Mogło być więcej

RedakcjaZaktualizowano 
Jest kontrakt, są nowe miejsca pracy, ale mogło być jeszcze lepiej, czyli o kogo dbają Amerykanie przy umowach z Polakami?

     Pół roku temu bydgoski "Nitro-Chem" podpisał umowę na dostawę tysięcy ton trotylu dla amerykańskiej armii. Kontrakt, wart 23,6 mln dolarów, podpisano z firmą Alliant Techsystems, w obecności Janusza Zemke , wiceministra obrony narodowej i przedstawicieli koncernu Lockheed Martin - producenta samolotów F-16, które zakupiła Polska dla naszej armii.
     "Obce komponenty"
     
Dzięki tej transakcji stulecia Amerykanie zobowiązali się do tzw. offsetu, czyli dużych inwestycji w polską gospodarkę. Skorzystał na tym m.in. "Nitro-Chem", ale - jak się okazuje - kontrakt wart 23,6 mln zmniejszył się do 14,5 mln dolarów. Czytelnik zapyta: a gdzie różnica? Otóż ponad 9 milionów dolarów Amerykanie wydadzą na opłacenie własnego transportu.
     Sytuacja zirytowała nie tylko związki zawodowe działające w "Nitro-Chemie", ale także posłów z Sejmowej Komisji Obrony Narodowej. - Związkowcy mają rację - potwierdza poseł Stanisław Janas. - Przekazaliśmy zastrzeżenia ministrowi gospodarki, że w myśl umowy, tzw. "udział obcych komponentów" (czyli opłacenie amerykańskiego transportu - przyp. red.) może wynosić 15-20 procent, a nie 45 proc., jak jest w przypadku "Nitro-Chemu". Minister miał też pretensję do prezesa zakładu, że zaliczył cały offset z ubiegłego roku jako wykonany, a tak nie było.
     Nic do dodania
     
Poseł Janas dodał, że zaproszony na obrady komisji przedstawiciel Lockheeda stwierdził, iż "nie ma nic do dodania na ten temat".
     Jak dowiedzieliśmy się w "Nitro-Chemie", Amerykanie początkowo nie chcieli wliczać kosztów transportu do umowy, a później zagrozili, że jeżeli nie zostaną one zaliczone do offsetu, to wycofają się z kontraktu. I prezes Włodzimierz Borzych wyraził zgodę na tak niekorzystny zapis. Podobno nie wyłapali tego urzędnicy z Ministerstwa Gospodarki i firma - owszem - zarabia, ale mogłaby zarobić znacznie więcej.
     Na razie nie wiadomo, czy Amerykanom bardziej będzie się opłacało zapłacić karę za niezrealizowaną część offsetu, czy też zdecydują się na zwiększenie zamówień nie tylko w "Nitro-Chemie", bo podobne nieprawidłowości zdarzają się także w innych zakładach - np. w bydgoskich Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2, do których nie trafił dotąd ani jeden cent z offsetu.
     _Cieszy, że "Nitro-Chem" korzysta na offsecie i zatrudnił kilkudziesięciu nowych pracowników, ale decyzja o darowaniu Amerykanom ponad 9 milionów dolarów irytuje! Prezes firmy, ministerialni urzędnicy i politycy powinni dać z siebie wszystko, żeby nasza gospodarka zarobiła na tym jak najwięcej.
     **_ROMAN LAUDAŃSKI

polecane: 60 Sekund Biznesu: Niemcy najważniejszym partnerem handlowym.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3