MSP: jak korzystać z faktoringu, żeby miał on realny wpływ na sukces przedsiębiorstwa?

Materiał informacyjny Zaktualizowano 
MSP: faktoring a bezpieczeństwo finansowe i sukces przedsiębiorstwa Czym jest sukces własnej firmy? Większość powie, że to zysk, rozpoznawalność, zaufani klienci, dobry wizerunek. Za wszystkimi tymi hasłami stoją jednak codzienne działania przedsiębiorców – zarządzanie finansami, przemyślane inwestycje i troska o długofalowy wzrost biznesu – kwartał po kwartale. Na rozwój własnej firmy wpływa przede wszystkim skuteczne zarządzanie należnościami i odpowiedzialne gospodarowanie przychodami. Czy jednak, w warunkach powszechnych opóźnień w płatnościach, polski przedsiębiorca może realnie zapewnić sobie niezależność w planowaniu finansów?

Na pewno musi zmienić się świadomość samego przedsiębiorcy co do zarządzania własnym biznesem. Małe i średnie przedsiębiorstwa są rdzeniem europejskiej gospodarki. Stanowią ponad 99% przedsiębiorstw w UE i zatrudniają 2 na 3 pracowników. Jednocześnie zmagają się z ograniczonym dostępem do kapitału obrotowego. Wskazują to jako jedno z największych wyzwań w codziennym zarządzaniu biznesem. W Polsce blisko 90 procent właścicieli firm z MSP doświadcza negatywnych skutków powszechnych opóźnień w płatnościach i wydłużania terminów płatności przez kontrahentów. Jako podwykonawcy większych zleceniodawców i korporacji, właściciele firm z sektora MSP są na samym końcu łańcucha płatności. Kilkumiesięczne opóźnienia w otrzymywaniu płatności mogą w bardzo szybkim tempie okazać się powodem utraty płynności finansowej. Nie mówiąc już o tym, że według 1/3 polskich przedsiębiorców to właśnie niepewność co do terminów przepływów pieniężnych jest największą blokadą przed inwestowaniem w rozwój własnej firmy.

Czy warto liczyć za każdym razem na otrzymanie płatności w terminie lub na to, że w podpisywanej po wygranym przetargu umowie nasz kontrahent wpisze 14-dniowy termin płatności? Wszyscy, którzy rozliczyli w ostatnim czasie przynajmniej jeden kontrakt wiedzą, że nie warto czekać na nagłą zmianę sytuacji. Czekanie to nic innego jak oddanie przewagi konkurentom.

W rynkowej rywalizacji to firma, która z góry będzie dysponowała remedium na brak zapłaty na czas lub możliwością elastycznego dostosowania terminu płatności do potrzeb kontrahenta, zawsze będzie postrzegana jako bardziej pożądany partner do współpracy. Długookresowa strategia zarządzania należnościami, która z góry bierze pod uwagę zabezpieczenie kapitału obrotowego w okresach oczekiwania na opłacenie faktur przez kontrahentów, jest dziś kluczem do zapewnienia stabilności biznesu.

W tej sytuacji małe i średnie firmy coraz śmielej korzystają z usług finansowania faktur. W 2017 roku z oferty faktoringu skorzystało w Polsce 14% firm z polskiego MSP. To dwa razy więcej niż jeszcze w roku 2016. Właściciele przedsiębiorstw z MSP korzystają z faktoringu także coraz bardziej świadomie. Nie traktują go już jako rozwiązania doraźnego. Jakie korzyści może przynieść włączenie faktoringu w stały plan zarządzania finansami firmy?

Terminowe regulowanie należności; zapewnienie ciągłości biznesu, możliwość długofalowego planowania działań, odwaga realizowania nowych inwestycji; zapewnienie elastycznych warunków współpracy kontrahentom; utrzymanie dobrej reputacji i wreszcie długofalowy rozwój biznesu. Aby faktoring mógł realnie takie korzyści zapewnić, oferta finansowania musi być jednak dostosowana do etapu rozwoju przedsiębiorstwa, poziomu przychodów, wartości realizowanych kontraktów, a co za tym idzie zapotrzebowania na zróżnicowane limity finansowania.

„Dynamiczny rozwój faktoringu w Polsce nie oznacza jeszcze pełnego wykorzystania jego potencjału przez przedsiębiorców. Wynika to m.in. z faktu, że polski rynek faktoringu uległ w ostatnich latach rozdrobnieniu, a większość usług oferowana jest jako doraźne wsparcie, w niskich limitach finansowania. Brak dostosowania oferty faktoringu do siły polskiego MSP sprawia, że usługa nie jest jeszcze wykorzystana w pełni zgodnie z przeznaczeniem. Faktoring to instrument długookresowej strategii poprawy płynności finansowej, narzędzie dające możliwość planowania przepływów, otwierające biznes na inwestycje i rynkową rywalizację” - mówi Greg Micyk, Head of Growth, SME Lending, Ferratum Group.

Ferratum Business – marka należąca do Grupy Ferratum, międzynarodowego lidera bankowości online, oferuje finansowanie faktur, które ma dostosować ofertę faktoringu do rosnących oczekiwań polskiego MSP, wyzwań rynku, a także zróżnicowanego przekroju sektora małych i średnich firm. Oferowany przez markę faktoring cichy pozostawia przedsiębiorstwu w pełni swobodną decyzję co do informowania kontrahenta o fakcie współpracy z faktorem. Przedsiębiorstwo zachowuje płynność finansową, a koszt skorzystania z usługi wlicza w koszty własne, nie narażając relacji z kontrahentem. Przedsiębiorca może korzystać z usługi także w systemie ratalnym. To rozwiązanie dogodne m.in. w kontekście wprowadzonej w Polsce w roku 2018 płatności podzielonej „split payment”. Finansowanie w Ferratum Business można uzyskać na 30, 60 lub 90 dni dla faktur w wysokości od 4 do 400 tys. zł. Tak szeroki zakres wartości faktur umożliwia korzystanie z tego narzędzia także większym i dojrzalszym firmom w celu zdynamizowania kluczowych funkcji biznesowych i wzmocnienia pozycji konkurencyjnej na rynku.

„W Ferratum każdego miesiąca przyglądamy się tysiącom małych i średnich przedsiębiorstw i jedno możemy powiedzieć na pewno – planowanie i sukcesywne wdrażanie strategii poprawy płynności finansowej to klucz dla zabezpieczenia przyszłości własnego biznesu. Wprowadzona przez Ferratum Business oferta została zweryfikowana w praktyce już na dziewięciu rynkach Europy. Stawiamy na długofalowe włączenie faktoringu w strategię zarządzania należnościami firmy, bo o sukcesie biznesu decyduje suma codziennych działań i możliwość zrobienia dwóch kroków dalej niż konkurencja – podsumowuje Greg Micyk.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3