Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stacje kolejowe w Toruniu czeka wielka zmiana

AO
Toruński węzeł kolejowy
Toruński węzeł kolejowy Wikipedia
W kolejnej edycji projektu BiT City miasto chce skupić się na inwestycjach związanych z rozbudową infrastruktury kolejowej

Toruńska infrastruktura kolejowa - poza Dworcem Głównym - jest w fatalnym stanie. O remont proszą się Dworzec Wschodni, Toruń Miasto, a także most kolejowy i działające jeszcze stacje obsługujące ruch pasażerski.
O zaległościach w tej dziedzinie wspominamy nieprzypadkowo. W drugiej stolicy województwa otwarty został w poniedziałek nowoczesny przystanek kolejowy Bydgoszcz Leśna. Jest to trzecia stacja zmodernizowana nad Brdą w ramach kończącej się właśnie pierwszej odsłony projektu kolei metropolitalnej BiT City.

Dworzec Bydgoszcz Leśna otworzył podwoje [zdjęcia, wideo]

Łączna wartość tych trzech zadań sięga 37 milionów złotych. Natomiast w Toruniu na zmianę pozostających w opłakanym stanie czynnych przystanków nie wydaliśmy ani złotówki. Nie licząc kładki przy Dworcu Toruń Miasto, która wywołuje kontrowersje, ponieważ prowadzi do opustoszałego budynku dworcowego. Nie działają tu kasy ani toalety.

Zajrzeliśmy też na stację Toruń Kluczyki. Tu nowe są tylko lampy przy peronach i farba na skromniutkiej i leciwej już wiacie przystankowej. Ogólny obraz prezentuje się zdecydowanie nieeuropejsko.

Wszystko to ma się jednak zmienić. Urząd Miasta, samorząd województwa i spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały list intencyjny o współpracy przy wielkich przedsięwzięciach kolejowych.
- Przygotowaliśmy już projekt porozumienia z koleją w zakresie finansowania przedsięwzięcia i dokumentacji. Trwają prace nad harmonogramem - mówi Sylwia Derengowska z Urzędu Miasta.
Część inwestycji realizowanych w ramach porozumienia z kolejarzami finansowana będzie z kolejnej odsłony znanego w Toruniu projektu kolei metropolitalnej - BiT City II.

W ramach kontynuacji projektu kolei metropolitalnej Toruń ma się doczekać nie tylko modernizacji dworca Toruń Kluczyki, ale i budowy nowych przystanków kolejowych. Będą to stacje Garbaty Mostek, Podgórz oraz Bielawy-Grębocin (tu przystanek już istnieje, ale modernizacja oznacza wybudowanie go od nowa).

- Jednym z celów tych przedsięwzięć jest powiązanie transportu zbiorowego na terenie miast z komunikacją podmiejską - tłumaczy Agnieszka Lisek, wicedyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego w Urzędzie Marszałkowskim.

Na liście zadań, które Toruń zamierza zrealizować w ramach BiT City II, są także modernizacje dwóch dworców - Wschodniego i Toruń Miasto. W tym drugim przypadku, oprócz remontu budynku, zaplanowano przedłużenie przejścia podziemnego do ul. Chłopickiego. Zbudowany zostanie też drugi tor pod pl. Pokoju Toruńskiego.

Dworzec Wschodni ma z kolei otrzymać dodatkowo przejście podziemne w kierunku Chrobrego i m.in. Młyna Wiedzy. Na placu przed dworcem pojawi się punkt przesiadkowy. Remontu doczeka się też most kolejowy im. E. Malinowskiego. Przeprawa zyska ścieżkę pieszo-rowerową.

Spore zmiany zajdą również w rejonie ulicy Równinnej. Nad tą ulicą powstanie wiadukt i nowy układ drogowy.

W Toruniu znajdują się jeszcze trzy dworce: Toruń Północny, Elana i Barbarka. Nie działają one już od lat. Wiadomo już, że przynajmniej na razie żaden z nich nie będzie modernizowany.

***
Dworzec PKP Bydgoszcz Leśna otwarty

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska