Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy gmach dla Filharmonii Pomorskiej i kompleksowa modernizacja lotniska do 2020r.

MM Bydgoszcz
MM Bydgoszcz
Agata Wodzień/archiwum
To tylko niektóre z planów. Dziś na UTP jest prezentowana strategia dla naszego regionu na najbliższe lata. - Jako priorytety polityki rozwojowej przyjęliśmy konkurencyjną gospodarkę, modernizację wsi i miast, silną metropolię i nowoczesne społeczeństwo. To wybór dokonany w oparciu o twarde kryterium konieczności, uwzględniający możliwości i szanse – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.


Młyny Rothera dla bydgoskich uczelni? Jak zatrzymać maturzystów?

Przedsięwzięcia o znaczeniu kluczowym, uwględnione w strategii, to m.in.: realizacja wyczekiwanych dróg ekspresowych: S5, S10, przebudowa drogi krajowej nr 80, 15 i 25. Kompleksowa modernizacja i przywrócenie ruchu na linii 356 (odcinek Bydgoszcz – Szubin).

Plany na najbliższe lata (2014-2020) uwzględniają realizację projektu kompleksowej modernizacji Portu Lotniczego w Bydgoszczy, ustanowienie połączeń lotniczych Portu w naszym mieście z co najmniej 2 portami lotniczymi pełniącymi rolę „hubów” przesiadkowych. Władze województwa przewidują rozpoczęcie prac studialnych związanych z realizacją szybkiego połączenia szynowego Bydgoszczy i Torunia („tramwaj regionalny”).

Poza transportem, projekt zakłada działania na rzecz rozbudowy istniejących oraz tworzenia nowych instytucji kultury: budowę w Bydgoszczy nowego gmachu Filharmonii Pomorskiej. Władze wojewódzkie chciałyby utrzymać renomę obecnych imprez, takich jak Plus Camerimage czy Bydgoski Festiwal Operowy.


W Strategii Rozwoju Województwa przewiduje się dominującą rolę metropolii w kształtowaniu rozwoju regionów.


W województwie kujawsko-pomorskim są 52 miasta.

Zakłada się wiele ambitnie brzmiących projektów. Wśród tych dla całego województwa wymieniamy te najbardziej interesujące bydgoszczan, a w dokumencie znalazły się: budowa dróg ekspresowych; transportowe wykorzystanie sieci dróg wodnych, integracja transportu publicznego województwa, wykreowanie regionalnej agencji innowacyjności i programu komercjalizacji badań naukowych; zbudowanie kujawsko-pomorskiego klastra produkcji żywności i przyjęcie wspólnego znaku towarowego dla żywności produkowanej na Kujawach i Pomorzu.


Bydgoszcz i Toruń tylko razem**
"lokomotywą rozwoju"**

"Obszar metropolitalny Bydgoszczy i Torunia jest wskazywany w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 jako element krajowej metropolii sieciowej, a więc zaliczony do grupy ośrodków najważniejszych nie tylko dla rozwoju województw, ale całego kraju" - pisza autorzy dokumentu i podkreślają, że działania muszą być wspólne.  " (...) tylko skoordynowane działania samorządów obydwu miast oraz województwa mogą doprowadzić do uzyskania statusu rzeczywistej metropolii – czyli osiągnięcie przez obydwa miasta poziomu ośrodków niekwestionowanych co do potencjał u i obszaru oddziaływania". Aktualnie oferta jest za słaba i np. młodzież wyjeżdża na studia poza granice województwa.

Bydgoszcz z obwodnicą i rozbudowanymi drogami

W Bydgoszczy wśród najważniejszych potrzeb transportowych wskazuje się: zapewnienie dwujezdniowego tranzytu w relacji W-Z, budowę obwodnicy południowo-wschodniej na terenie miasta i gminy Osielsko, rozbudowę drogi nr 223 od węzła Białe Błota do granicy Bydgoszczy, przebudowę obecnej drogi nr 5 na terenie gminy Osielsko (od planowanego węzła Aleksandrowo do granic miasta), przebudowę ulicy Nowotoruńskiej do węzła Makowiska oraz rozbudowę sieci tramwajowej (między innymi w ulicy Kujawskiej oraz połączenie ul. Toruńskiej i Fordońskiej).

Koncepcja „60/90” do Torunia i Bydgoszczy

Dobrze byłoby szybko docierać do stolic województwa, stąd koncepcja "60/90". Idea mówi, że z każdego z ośrodków powiatowych do jednej (lub obydwu) stolic województwa czas dojazdu w komunikacji publicznej nie powinien przekroczyć 60 minut, a z dowolnej miejscowości na terenie województwa nie powinien przekroczyć 90 minut. Przy zastosowaniu odpowiednich rozwiązań technicznych i organizacyjnych, w strefie 60 minut znajdzie się większa część województwa.

Cały projekt jest dostepny tutaj: Strategia Rozwoju Województwa


Wowewództwo ma wykorzystywać swój potencjał, a co za tym idzie:
- wyspecjalizowane funkcje przemysłowe.
- Rozwój regionalnej platformy multimodalnej.
- Obszary przywęzłowe (aktywizacja w strefie węzłów autostrady i dróg ekspresowych).
- Produkcja energii odnawialnej na bazie płodów rolnych.
- Realizacja zapory i zbiornik na Wiśle poniżej Włocławka. .
- Rozwój dróg wodnych (zwłaszcza w aspekcie turystycznym).
- Potencjalna eksploatacja gazu z łupków.



Jest wiele pomysłów, które mogą się podobać, są potrzebne, ale czy znajdą się fundusze, o których projekt nie mówi?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto