Linia kolejowa oznaczona numerem 310, biegnąca od Kobierzyc przez Jordanów Śląski - Łagiewniki - Niemczę do Piławy Górnej powstała w latach 1888-1900. Pierwszy fragment został uruchomiony w 1985 roku i pociągi pasażerskie kursowały tamtędy dokładnie przez 100 lat. W 1995 roku pojechał ostatni skład z pasażerami, a całkowite jej wyłączenie z ruchu miało miejsce na przełomie wieków. Od tego czasu tory niszczały i zarastały. Miejscami na torowisku trafimy na naprawdę dorodne drzewa, ba nawet zdążono już na nich wymalować znaki szlaków turystycznych...
ZOBACZ CAŁĄ GALERIĘ ZDJĘĆ Z DRONA Z LINII KOBIERZYCE - ŁAGIEWNIKI - PIŁAWA GÓRNA
Najbardziej zaniedbany jest dziś fragment wspomnianej linii kolejowej pomiędzy Kobierzycami i Łagiewnikami. Od Łagiewnik na południe, prace już trwają i na kilku kilometrach ułożono nowe tory. Udało się to, dzięki działaniom dolnośląskiego urzędu marszałkowskiego, który odtwarza dawne połączenia kolejowe w regionie. Z początkiem 2023 roku rozstrzygnięto przetarg na wykonawcę fragmentu linii 310 od Łagiewnik do Piławy Górnej. To około 17 kilometrów torów, mniej więcej połowa całej trasy z Kobierzyc do Piławy (liczącej 38 kilometrów).
PRZEBIEG OPISYWANEJ LINII NA MAPIE:
Na początek marca 2024 stan prac wygląda tak, że tory ułożone są już na terenie Łagiewnik i kilka kilometrów za nimi w stronę Niemczy. Przed Niemczą trwają prace przy odtworzeniu podbudowy torowiska, a szyny i podkłady kolejowe czekają obok, ułożone na wielkich składach.
W Łagiewnikach oraz we wspomnianej Niemczy, w budynkach po dawnych dworcach kolejowych, mieszkają ludzie i prawdopodobnie tak już pozostanie. Remont linii nie będzie obejmował odtwarzania funkcji stacji w tych miejscach. W przypadku Niemczy wiadomo, że zaplanowano powstanie zupełnie nowej stacji o roboczej nazwie "Niemcza Miasto". Ciekawostką jest fakt, że na dawnym budynku stacyjnym wciąż widnieje nazwa... w języku niemieckim, z czasów świetności tego połączenia.
Termin zakończenia prac na odcinku, którego dotyczył przetarg rozstrzygnięty rok temu, to maj 2024 roku. Patrząc na obecny stan zaawansowania prac, trudno uwierzyć w to, że zostanie on dotrzymany. Choć rzeczywiście, nie jest wykluczone, że odbudowę tego fragmentu uda się zakończyć w tym roku. Zobaczymy!
Co z odcinkiem położonym bliżej Wrocławia, Kobierzyce - Jordanów Śląski - Łagiewniki? Na razie czekamy na ogłoszenie przetargu na wykonanie tych prac. Nie będzie to łatwe zadanie, bo fragmentami linia znajduje się w opłakanym stanie. Tam, gdzie w zaroślach udaje się odnaleźć tory, można trafić na szyny z datą ich produkcji. 1900, a także 1903 rok.
Na stacji w Kobierzycach wyraźnie widać także miejsce, gdzie zaraz za przejazdem kolejowym, rozwidlają się tory w kierunku Pustkowa Wilczkowskiego i Jordanowa Śląskiego. Przypomnijmy, że podczas zakończonej dwa lata przebudowie kolei z Wrocławia przez Kobierzycę do Sobótki, prace opóźniły się m.in. ze względu na poszerzony zakres robót w Kobierzycach. Rozbudowano tutaj torowisko, umożliwiając w przyszłości mijanie się pociągów i jednoczesne przyjęcie składów jadących zarówno do Świdnicy przez Sobótkę oraz do Piławy Górnej przez Łagiewniki.
Premier Izraela stanie przed Trybunałem w Hadze? Jest wniosek o areszt
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?