Pasażer uprzywilejowany

Małgorzata WąsaczZaktualizowano 
Samolot się spóźnił? Zabrakło miejsca na pokładzie mimo, że kupiłeś bilet? Od wczoraj pasażerom łatwiej jest uzyskać odszkodowanie od przewoźników.

     Wczoraj weszło w życie "Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego" ustanawiające wspólne zasady rekompensaty i pomocy pasażerom, w przypadku odmowy przyjęcia na pokład i odwołania lub znacznego opóźnienia lotu. Nowych przepisów muszą przestrzegać wszystkie linie lotnicze, także czarterowe i tzw. tani przewoźnicy, którzy realizują loty na terenie UE, a także pomiędzy jakimś krajem Unii i krajem trzecim. Podlegają im także linie lotnicze z krajów nieunijnych, które latają do i z państw Wspólnoty.
     Nie ma miejsca!
     
Odszkodowanie przysługuje każdemu pasażerowi, dla którego zabrakło miejsca w samolocie, pomimo że kupił bilet. Przewoźnik musi mu wypłacić 250 euro w przypadku lotu do 1500 km (np. Warszawa-Berlin), 400 euro od 1500 do 3500 km (np. Warszawa-Barcelona) i 600 euro jeżeli trasa ma więcej niż 3500 km (np. Warszawa-Nowy Jork). Ponadto pasażerowie będą mogli otrzymać odszkodowania za późne anulowanie lotu. W przypadku anulowania lotu lub dużego spóźnienia (ponad 5 godzin) przewoźnik w ciągu 7 dni powinien albo zwrócić pasażerowi koszty biletu (z zapewnieniem darmowego powrotu do miejsca początku podróży), albo zaoferować alternatywne połączenie do miejsca, gdzie się wybierał. Jest jeden wyjątek od tej reguły: przewoźnik nie będzie musiał wykładać z kieszeni ani jednego eurocenta, jeśli udowodni, że anulowanie lotu spowodowała siła wyższa (jak np. warunki pogodowe).
     Pasażerowi należy się również odszkodowanie - nawet tysiąc euro -za zniszczenie, uszkodzenie, spóźnienie lub zagubienie bagażu. Wszelkie roszczenia dotyczące uszkodzenia odprawionego bagażu należy zgłosić w terminie 7 dni od daty jego odbioru, w przypadku bagażu opóźnionego - termin ten wydłuża się do 21 dni.
     Dzwoń po pomoc
     
Każdy kraj UE ma obowiązek powołania specjalnego niezależnego urzędu, przyjmującego skargi na linie lotnicze. W Polsce ma się tym zajmować Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie. Już teraz pasażerowie mogą uzyskać pomoc i informacje pod bezpłatnym numerem Europe Direct 00 800 6789 10 11. Można również wysłać maila pod adresem: mail @europa-direct.cec.eu.int
     

polecane: FLESZ: Smartfony zamiast kas fiskalnych.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3