Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pasażer uprzywilejowany

Małgorzata Wąsacz
Samolot się spóźnił? Zabrakło miejsca na pokładzie mimo, że kupiłeś bilet? Od wczoraj pasażerom łatwiej jest uzyskać odszkodowanie od przewoźników.

     Wczoraj weszło w życie "Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego" ustanawiające wspólne zasady rekompensaty i pomocy pasażerom, w przypadku odmowy przyjęcia na pokład i odwołania lub znacznego opóźnienia lotu. Nowych przepisów muszą przestrzegać wszystkie linie lotnicze, także czarterowe i tzw. tani przewoźnicy, którzy realizują loty na terenie UE, a także pomiędzy jakimś krajem Unii i krajem trzecim. Podlegają im także linie lotnicze z krajów nieunijnych, które latają do i z państw Wspólnoty.
     Nie ma miejsca!
     
Odszkodowanie przysługuje każdemu pasażerowi, dla którego zabrakło miejsca w samolocie, pomimo że kupił bilet. Przewoźnik musi mu wypłacić 250 euro w przypadku lotu do 1500 km (np. Warszawa-Berlin), 400 euro od 1500 do 3500 km (np. Warszawa-Barcelona) i 600 euro jeżeli trasa ma więcej niż 3500 km (np. Warszawa-Nowy Jork). Ponadto pasażerowie będą mogli otrzymać odszkodowania za późne anulowanie lotu. W przypadku anulowania lotu lub dużego spóźnienia (ponad 5 godzin) przewoźnik w ciągu 7 dni powinien albo zwrócić pasażerowi koszty biletu (z zapewnieniem darmowego powrotu do miejsca początku podróży), albo zaoferować alternatywne połączenie do miejsca, gdzie się wybierał. Jest jeden wyjątek od tej reguły: przewoźnik nie będzie musiał wykładać z kieszeni ani jednego eurocenta, jeśli udowodni, że anulowanie lotu spowodowała siła wyższa (jak np. warunki pogodowe).
     Pasażerowi należy się również odszkodowanie - nawet tysiąc euro -za zniszczenie, uszkodzenie, spóźnienie lub zagubienie bagażu. Wszelkie roszczenia dotyczące uszkodzenia odprawionego bagażu należy zgłosić w terminie 7 dni od daty jego odbioru, w przypadku bagażu opóźnionego - termin ten wydłuża się do 21 dni.
     Dzwoń po pomoc
     
Każdy kraj UE ma obowiązek powołania specjalnego niezależnego urzędu, przyjmującego skargi na linie lotnicze. W Polsce ma się tym zajmować Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie. Już teraz pasażerowie mogą uzyskać pomoc i informacje pod bezpłatnym numerem Europe Direct 00 800 6789 10 11. Można również wysłać maila pod adresem: mail @europa-direct.cec.eu.int
     

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska