Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pracownicy PKP PLK w Grudziądzu: - Błąd kierowców przed przejazdem kolejowym: lekceważenie znaku "STOP"

Aleksandra Pasis
Aleksandra Pasis
Marcin Kruszyński ( w środku), ekspert kampanii "Bezpieczny przejazd" PKP PLK opowiedział czym jest "żółta naklejka" i jak ważną rolę spełnia czy np. utkniemy pomiędzy rogatkami na przejeździe. Od lewej: Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor biura bezpieczeństwa PKP PLK oraz Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK
Marcin Kruszyński ( w środku), ekspert kampanii "Bezpieczny przejazd" PKP PLK opowiedział czym jest "żółta naklejka" i jak ważną rolę spełnia czy np. utkniemy pomiędzy rogatkami na przejeździe. Od lewej: Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor biura bezpieczeństwa PKP PLK oraz Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK Aleksandra Pasis
Niezatrzymywanie się przed znakiem "STOP" i lekceważenie czerwonych, migających świateł to najczęstsze "grzechy" kierowców popełniane przed przejazdami kolejowymi. Pracownicy PKP PLK przyjechali do Grudziądza z kampanią "Bezpieczny przejazd" i zorganizowali warsztaty dla instruktorów nauki jazdy aby podwyższać poziom bezpieczeństwa w obrębie przejazdów kolejowo - drogowych. Opowiedzieli też czym jest "żółta naklejka" i jak ważną rolę pełni gdy np. utkniemy pomiędzy rogatkami.

Oprócz karygodnego błędu kierowców czyli niezatrzymania się przed znakiem "STOP" znajdującym się przed torami o drugim zasadniczym błędzie mówi Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor biura bezpieczeństwa PKP PLK: - To ominięcie światła czerwonego migającego i wjechanie na przejazd. Czerwone migające światło oznacza, że do przejazdu zbliża się pociąg i mamy zatrzymać się przed tym sygnalizatorem. Często kierowcy mylą światło czerwone migające z pomarańczowym migającym jakby to było światło ostrzegawcze. I zaznacza: - Światło czerwone migające zabrania wjazdu na przejazd!

Pracownicy PKP PLK pojawili się w Grudziądzu z promocją kampanii "Bezpieczny przejazd" i spotkali się na warsztatach m.in. z instruktorami nauki jazdy. - Wychodzimy bowiem z założenia, że "lepiej przygotowany instruktor, to lepiej przygotowany przyszły kierowca na drodze" - podkreśla Włodzimierz Kiełczyński.

Podczas spotkania omawiano m.in. błędy najczęściej popełniane przez kierowców, przyczyny wypadków na przejazdach kolejowo - drogowych, a także instruowano jak zachować się gdy niefortunnie samochód zostanie zamknięty pomiędzy rogatkami bo na przykład zgasł silnik w aucie i o tym jak skorzystać z "żółtej naklejki".

Czym jest "żółta naklejka" i do czego się przydaje?

"Żółta naklejka" umieszczona została na wszystkich przejazdach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK i jak przekonuje ekspert kampanii PKP PLK "Bezpieczny przejazd" Marcin Kruszyński jest "ostatnią deską" ratunku w przypadku gdy zgaśnie zgaśnie samochód lub ulegnie awarii na przejeździe. - Wówczas należy odszukać odszukać "żółtą naklejkę" i podać numer identyfikacyjny przejazdu - jest to jeden, jedyny przypisany do konkretnego przejazdu telefonując pod 112. Operator numeru alarmowego będzie mógł precyzyjnie ustalić naszą lokalizację i skontaktować z naszymi służbami odpowiedzialnymi za prowadzenie ruchu kolejowego i wstrzymać w obrębie danego przejazdu.

"Żółtą naklejkę" znajdziemy na obudowie napędu rogatkowego, czyli skrzynce rogatkowej od strony torów. - Tam gdzie nie ma rogatek, "żółta naklejka" jest na odwrocie Krzyża Św. Andrzeja - uzupełnia Marcin Kruszyński.

Ponadto na "żółtej naklejce" oprócz numeru identyfikacyjnego skrzyżowania kolejowo - drogowego znajdują się dwa numery w razie awarii gdy widzimy np. usterkę na przejeździe.

Z danych statystycznych PKP PLK wynika, że od czterech lat gdy zaczęła funkcjonować "żółta naklejka" do końca maja br. skorzystano z niej prawie 21 tysięcy razy! W ponad 1,4 tys. przypadków maszynista otrzymał polecenie ostrożnej jazdy i zmniejszenia prędkości do ok. 20 km/h. - W ponad 600 sytuacjach wstrzymaliśmy ruch kolejowy wokół w obrębie danego przejazdu, aby uniknąć nieszczęśliwego zdarzenia - zauważa Marcin Kruszyński.

Służby: - Zwykle podróżujący samochodem osobowym w zderzeniu z pociągiem mają znikome szanse na wyjście cało z wypadku

O tym jakie skutki rodzą wypadki na przejazdach kolejowych mówi mł. bryg. Paweł Korgol, oficer prasowy Straży Pożarnej w Grudziądzu: - Zawsze jest duża dysproporcja między środkiem który porusza się po torach, czyli najczęściej szynobusem a samochodem. Użytkownicy dróg zawsze są na przegranej pozycji, dlatego tak ważne jest by przekraczając drogę którą porusza się pociąg robić to w sposób bezpieczny - apeluje mł. bryg. Korgol. I dodaje: - Nawet jeśli w obrębie przejazdu kolejowego jest ograniczenie prędkości dla pociągu to jest to taka duża energia kinetyczna, że auta znajdujemy nawet kilkaset metrów dalej, mocno uszkodzone i zwykle są to uderzenia boczne które niestety najczęściej kończą się tragicznie. Ludzie nie mają szans, bądź są one znikome na wyjście z takich wypadków cało.

PKP PLK także stara się cały czas poprawić infrastrukturę wokół przejazdów kolejowych. Obecnie są budowane 182 skrzyżowania dwupoziomowe w obrębie najbardziej obciążonych przejazdów. Ponadto prowadzone są działania na rzecz podwyższanie kategorii przejazdów poprzez montaż automatycznych rogatek lub dodanie sygnalizacji świetlnej. Są też akcje edukacyjne w szkołach a także prewencyjne na przejazdach kolejowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska