ DO NAS

](https://www.facebook.com/Strefa-Biznesu-pomorskapl-134135996606616/ "<span class="cytat" style="color:#ff00ff">STREFA BIZNESU TAKŻE NA FACEBOOKU - DOŁĄCZ DO NAS</span>")

Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160 - 250 kilometrów na godzinę. Na ten cel Intercity planuje przeznaczyć około 3,7 mld.

- To największy w historii firmy program inwestycyjny, którego celem jest coraz lepsza jakość podróżowania - zapowiada Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity. - W ramach zaktualizowanej strategii taborowej na lata 2016-2020 zainwestujemy aż 7 mld złotych w komfort pasażerów. Kolej to transport przyszłości, a PKP Intercity ma długoterminowe plany rozwoju z wykorzystaniem innowacyjnych projektów. Po podpisaniu listu intencyjnego powołujemy od razu wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju zespół projektowy.

To bardzo dobra wiadomość dla bydgoskiej Pesy.

- Nie brak głosów, że Luxtorpeda 2.0 rozpędza się zbyt wolno. Jednak my uważamy, że ten program jest ogromną szansą na wykorzystanie i rozwój potencjału polskich producentów taboru - mówi Maciej Grześkowiak, szef zespołu PR w Pesie.

Pieniądze na nowe pojazdy. "To nas cieszy najbardziej"

Grześkowiak dodaje: - Nas najbardziej cieszy potwierdzenie zmian w polityce taborowej przewoźników i zapowiedzi zakupu nowych pojazdów oraz pieniądze na innowacyjność, badania i budowanie prototypów.

Program Luxtorpeda 2.0 daje też szansę dalej rozwijać projekt Pesa Dart.

Przypomnijmy, Luxtorpeda 2.0 nawiązuje nazwą do nowoczesnego pociągu spalinowego z lat 30. (ub. wieku). Był chlubą polskiego kolejnictwa.

Podobne wątki:

Morawiecki: - Pesa już w Niemczech. Inne firmy też pojadą

Czy Mateusz Morawiecki wyczaruje pieniądze? [rozmowa]

Pesa ma nowego kapitana. To Krzysztof Sędzikowski

W końcu się doczekamy szybkich pociągów? (x-news/Agencja Informacyjna Polska Press):

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska