Od stycznia do września 2015 r., eksport napojów spirytusowych zmniejszył się do 36,25 mln litrów (4,6 proc.). Branża na rynku krajowym zanotowała 12 proc. spadek produkcji w porównaniu do 2012 r., oraz 30 proc. spadek inwestycji. Wszystko przez podniesienie akcyzy w 2014 r. Podatki obecnie stanowią ok. 57 proc. ceny napojów spirytusowych.
Polska jest pierwszym producentem wódki w Unii Europejskiej i czwartym na świecie. Branża alkoholowa zapewnia w naszym okraju ok. 100 tys. miejsc pracy, gdy w całej Unii Europejskiej - ponad milion.
Branżę w naszym kraju szczególnie martwi zatrzymanie rozwoju eksportu. Przy wysokich obciążeniach i niskiej rentowności w kraju, trudno inwestować w promocję zagraniczną, a sytuacji nie polepsza też słaba złotówka oraz brak wsparcia promocji przez państwowych urzędników.
W Polsce na każde 100 zł wydane przez konsumenta na napoje spirytusowe, 71 proc. zyskuje państwo. 49 zł z akcyzy, 18,7 zł z VAT i 3,7 zł na profilaktykę. W cenie 20 zł za półlitrową butelkę, 11,41 zł stanowi akcyza, tj. 57 proc. Dla porównania, w półlitrowej butelce piwa kosztującego 3 zł, akcyza to 0,49 zł. To stanowi 16-procentowy udział akcyzy w cenie. W Niemczech akcyza w cenie wódki (jeśli trunek w przeliczeniu kosztuje 20 zł) wynosi 10,89 zł. Najmniejsza jest na Ukrainie - 3,62 zł.
Eksport polskiej wódki to jedynie 19 proc. Ostatnio polską wódką zainteresowane są rynki azjatyckie, afrykańskie oraz południowoamerykańskie. Dla porównania, eksportowanych jest aż 92% produkcji szkockiego whiskey i 91% francuskiego koniaku.
Zobacz także. W Saratowie piją 75-procentowe balsamy z automatu. Przejaw rosyjskiej przedsiębiorczości.
źródło: News Channel "24"/x-news
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?