Pomóżmy seniorom wejść w świat bankowości elektronicznej. Szybciej, bezpiecznej i wygodnej

Materiał informacyjny
Pandemia koronawirusa sprawiła, że wiele czynności, które do tej pory wykonywaliśmy poza domem, teraz musimy załatwiać nie wychodząc z mieszkania. Wiele wskazuje też na to, że w takiej rzeczywistości będziemy musieli funkcjonować jeszcze jakiś czas. Jak w tak trudnych czasach radzić sobie z zarządzaniem naszymi finansami? Okazuje się, że może to być bardzo proste i – co najważniejsze – całkowicie bezpieczne. Nowoczesne technologie sprawiają, że większość spraw możemy załatwić siedząc przy własnym biurku.

O ile jednak młodzi ludzie błyskawicznie przyjmują nowe rozwiązania z zakresu bankowości internetowej, czy mobilnej (przez smartfon) to wielu seniorów podchodzi sceptycznie i ostrożnie do rozwiązań technologicznych związanych z finansami. Warto więc odwrócić nieco obowiązujące przez większość naszego życia role i poświęcić chwilę na pokazanie naszym rodzicom i dziadkom, jak w istocie prosta i przyjazna jest dzisiaj bankowość internetowa.

Konto osobiste przez internet
Świat nowych technologii pędzi do przodu w takim tempie, że nowinki pojawiają się właściwie z dnia na dzień. A przecież im starsi jesteśmy, tym trudniej przychodzi nam przyswajanie nowych informacji i zmienianie utartych nawyków. Dlatego dostęp do konta osobistego przez bankowość elektroniczną powinien być maksymalnie intuicyjny i łatwy. Wybierając bank, warto kierować się prostotą obsługi systemu bankowości internetowej lub mobilnej, która zagwarantuje nam oszczędność czasu, bezpieczeństwo, wygodę oraz niezależność.

Za dobry przykład może posłużyć bankowość elektroniczna Alior Banku. Dostęp do niej możemy uzyskać przez przeglądarkę – serwis Alior Online – lub smartfona – aplikacja mobilna Alior Mobile. Osoby starsze, by poznać stan swojego konta bankowego, często kontaktują się z infolinią. A tymczasem najprostszym – i to dostępnym całodobowo! – sposobem jest zalogowanie się do bankowości elektronicznej i samodzielne sprawdzenie salda rachunku w systemie. Dodatkowo, bez problemu poznamy szczegóły każdej interesującej nas operacji z historii transakcji. Możemy również pobrać potwierdzenie przelewu lub wyciąg z rachunku. Co istotne, system oferuje nam także możliwość otwarcia nowego rachunku – na przykład oszczędnościowego.

Przelewy internetowe i płatności mobilne
Pamiętajmy, by wprowadzając naszych rodziców lub dziadków w świat wirtualnych finansów, wykazywać się zrozumieniem i cierpliwością, by mogli we własnym tempie poznać wszystkie podstawowe funkcje bankowości online. Warto zacząć od najważniejszych opcji – logowanie, sprawdzenie salda, przeglądanie historii konta. Po zakończeniu pierwszego „etapu” nauki, zróbmy przerwę, by nie przeładować naszych najbliższych nadmiarem informacji.

Po zapoznaniu się z podstawami, możemy przejść do kolejnego etapu – przelewów internetowych oraz płatności mobilnych. Dla nas takie operacje są banalnie proste, ale osobom, które nigdy wcześniej nie miały z nimi do czynienia, mogą wydawać się czarną magią.

Warto więc wyjaśnić, że płatności, które każdy z nas musi przecież realizować (opłaty za czynsz, prąd, wodę, gaz czy rachunki za internet), najprościej „załatwić” właśnie za pośrednictwem bankowości elektronicznej. By to zrobić, potrzebujemy jedynie numeru konta, na który musimy przelać pieniądze, który znajdziemy na fakturze – a i to nie jest dziś niezbędne. Większość usługodawców oferuje bowiem szybkie transakcje online (tzw. pay-by-link). Jak one działają? W skrócie – klikamy w ikonę, która przekieruje nas na stronę operatora płatności. Tam wybieramy nasz bank, logujemy się do naszego konta i potwierdzamy transakcję. Cała procedura zajmie nam nie więcej niż kilka minut.

Jedną z najpopularniejszych opcji jest płatność kodem BLIK. Taki kod wygenerujemy bez problemu w aplikacji naszego banku. Warto zaznajomić naszych rodziców czy dziadków z tą funkcją, gdyż jest nie tylko bardzo wygodna i prosta w obsłudze, ale również całkowicie bezpieczna.

Równie proste jest dokonywanie płatności w sklepach przy pomocy smartfona. Dzięki temu, kiedy już będziemy musieli wyjść z domu, np. do sklepu, unikniemy kontaktu z gotówką, która – jak podkreślają eksperci – jest też nośnikiem bakterii i wirusów. Zamiast tego za zakupy zapłacimy, przykładając smartfon do terminala przy kasie. Jest to możliwe poprzez podpięcie naszych kart bankowych do tzw. cyfrowych portfeli.

Pokażmy więc naszym rodzicom czy dziadkom, z jakich funkcji mogą na co dzień korzystać, posiadając konto osobiste w banku. Ale niech za teorią pójdzie i praktyka – możemy przecież pomóc rodzicom wykonać pierwsze przelewy. W ten sposób o wiele lepiej zapamiętają, jak wygląda cały proces.

Sprawy urzędowe, karty płatnicze i dodatkowe produkty
Co jeszcze oferuje bankowość elektroniczna Alior Banku? Za jej pomocą możemy m.in. załatwić nasze urzędowe sprawy, bez konieczności udawania się do odpowiedniego oddziału. Za wszystko odpowiada profil zaufany ePUAP, który pozwala m.in. na złożenie wniosku o dowód osobisty, zgłoszenie meldunku, a nawet sprawdzenie stanu punktów karnych czy historii naszego pojazdu.

Oprócz tego, przez internet możemy złożyć wniosek o kartę debetową, która zostanie dostarczona na wskazany przez nas adres. Co ważne, by zmienić kod PIN, tymczasowo zablokować lub zastrzec kartę, nie musimy wybierać się do banku ani dzwonić na infolinię. Wystarczy nam do tego dostęp do bankowości internetowej lub do aplikacji mobilnej Alior Banku.

Warto też wiedzieć, że za ich pomocą możemy złożyć wniosek o kredyt gotówkowy online. W systemie znajdziemy dopasowane do nas oferty, , więc wystarczy jedynie wybrać tę, która najbardziej nas interesuje. To samo dotyczy produktów oszczędnościowych czy inwestycyjnych.

Wszystkie te funkcje są dokładnie opisane na stronie internetowej banku, dzięki czemu po krótkim przeszkoleniu i z pomocą tych dodatkowych informacji, osoby starsze w prosty sposób odnajdą interesującą ich usługę i z niej skorzystają. Zanim jednak perfekcyjnie opanują bankowanie przez internet, utrwalajmy wspólnie z nimi ich wiedzę. Nie musimy nawet co chwilę logować się do konta – w rozmowę z rodzicami wtrąćmy co jakiś czas parę pytań, dotyczących właśnie tego tematu.

Bezpieczeństwo przede wszystkim
Wiele osób rzecz jasna zastanawia się, czy operacje dokonywane za pośrednictwem internetu są bezpieczne. Szczególnie osoby starsze dość nieufnie podchodzą do takich nowinek, obawiając się, że nie jest to do końca bezpieczna droga.

Nic bardziej mylnego. Serwisy bankowości internetowej i mobilnej są zabezpieczone najnowszymi systemami ochronnymi, dzięki czemu gwarantują nam bezpieczny dostęp do informacji oraz przeprowadzanie operacji bez ryzyka. Przy okazji szkolenia, warto zaznajomić naszych rodziców czy dziadków z pojęciami takimi jak login, hasło, kod dostępu oraz wyjaśnić im, że korzystanie z publicznej sieci Wi-Fi nie jest dobrym pomysłem, przy wykonywaniu transakcji. Należy uczulić seniorów, aby pod żadnym pretekstem nigdy nie podawali innym swoich loginów i haseł do bankowości.

Po więcej wskazówek na temat tego jak uczyć rodziców i dziadków bankowania, zapraszamy na stronę https://teraztwojakolej.aliorbank.pl/

Wideo

Materiał oryginalny: Pomóżmy seniorom wejść w świat bankowości elektronicznej. Szybciej, bezpiecznej i wygodnej - Dziennik Zachodni

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3