reklama

Portier będzie zarabiał tyle, co... pielęgniarka po studiach

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Zaktualizowano 
Polska Press
Skokowe podwyższenie płacy minimalnej do 4000 zł w 2024 roku będzie miało negatywny wpływ na rynek pracy. W sposób nieuzasadniony zmniejszą się różnice między zarobkami osób z dyplomem a pracownikami niewykwalifikowanymi. Obecnie, np. zarobki pielęgniarki z tytułem magistra są o ok. 50 proc. wyższe niż portiera czy sprzątaczki. Po podwyższeniu płacy minimalnej do 4000 zł ta różnica stopnieje do ok. 15 proc.

W tym roku płaca minimalna wynosi 2250 zł. I takie wynagrodzenie zwykle otrzymują portier czy sprzątaczka, czyli przedstawiciele zawodów, które nie wymagają szczególnych kwalifikacji. Pielęgniarka, która ukończyła studia i uzyskała tytuł magistra może liczyć na wynagrodzenie, bez różnych dodatków, w wysokości ok. 3300 zł. Widać więc, że jej płaca jest obecnie o około połowę wyższa niż portiera, czy sprzątaczki.

W 2024 roku, kiedy płaca minimalna wzrośnie do 4000 zł, sytuacja ulegnie radykalnej zmianie. Portier lub sprzątaczka będą zarabiali po 4000 zł, a pielęgniarka po studiach, zakładając że jej wynagrodzenie będzie rosło średnio 7 proc. rocznie, otrzyma 4600 zł. Oznacza to, że za cztery lata jej pensja będzie już tylko o ok. 15 proc. wyższa niż płaca portiera czy sprzątaczki.

Takie nieuzasadnione spłaszczenie zarobków będzie miało negatywny wpływ na rynek pracy.

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Polecamy także:

Tak zarabiają lekarze i pielęgniarki w szpitalu Biziela w Bydgoszczy [umowy i kontrakty, stawki netto]

100 milionów euro z Funduszy Norweskich na rozwój przedsiębiorczości

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 267

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
20 października, 18:58, Podnieść najniższą krajową:

I bardzo bardzo dobrze że minimalna pęsja wzrośnie bo czy portier lub sprzątaczka mają inny żołądek niż pielęgniarka?

Pensja

G
Gość
22 października, 10:01, Gość:

Portier, czy pielęgniarka, ponosi takie same koszty utrzymania, jak idziesz po zakupy, czy opłacasz czynsz, nikt się nie pyta jaką pracę wykonujesz.

To gdy będziesz leżeć chory w szpitalu poproś o opiekę portier szpitala, przecież mam taką samą wiedzę skoro płaca jest identyczna. Jeśli będziesz chciał nauczać swoje dziecko matematyki lub angielskiego poproś o yo woźną, bo twoim zdaniem między tymi zawodami nie ma różnicy. I tak można dalej... Zgadzam się, że płacą za wykonaną pracę powinna być godna i starczać na życie ale też powinna zachęcać do podnoszenia swoich kwalifikacji i nauki, a tego napewno nie zrobi jej spłaszczenie.

G
Gość
21 października, 17:12, Kiki:

A czy portier nie może być po studiach? Czy tylko pielęgniarki mogą dobrze zarabiać?

21 października, 17:43, ratmed:

Pielęgniarka odpowiada za zdrowie i życie pacjenta i powinna być adekwatnie wynagradzana, za odpowiedzialność jak na niej spoczywa.Nie mówię,że portier ma zarabiać mało, ale jednak wkład pracy jest zdecydowanie różnych w tych zawodach.

22 października, 20:00, Gość:

Pielęgniarki to teraz się wysługują opiekunami medycznymi, to na nich zwalają najcięższą, brudną robotę. Już się dość nasłuchalam o tym, jak to na nockach usypiają lekami pacjentów, by mogły spokojnie spać. Rano przychodzą opiekunowie i muszą myć tonących we własnych odchodach pacjentów. A Pani pielęgniarka, wyspana, idzie sobie na kolejną zmianę na swoim 2 etacie. Słyszałam o takich właśnie 'przepracowanych' pielęgniarkach, które pracują na dwóch etatach (w tym jeden sobie przesypiają), zarabiają po 6 tys w górę i jeszcze mają czelność strajkować i biadolić jak to im źle. Nie podoba się to proszę się przekwalifikować, siłą nikt w pracy nie trzyma.

Nie chodzi tutaj o to jakie wykształcenie ma portier tylko o fakt, że jego praca wiąże się z mniejszą odpowiedzialnością za wkład wiedzy w jej wykonywanie. Takie spłaszczenie pensji grozi wybuchem roszczeń lub odpływ fachowców i ucieczki na emerytury lub młodych ludzi za granicę, gdzie warto się uczyć i podnosić kwalifikacje.

G
Gość

A kto broni zaplacic wiecej pielegniarce ? To jest problem NFZ-u i pielegniarek, ze godza sie pracowac za smieszne pieniadze, a wynagrodzenie musi wzrosnac, doskonale wiadomo, ze obecnie za tzw. najnizsza w Pl nikt nie jest w stanie wyzyc od 10 do 10, nawet przy oszczedzaniu, a czlowiek, nie robot, ma prawo chyba kupic sobie cos wiecej, niz tylko chleb z maslem ? I o to chodzi ze wzrostem wynagrodzen, zeby ludzie mogli godniej zyc, a nie o to, ktory zawod jest lepszy pielegniarki, czy portiera

L
Lukasz

Nie kazdy portier, to jakis ciec bez wyksztalcenia, tutaj chodzi o stan zdrowia, portierzy najczesciej to osoby niepelnosprawne, nie nadaja sie do innej pracy, nawet po studiach, inny problem, to bzdurne wyplaty z Pfronu dla pracodawcy i z tym powinni zrobic najpierw porzadek. Pracodawcy przeciez placa grosze portierom, a pobieraja konkretna kase za zatrudnienie z PFRON-u i to jest okradanie Panstwa

G
Gość

Ludzie co za komentarze. Przecież to jest niesprawiedliwe , żeby ktoś kto się tyle lat uczył zarabiał tylko 15% więcej.

G
Gość
21 października, 17:12, Kiki:

A czy portier nie może być po studiach? Czy tylko pielęgniarki mogą dobrze zarabiać?

21 października, 17:43, ratmed:

Pielęgniarka odpowiada za zdrowie i życie pacjenta i powinna być adekwatnie wynagradzana, za odpowiedzialność jak na niej spoczywa.Nie mówię,że portier ma zarabiać mało, ale jednak wkład pracy jest zdecydowanie różnych w tych zawodach.

Pielęgniarki to teraz się wysługują opiekunami medycznymi, to na nich zwalają najcięższą, brudną robotę. Już się dość nasłuchalam o tym, jak to na nockach usypiają lekami pacjentów, by mogły spokojnie spać. Rano przychodzą opiekunowie i muszą myć tonących we własnych odchodach pacjentów. A Pani pielęgniarka, wyspana, idzie sobie na kolejną zmianę na swoim 2 etacie. Słyszałam o takich właśnie 'przepracowanych' pielęgniarkach, które pracują na dwóch etatach (w tym jeden sobie przesypiają), zarabiają po 6 tys w górę i jeszcze mają czelność strajkować i biadolić jak to im źle. Nie podoba się to proszę się przekwalifikować, siłą nikt w pracy nie trzyma.

G
Gość
20 października, 20:03, Gość:

Sprzątaczka już dawno powinna zarabiać więcej od pielęgniarki bo ciężko i uczciwie pracuje na oddziale a panie pielegniarki w tym czasie popijają kawkę jedzą ciasto podarowane przez pacjentów i oglądają telenowele więc za co chcą większe zarobki za to że są na wiecznym urlopie ?

20 października, 22:28, Gość:

Zostań pielęgniarką będziesz na wiecznym urlopie😛

21 października, 23:16, Gość:

A może sprzątaczka skończy medycynę i przestanie narzekać

Jeszcze bedziesz prosić o pomoc te na urlopie, oby już niedługo.

G
Gość
22 października, 10:01, Gość:

Portier, czy pielęgniarka, ponosi takie same koszty utrzymania, jak idziesz po zakupy, czy opłacasz czynsz, nikt się nie pyta jaką pracę wykonujesz.

Ale praca pielegniarki jest nieporównywalnie bardziej cięższa i odpowiedzialniejsza. Wcale się nie dziwię że młodych do zawodu brak, skoro takie poważnie w społeczeństwie. Ja już się nie irytuje nawet, bo ja sobie dam radę jak trzeba będzie, a panstwo.

K
Kasia

Uważam, że pielęgniarka jak i dyspozytor mają takie same żołądki nic dodać nic ująć.

G
Gość
16 października, 22:26, Stara pielęgniara:

Uważam,że KAŻDY powinien godnie zarabiać!!! Ale uważam też,że wykształcenie i poziom odpowiedzialności,powinien mieć WPŁYW na zarobki.Jestem pielęgniarką z 30-letnim stażem,wciąż się kształcę(za własne pieniądze!-,,złotówki,,w wypłacie za to nie dostaję) Teraz zadaję sobie pytanie:PO co??? Wniosek:głupia jestem!!!Społeczeństwo do pielęgniarek jest zle NASTAWIANE, między innymi przez media.MOJE ZAPYTANIE:Pielęgniarka DOBRZE zarabia-NIC nie robiąc,ma fajną,lekką pracę!-PYTAM:CZEMU brak kandydatek do tego zawodu/? SUPER lekka,niemęcząca praca-a jakoś kandydatki nie WALĄ DRZWIAMI i OKNAMI,a te co się wykształcą uciekają z Polski.CZEMU? Skoro pielęgniarka,to taki fajny zawód? Namawiajcie swe żony,córki,wnuczki by zostały pielęgniarkami!

Zgadzam się. Każdy człowiek powinien godnie zarabiać! Ale wynagrodzenie musi być adekwatne do kwalifikacji i z pewnością pracownik wykwalifikowany powinien zarabiać dużo więcej od niewykwalifikowanego. To proste, pracować jako portier czy sprzątaczka, o których tu się mówi może dosłownie każdy i to od jutra po krótkim przeszkoleniu. Natomiast żeby pracować jako pielęgniarka należy skończyć minimum trzyletnie studia i zdobyć prawo wykonywania zawodu. Proste, prawda?

N
New reader
20 października, 21:25, Ola:

Ja mam wyzsze a robię w sklepie mąż ma wyższe a jest operatorem wózka widłowego. Niech placa.. Pis ma racje.. Każdemu się należy

21 października, 10:23, Kinga:

Bardzo wielu pracownikow lidla to osoby ze srednim lub wyzszym wyksztalceniem, ktorzy bardzo ciezko pracuja w pracy ponizej swoich kwalifikacji i wyksztalcenia. Nalezy sie im bardziej, bo oni jako sektor prywatny utrzymuja panstwo czyli robia na tych pracujacych w budzetowce.

Pracując dla Lidla w rzeczywistosci utrzymujesz swojego niemieckiego pracodawcę, a państwo polskie w dużo mniejszym stopniu, bo CIT płacony przez Lidla w Polsce to jakieś śmieszne grosze w stosunku do obrotu jaki uzyskuje.

Widać na taki układ się umówili...

G
Gość

Portier, czy pielęgniarka, ponosi takie same koszty utrzymania, jak idziesz po zakupy, czy opłacasz czynsz, nikt się nie pyta jaką pracę wykonujesz.

G
Gość
20 października, 20:03, Gość:

Sprzątaczka już dawno powinna zarabiać więcej od pielęgniarki bo ciężko i uczciwie pracuje na oddziale a panie pielegniarki w tym czasie popijają kawkę jedzą ciasto podarowane przez pacjentów i oglądają telenowele więc za co chcą większe zarobki za to że są na wiecznym urlopie ?

20 października, 22:28, Gość:

Zostań pielęgniarką będziesz na wiecznym urlopie😛

A może sprzątaczka skończy medycynę i przestanie narzekać

G
Gość
18 października, 9:10, Gość:

Portier też ponosi odpowiedzialność za ludzi. Musi posiadać kwalifikacje. Zarozumiałość "służby zdrowia" nie zna granic. Podchodząc do pacjenta portiera daje mu odczuć różnicę klas, grupy zaszeregowania, poziomu wykształcenia itp?

21 października, 18:00, kkk:

Odpowiedzialność za klucz, czy otwarte drzwi???

Już od dawna nie ma służby jest ochrona zdrowia

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3