Skutki niedoboru magnezu - jak suplementować magnez, aby...

    Skutki niedoboru magnezu - jak suplementować magnez, aby uniknąć skurczy mięśni?

    Materiał informacyjny

    Gazeta Pomorska

    Aktualizacja:

    Gazeta Pomorska

    Skutki niedoboru magnezu - jak suplementować magnez, aby uniknąć skurczy mięśni?
    Magnez to jeden z najważniejszych pierwiastków w naszym organizmie, często nazywany potocznie pierwiastkiem życia. W dzisiejszych czasach stres, nieprawidłowa dieta, używki takie jak alkohol i papierosy sprzyjają wypłukiwaniu go z naszego organizmu. Jakie są skutki niedoboru magnezu? Zazwyczaj pierwszymi symptomami są problemy z koncentracją, chroniczne zmęczenie oraz drażliwość.
    Skutki niedoboru magnezu - jak suplementować magnez, aby uniknąć skurczy mięśni?

    Pierwsze skutki niedoboru magnezu – co je powoduje?


    Jaką rolę odgrywa magnez w organizmie? To jeden z mikroelementów, biorący udział w wielu istotnych dla naszego zdrowia procesach. Przede wszystkim pozytywnie wpływa na nasz układ odpornościowy i wspiera prawidłową pracę serca, zmniejszając ryzyko nadciśnienia tętniczego. Ponadto bierze udział w przemianie węglowodanów, tłuszczów oraz białek, zapewniając dostawę energii do wszystkich organów. Pozytywnie wpływa również na komórki układu nerwowego, poprawiając naszą koncentrację oraz pamięć. Magnez bierze również udział w procesach trawienia, w budowie kości, zmniejsza ryzyko cukrzycy oraz astmy i zapobiega powstawaniu kamieni nerkowych. Ze względu na swoją rolę w procesie kurczenia się mięśni jego odpowiednie stężenie łagodzi bóle wywołane przez skurcze mięśni brzucha, takie jak bóle menstruacyjne.

    Co powoduje brak magnezu?


    Najważniejszymi przyczynami niedoboru magnezu są przede wszystkim:
    • Silny stres, towarzyszący nam na co dzień,
    • Nieprawidłowa dieta – bogata w produkty wysokoprzetworzone, z dużą ilością kwasów tłuszczowych i fosforanów, które zmniejszają wchłanialność magnezu, zbyt duża ilość spożywanego białka, wapnia oraz dieta uboga w warzywa w formie gotowanej;
    • Używki, takie jak alkohol, napoje energetyczne, kawa, herbata oraz inne napoje zawierające kofeinę – wykazują one działanie moczopędne, które sprzyja wypłukiwaniu magnezu z organizmu;
    • Niskie stężenie magnezu w wodzie pitnej;
    • Nawozy sztuczne, które zubożają plony w magnez;
    • Leki wpływające na przyswajalność magnezu – tabletki antykoncepcyjne, środki uspokajające, antybiotyki, preparaty przeczyszczające oraz moczopędne (dodatkowo wypłukują magnez z organizmu);
    • zaburzenia wchłaniania magnezu spowodowane chorobami jelita cienkiego, np. tętnicy krezkowej lub zespół krótkiego jelita.


    Kto jest najbardziej narażony na objawy braku magnezu? Przede wszystkim osoby wykonujące ciężkie prace fizyczne, a także narażone na ciągły stres w pracy lub życiu prywatnym. Skutki niedoboru magnezu są również obserwowane u osób pracujących umysłowo, takich jak naukowcy, a także u uczniów i studentów, zwłaszcza w okresie intensywnej nauki. Niedoborom magnezu sprzyjają także restrykcyjne diety, ciąża oraz okres menopauzalny, kiedy to dochodzi do gwałtownych zmian hormonalnych.

    Niedobór magnezu – objawy


    Średnia zawartość magnezu w organizmie człowieka to około 1000 mmol. Przeciętne dobowe zapotrzebowanie to około 14 mmol. Dobrze zbilansowana dieta pokrywa to zapotrzebowanie całkowicie. Szacuje się, że powinna ona dostarczać około 20 mmol, ze względu na możliwość zwiększonego jego wydalania przez nerki. O hipomagnezemii mówimy, kiedy stężenie magnezu we krwi spada poniżej 0,65 mmol/l. Ze względu jednak na fakt, iż magnez jest jonem głównie wewnątrzkomórkowym zdarza się, że jego niedobór ma miejsce pomimo jego prawidłowego stężenia w surowicy krwi.



    Jeśli chodzi o niedobór magnezu, objawy początkowo są mało specyficzne. Zalicza się do nich:
    • Spadek odporności,
    • Bóle głowy,
    • Problemy ze snem,
    • Drżenie rąk i powiek,
    • Chroniczne zmęczenie,
    • Mimowolne skurcze mięśni nóg,
    • Kruchość włosów i paznokci,
    • Bóle stawowe,
    • Rozdrażenienie,
    • Problemy z koncentracją.


    Często są one bagatelizowane i zrzucane na karb przepracowania czy też przebytej niedawno choroby. Jeżeli jednak mają charakter nawrotowy, warto sprawdzić poziom magnezu w organizmie. Przewlekły niedobór magnezu może powodować bowiem dużo poważniejsze skutki niedoboru magnezu. Wśród nich największe zagrożenie stanowią:
    • Nerwobóle,
    • Migreny,
    • Bezsenność,
    • Stany depresyjne,
    • Wzmożona łamliwość kości,
    • Próchnica,
    • Rozchwianie emocjonalne z towarzyszącą agresją,
    • Kołatanie serca.


    Mimowolne skurcze mięśni, powodujące bardzo bolesne miesiączki oraz problemy z donoszeniem ciąży to również jedne ze skutków niedoboru magnezu u kobiet. U mężczyzn z kolei hipomagnezemia może prowadzić nawet do problemów z płodnością, osłabia ona bowiem ruchliwość plemników w ejakulacie.

    Biorąc pod uwagę niekorzystne skutki niedoboru magnezu, niezwykle ważna jest jego regularna suplementacja, zwłaszcza jeżeli istnieją obawy, że nie dostarczamy jego wystarczających ilości w diecie. W przypadku pierwiastka jakim jest magnez, suplement można zażywać nawet przed pojawieniem się objawów niedoboru, w myśl zasady że lepiej zapobiegać niż leczyć.

    Jak suplementować magnez? Suplement diety a lek


    Choć w większości przypadków dobrze zbilansowana dieta zapewnia wystarczający poziom magnezu w organizmie, jej utrzymanie jest niezwykle trudne. Powinna ona być bogata w:
    • Warzywa liściaste, takie jak szpinak i natka pietruszki i warzywa strączkowe, np. fasolę;
    • Produkty pełnoziarniste i ciemne pieczywo;
    • Gorzką czekoladę i kakao;
    • Przetwory mleczne, w tym głównie sery żółte;
    • Migdały, orzechy włoskie, nerkowce oraz orzeszki ziemne, pestki dyni;
    • Wysoko zmineralizowaną wodę;
    • Ryby.


    Choć dieta to najlepsze źródło magnezu, jego przyswajalność obniża obróbka termiczna warzyw i owoców, a także spożywanie do posiłku napojów gazowanych, alkoholu, a nawet soków owocowych. Ponadto, stałe przygotowywanie tak zróżnicowanych posiłków dla wielu osób jest w dzisiejszych czasach niezwykle trudne.

    Z tego względu prowadząc intensywny tryb życia lub posiadając stresującą lub fizyczną pracę, warto rozpocząć dodatkową suplementację. Na rynku farmaceutycznym znajdziemy wiele różnego rodzaju produktów, które różnią się nie tylko składem, ale również statusem. Większość z nich to bowiem suplementy diety, które nie są poddawane dokładnym badaniom klinicznym. Jedynie niewielka część z nich ma status leków i podlega restrykcyjnym wymaganiom.

    Jeśli chodzi o produkty zawierające magnez – lek przeznaczony jest dla osób, u których występują widoczne skutki niedoboru magnezu. Ze względu na fakt, iż zostały one poddane dokładnym testom badającym ich skuteczność, zażywanie ich zgodnie z instrukcją gwarantuje wyrównanie poziomu magnezu w organizmie. Zawierają one zazwyczaj magnez w formie asparaginianu, mleczanu lub cytrynianu, z dodatkową zawartością witaminy B6, które charakteryzują się najlepszą przyswajalnością. Wśród nich znajdują się m.in. preparaty zawierające magnez na skurcze. Z reguły zawierają one wysokie jednorazowe dawki magnezu, które nie tylko wykazują działanie terapeutyczne, ale również zmniejszają ilość zażywanych tabletek. Jest to istotne szczególnie dla osób, które mają problem z systematycznością, zwłaszcza że magnezu nie powinno się łykać w trakcie posiłków.

    Z kolei magnez suplement zawiera mniejsze dawki, pokrywające jedynie dzienne zapotrzebowanie magnezu. Często też w tego typu preparatach magnez występuje w formie dużo mniej przyswajalnej. Jest to spowodowane tym, że są one traktowane jako środek spożywczy i podlegają mniejszej kontroli ze strony inspektoratu farmaceutycznego. Z tego względu suplementy zaleca się spożywać wtedy, kiedy chcemy jedynie uzupełnić naszą dietę w ten pierwiastek, zanim jeszcze pojawią się widoczne skutki niedoboru magnezu.

    Bez względu na to czy stosujemy suplement diety czy lek, powinniśmy się uzbroić w cierpliwość. Nawet przy regularnym zażywaniu na efekty trzeba poczekać, zwłaszcza jeżeli objawy braku magnezu były znaczne. Jeżeli chodzi o ryzyko przedawkowania preparatów z magnezem, jeżeli zażywamy je zgodnie z instrukcją i nie cierpimy na żadne choroby, jest ono praktycznie niemożliwe. Ostrożność powinny zachować osoby z zaburzeniami metabolizmu magnezu, a także osoby z niewydolnością nerek. Jeżeli zauważą u siebie spadek ciśnienia lub zawroty głowy, powinny one przerwać suplementację.

    Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

    Źródła:
    - https://journals.viamedica.pl/arterial_hypertension/article/view/38318/26939
    - http://www.medonet.pl/zdrowie/zdrowie-dla-kazdego,magnez---objawy-niedoboru--w-czym-jest--produkty-bogate-w-magnez,artykul,1719855.html
    - http://ptfarm.pl/pub/File/Bromatologia/2015/nr%204/Bromatologia%204_2015%20s%20677-689%20art%2011.pdf
    - https://www.poradnikzdrowie.pl/sprawdz-sie/objawy/hipomagnezemia-niedobor-magnezu-przyczyny-objawy-leczenie-aa-thYg-setQ-EKDL.html
    - http://www.czytelniamedyczna.pl/706,znaczenie-magnezu-w-praktyce-lekarskiej-czesc-i-przyczyny-i-objawy-zaburzen-gosp.html

    Czytaj treści premium w Gazecie Pomorskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    To warto zobaczyć

    Wideo