Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samochody będą dużo droższe? Nowe przepisy o emisji CO2 uderzą w branżę. Szykują się zwolnienia i drożyzna? [19 czerwca 2019 r.]

js
Nowe samochody mogą być coraz droższe – wszystko przez wzgląd na przepisy dotyczące emisji CO2 w Europie. UE chce mocno ograniczyć emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Według raportu Euler Hermes europejski przemysł motoryzacyjny może mieć kłopot z wdrożeniem nowych zmian. Koszta ich wprowadzenia najprawdopodobniej będą przerzucone na klientów. Nowe samochody mogą być o wiele droższe.

Emisja CO2 musi być ograniczona. Dlatego twój nowy samochód będzie droższy



Zgodnie z raportem Euler Hermes wprowadzenie nowych przepisów o emisji CO2 stawia branżę motoryzacyjną w wyjątkowo niekorzystnej sytuacji:
  1. Nowe cele związane z ograniczeniem emisji CO2 sprawiają, że technologia związana z układem napędowym będzie musiała być zmieniona. Konieczne będzie stosowanie alternatywnych źródeł zasilania (APV). Dla producentów aut taka korekta może oznaczać spory wzrost kosztów.
  2. UE będzie nakładać kary na producentów, którzy nie stosują się do nowych wytycznych. W 2018 r. suma kar dla producentów samochodów stanowiła pokaźną część ich zysków.


Duża część kosztów, którymi została obciążona branża motoryzacyjna, zostanie przeniesiona na klientów. To jednak nie rozwiąże ich problemów, ponieważ wyższe ceny samochodów oznaczają spadek obrotów – wskaźniki sprzedaży aut zaczną spadać.

Nowe przepisy o niższej emisji CO2 wpłyną na zwolnienia pracowników?



Problemy finansowe branży motoryzacyjnej mogą wpłynąć nie tylko na drożyznę samochodów, ale także wywołać kłopoty z zatrudnieniem. Pracownicy przemysłu motoryzacyjnego stracą etaty?

Tomasz Starus, członek zarządu Euler Hermes odpowiedzialny za ocenę ryzyka: Branża morotyzacyjna odpowiada za 8-10 proc. polskiego PKB, a także za analogiczny wskaźnik zatrudnienia w polskim przemyśle. Wszelkie wstrząsy w tak istotnej części gospodarki będą więc odczuwalne – nawet pomimo tego, iż jak dotąd dominująca w Polsce produkcja części a nie gotowych pojazdów wychodziła obronną ręką z zawirowań europejskiej motoryzacji. Było to możliwe dzięki nie tylko wysokiej jakości i efektywności w relatywnie nowych na tle innych krajów europejskich zakładach, ale także dzięki niższym kosztom pracy, co przyczyniało się do lokowania produkcji w Polsce.

Zagrożonych może być nawet 60 tys. miejsc pracy.

Jakie są prognozy dla branży? Do końca 2020 r. prognozuje się:
  • wzrost średnich cen samochodów o 2,6%;
  • spadek liczby rejestracji nowych samochodów o -3,1%;
  • spadek przychodów ze sprzedaży samochodów o 2,9 mld euro.


Mandat



emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska