Suplementacja w ciąży: dlaczego jest ważna i jak to robić prawidłowo?

materiał informacyjnyZaktualizowano 
Ciąża to okres, kiedy kobieta jest odpowiedzialna nie tylko za swoje zdrowie ale także za zdrowie i prawidłowy rozwój swojego dziecka. Z tego względu potrzebuje zwiększonej dawki witamin i minerałów. Suplementacja w ciąży to zawsze dobry wybór, warto jednak wiedzieć, jakie witaminy i minerały są w tym okresie najbardziej potrzebne i w jaki sposób powinno się je zażywać.

Jakie witaminy w ciąży są najważniejsze – rekomendacje Towarzystwa Ginekologicznego

Według rekomendacji Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników, najbardziej potrzebnymi w okresie ciąży witaminami jest witamina B9 (kwas foliowy) oraz witamina D. Bez nich nie można liczyć na prawidłowy rozwój płodu.

Kwas foliowy

Kwas foliowy, nazywany inaczej witaminą B9 lub też witaminą B11, to bardzo istotny składnik diety kobiety ciężarnej. A to z tego względu, że zapobiega on wadom rozwojowym płodu. Przeciwdziała on m.in. deformacjom czaszki (bezmózgowiu, bezczaszkowiu, przepuklinie mózgowej), jak również deformacjom kręgosłupa, do których zaliczamy: rozszczep kręgosłupa, przepuklinę oponową lub też oponowo-rdzeniową. Częstość występowania tego typu wad wynosi w Polsce 2-3 na 1000 urodzeń. Aby zminimalizować ryzyko ich wystąpienia, konieczne jest zażywanie kwasu foliowego od samego początku ciąży, a najlepiej co najmniej 6 tygodni przed poczęciem dziecka. Zalecana przez Towarzystwo Ginekologiczne dawka zapobiegająca wadom płodu to 40 mg na dzień. Dawka ta może być przez lekarza podwyższona np. wtedy, gdy BMI kobiety jest wyższe niż 30 (BMI>30) lub gdy ciężarna. leczy się na niedokrwistość megaloblastyczną.

Nie wszystkie kobiety przyswajają kwas foliowy w typowej formie występującej w suplementach. U niektórych bowiem istnieje pewien blok enzymatyczny, który powoduje, że ta forma kwasu foliowego jest dla nich nie wskazana. W takich przypadkach lekarz przepisuje ciężarnej suplementację aktywnymi folianami (zazwyczaj decyzja ta zapada po zbadaniu przez kobietę genu MTHFR).

Witamina D

Okres ciąży to czas, kiedy zwiększone jest zapotrzebowanie na wapń. Aby wapń mógł dobrze się przyswoić w organizmie, potrzebuje do tego odpowiedniej dawki witaminy D (cholekalcyferol). Jest ona jak policjant, który kieruje ruchem i wskazuje wapniowi, gdzie dokładnie ma się wbudować (czyli w kości i zęby, a nie np. w tętnice). Jeśli ciężarna chce zachować mocny szkielet oraz zdrowe zęby, powinna suplementować witaminę D. Dodatkowymi korzyściami wynikającymi z suplementacji tą witaminą są: ograniczenie ryzyka stanu przedrzucawkowego, jak również waginozy bakteryjnej. Cholekalcyferol działa bowiem przeciwbakteryjnie jak i przeciwzapalnie.

Witaminę D najłatwiej pozyskać w drodze syntezy skórnej, kiedy to promienie słoneczne padają na gołą, nieposmarowaną kremem z filtrem skórę. Jednak aby mogła się wytworzyć w niezbędnej ilości, potrzebuje promieni słonecznych o odpowiedniej długości. Z tego też względu jej wytworzenie jest możliwe tylko w miesiącach od kwietnia do września. W pozostałych miesiącach nie ma takiej możliwości. W okresie jesienno-zimowym suplementacja tą witaminą jest konieczna u każdego człowieka. W okresie wiosenno-letnim można próbować ją uzyskać dzięki przynajmniej 15-minutowej ekspozycja gołej skóry, w godzinach mniej więcej między 11.00 a 15.00. Ciężarne, ze względu na odpowiedzialność za rozwijające się w ich ciele dziecko nie mogą sobie pozwolić na domyślanie się, czy w ich organizmie wytworzyła się już odpowiednia ilość tej witaminy, czy nie. Dlatego powinny suplementować witaminę D przez cały okres ciąży w ilości 800-1000 IU na dobę.

Jakie minerały w ciąży są najbardziej istotne – stanowisko ekspertów

Do minerałów, które w ciąży mają najbardziej istotne znaczenie, zalicza się przede wszystkim wapń, żelazo, jod oraz magnez. Istotnym składnikiem odżywczym, który jednak już do minerałów nie należy, są kwasy DHA, które dbają np. o prawidłowy rozwój układu nerwowego dziecka.

Wapń

Rola wapnia w okresie ciąży jest nie do przecenienia. To dzięki niemu u dziecka może budować się prawidłowy szkielet. To także dzięki niemu ciężarna zachowuje odpowiedni poziom wapnia w kościach, zapobiegając w ten sposób osteopenii i osteoporozie. Wapń jest też istotnym składnikiem zapobiegającym stanom przedrzucawkowym. Jak wykazują badania, wystarczy codzienna podaż wapnia w wysokości 1-2 g na dobę, aby zmniejszyć takie ryzyko. Podaż wapnia u przeciętnego człowieka wynosi zwykle około 1000 mg na dobę. Jednakże u ciężarnych wzrasta ona do 1200 mg na dobę.

Jod

Choć jod należy do pierwiastków śladowych, to jednak jest niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu, a w szczególności mózgu. Aby mózg dziecka mógł się dobrze rozwijać, potrzebuje hormonów tarczycy, do których produkcji potrzebny jest jod. W pierwszych tygodniach ciąży, a więc do 10-12 tygodnia, płód nie produkuje jeszcze własnych hormonów tarczycy, musi je pozyskiwać z ciała matki. Jeśli w ciele matki będzie ich za mało, może to doprowadzić do powikłań związanych z rozwojem mózgu płodu. Pozostałymi skutkami niedoboru jodu w okresie ciąży mogą być również: zwiększenie ryzyka poronienia, urodzenie martwego dziecka. Aby zapewnić właściwy poziom jodu w organizmie ciężarnej, rekomenduje się podawanie kobietom w ciąży około 250 mikrogramów jodu na dobę. Z tym, że 150 mikrogramów powinno być dostarczane w suplementach, a pozostała ilość wraz z pożywieniem np. w postaci soli lub jodowanej wody.

Żelazo

O właściwy poziom żelaza w ciąży powinny zadbać nie tylko te kobiety, które miały problemy z niedokrwistością przed ciążą. Każda ciężarna powinna dbać o to, aby poziom żelaza w jej organizmie był wyrównany, gdyż pierwiastek ten jest niezbędny do transportowania tlenu w organizmie. Jeśli przyszła matka spożywa zbyt mało żelaza, wówczas może doprowadzić do niedotlenienia tkankowego, które skutkować będzie zaburzeniami rozwoju płodu. Brak odpowiedniego dotlenienia organizmu w okresie ciąży może zwiększać również ryzyko poronienia lub przedwczesnego urodzenia dziecka. Rekomendowana przez ekspertów ilość żelaza, jaką powinna na dobę przyjmować ciężarna, to 22 mg.

Kwasy DHA

Kwasy DHA, podobnie jak witaminy i minerały, stanowią istotny czynnik wspomagający zdrowy rozwój płodu. Przede wszystkim dlatego, że zwiększają prawdopodobieństwo donoszenia ciąży do końca, minimalizując przy tym ryzyko przedwczesnego porodu. Poza tym wpływają korzystn

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3