Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przebudowa Olsztyńskiej będzie dwa razy droższa

Redakcja
Nie 41,3 a 110 mln zł ma kosztować przebudowa ostatniego fragmentu trasy wylotowej na Olsztyn. Drogowcy będą musieli postawić tam dwa dodatkowe wiadukty.

W listopadzie ub.r. miasto złożyło wnioski o unijne dofinansowanie na modernizację Szosy Lubickiej i ul. Olsztyńskiej. Toruńscy drogowcy walczą o pieniądze w konkursie w ramach programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" (z puli na drogi krajowe poza siecią TEN-T).

Przebudowa Szosy Lubickiej na odcinku od Strugi Lubickiej do węzła autostradowego Lubicz ma kosztować 55,5 mln zł, a ul. Olsztyńskiej od ul. Suwalskiej do granic miasta - aż 110 mln zł. W wieloletnim planie inwestycyjnych na lata 2008-2010, uchwalonym w czerwcu ub.r., to ostatnie przedsięwzięcie zostało wycenione na 41,3 mln zł.

Więcej o 68,7 mln zł

Skąd więc tak wielka różnica w kosztach? - Wcześniejsza dokumentacja nie przewidywała budowy estakady nad przejazdem kolejowym, ale skrzyżowanie w poziomie torów - mówi Stefan Kalinowski, wicedyrektor Miejskiego Zarządu Dróg. - Niestety, PKP nie zgodziły się na takie rozwiązanie, stąd też tak bardzo rosną koszty. Niedawno linia Toruń-Sierpc została zawieszona. Połączenie zostało jednak reaktywowane.

Po modernizacji zmieni się klasa ul. Olsztyńską. Będzie to trasa dwujezdniowa, z obustronnymi chodnikami i drogami rowerowymi. Oznacza to, że zmniejszy się tam także liczba skrzyżowań i zjazdów. - Będzie trzeba wybudować też mniejszy wiadukt nad wąwozem, w którym kiedyś jeździła kolejka wąskotorowa - mówi Kalinowski. - Trzeba też wykonać przepusty i mostki na Strudze Lubickiej i Toruńskiej.

Dwa nowe wiadukty

Na Szosie Lubickiej również pojawi się układ dwujezdniowy. W planach jest budowa dwóch równoległych wiaduktów o długości 64,4 m, a także chodników i dróg rowerowych. Drogowcy mają już dokumentację projektową na oba zadania. W przypadku Szosy Lubickiej dysponują pozwoleniem na budowę. Taka decyzja dla Olsztyńskiej będzie gotowa do końca br. MZD musi jeszcze pozyskać ostatnią część gruntów pod tę inwestycję.

Wyniki konkursu poznamy w połowie roku. Teraz wnioski są analizowane przez ekspertów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. - Wartość zgłoszonych do niego projektów jest kilka razy większa niż pula przewidziana na przedsięwzięcia - mówi wicedyrektor MZD. - Jeżeli pieniądze zostaną zagwarantowane, moglibyśmy rozpocząć te inwestycje pod koniec tego roku.

Nie mogą zwlekać

Drogowcy muszą się spieszyć z budową Szosy Lubickiej. Będzie to główna trasa łącząca miasto z powstającą autostradą A1, która na odcinku Nowe Marzy - Toruń ma być gotowa pod koniec 2011 r.

Wylotówki na Olsztyn i Warszawę były modernizowane ze środków unijnych dwa lata temu. W listopadzie 2006 r. została oddana do użytku Szosa Lubicka na odcinku od ul. Olsztyńskiej od Strugi Lubickiej (wartość całkowita projektu wyniosła 21,8 mln zł), a w styczniu 2007 r. - ul. Olsztyńska - od Szosy Lubickiej do ul. Suwalskiej (13,9 mln zł).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska