Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podróżujesz samolotem? Kiedy odszkodowanie?

Małgorzata Stempinska
Małgorzata Stempinska
O odszkodowanie mogą się też starać pasażerowie tanich linii lotniczych.
O odszkodowanie mogą się też starać pasażerowie tanich linii lotniczych. Fot. 123RF
Zabrakło dla Ciebie miejsca na pokładzie? Twój bagaż zaginął? Możesz się domagać pieniędzy od przewoźnika.

Te same prawa mają pasażerowie zarówno tradycyjnych, jak i tanich linii lotniczych. Uprawnienia przysługują również podróżujących czarterami, jeżeli lot rozpoczyna się z portu w Unii Europejskiej albo jest lotem wykonywanym przez przewoźnika unijnego do portu w Unii.

Gdy brakuje miejsca na pokładzie

Kiedy brakuje miejsc, przewoźnik ma obowiązek spróbować znaleźć ochotników, którzy zgodzą się nie polecieć tym lotem. - Jeśli zgłosimy się na ochotnika, przewoźnik musi nam zapewnić wybór pomiędzy innym rejsem w dniu przez nas wybranym, z uwzględnieniem oczywiście wolnych miejsc, a zwrotem ceny biletu. Jeśli odwołany lot jest kolejnym etapem naszego połączenia, mamy prawo do bezpłatnego powrotu do portu, z którego się ono zaczynało. Przewoźnik może oprócz tego zaoferować ochotnikom dodatkowe korzyści - tłumaczą w Federacji Konsumentów.

Jeśli zmiana trasy spowoduje zmianę portu docelowego na inny, ale obsługujący to samo miasto lub region, przysługuje nam prawo do bezpłatnego transportu albo do portu wskazanego na bilecie lub do innego, uzgodnionego z przewoźnikiem, miejsca (np. centrum miasta).

Jeśli nie skusi nas oferta przewoźnika, a ochotników zgłosi się zbyt mało, możemy nie polecieć.
W takim wypadku przysługuje nam:

  • wyżywienie i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, np. bony na obiad w restauracji na lotnisku;
  • dwie rozmowy telefoniczne, dalekopisy lub e-maile;
  • zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.

Pomoc jest uzależniona od czasu oczekiwania na lot zastępczy, przy czym prawo do zakwaterowania w hotelu przysługuje nam tylko w przypadku konieczności oczekiwania na ten lot przez jedną lub więcej nocy. Prawo do pomocy nie przysługuje w przypadku, kiedy opóźnienie wynosi mniej niż 2 godziny przy długości lotu poniżej 1500 km.

Dodatkowo przysługuje nam odszkodowanie.
Wynosi ono:

  • 250 euro w przypadku rejsów do 1500 km;
  • 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz Unii Europejskiej powyżej 1500 km i między 1500 km a 3500 km w przypadku rejsów poza UE;
  • 600 euro dla pozostałych rejsów.

Przewoźnik pomniejszy odszkodowanie, jeśli nam zaproponował zmianę planu podróży do miejsca docelowego, a czas przylotu nie przekracza czasu podróży pierwotnie zarezerwowane lotu.

Gdy odwołano nam lot

1Wówczas przysługuje nam prawo do opieki ze strony linii lotniczych.
Obejmuje ona:

  • wyżywienie i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, np. bony na obiad w restauracji na lotnisku;
  • dwie rozmowy telefoniczne, dalekopisy lub e-maile;
  • zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.

2. Przysługuje nam również odszkodowanie.
Wynosi ono:

  • 250 euro w przypadku rejsów do 1500 km;
  • 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz Unii Europejskiej powyżej 1500 km i między 1500 km a 3500 km w przypadku rejsów poza UE;
  • 600 euro dla pozostałych rejsów.

Odszkodowanie nie przysługuje w przypadku, gdy zostaliśmy poinformowani o odwołaniu lotu:

  • co najmniej dwa tygodnie przed planowanym czasem odlotu lub
  • w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni i zaoferowano nam zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot najpóźniej dwie godziny przed planowanym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowanym czasie przylotu;
  • w terminie krótszym niż siedem dni przed planowanym czasem odlotu i zaoferowano nam zmianę planu podróży umożliwiającą wylot nie więcej niż godzinę przed planowanym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowanym czasie przylotu.

Jak informują w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie, przewoźnik nie będzie musiał wypłacić nam odszkodowania, jeśli odwoła lot np. z powodu: śnieżycy,mgły lub chmury pyłu wulkanicznego, które uniemożliwiają bezpieczny lot.


Gdy lot jest opóźniony

Wówczas przysługuje nam prawo do opieki ze strony linii lotniczych.
Obejmuje ona:

  • wyżywienie i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, np. bony na obiad w restauracji na lotnisku;
  • dwie rozmowy telefoniczne, dalekopisy lub e-maile;
  • zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.

Prawo do pomocy nie przysługuje w przypadku, kiedy opóźnienie wynosi mniej niż 2 godziny przy długości lotu poniżej 1500 km.

Jeśli lot jest opóźniony o więcej niż 5 godzin, mamy prawo do zwrotu ceny biletu i bezpłatnego powrotu do portu, z którego rozpoczynaliśmy podróż pierwszym możliwym połączeniem.

Nie każde opóźnienie daje prawo do odszkodowania. Przysługuje ono, jeśli ich samolot przyleci trzy godziny po czasie albo opóźnienie będzie jeszcze dłuższe. Wtedy takie opóźnienie jest traktowane podobnie do odwołania lotu, dlatego pasażerom przysługuje odszkodowanie pieniężne w wysokości od 250 do 600 euro.

Odszkodowanie nie przysługuje także wtedy, gdy przewoźnik wykaże, że duże opóźnienie powstało z powodu okoliczności, na które nie miał on żadnego wpływu (np. bardzo złych warunków atmosferycznych). To jednak przewoźnik powinien udowodnić, że duże opóźnienie lotu było spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć.

Gdy nam zagubiono albo zniszczono bagaż

W takiej sytuacji mamy prawo domagać się odszkodowania w wysokości do 1000 SDR (ok. 5300 zł). SDR to jednostka monetarna wprowadzona do Protokołów Montrealskich z 1975 roku zamiast franka w złocie. Aktualny kurs SDR znajduje się na stronie internetowej NBP, pod adresem www.nbp.pl. Obecnie 1 SDR kosztuje 5,32 zł.

By otrzymać rekompensatę, musimy udowodnić, że ponieśliśmy szkodę. W tym celu konieczne jest przedstawienie kopii tzw. PIR, czyli protokołu nieprawidłowości bagażowej, który należy wypełnić jeszcze na lotnisku. Swoje roszczenia powinniśmy zgłosić nie później niż 7 dni od daty odbioru uszkodzonego bagażu. W przypadku bagażu opóźnionego - nie później niż 21 dni od daty jego odbioru. Przepisy nie precyzują terminu na reklamację zaginionego bagażu. Do udowodnienia wartości poniesionej szkody niezbędne są rachunki za samą walizkę czy przedmioty, które się w niej znajdowały się (np. odzież, kosmetyki itp.). W przeciwnym razie przewoźnik obliczy odszkodowanie na podstawie wagi zarejestrowanego bagażu, a to jest zawsze mniej korzystne dla konsumenta.

Odpowiedzialność przewoźnika jest wyłączona, jeśli szkoda wyniknęła z naturalnych właściwości, jakości lub wad bagażu.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska