Wiosenne zakupy 2021. Popyt na sukienki i buty, do gry w klientów wkraczają lumpexy online

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
"Wybór rzeczy z drugiej ręki zaczyna być trendem, który przede wszystkim kreują milenialsi. Konsumenci głośno sygnalizują swoją potrzebę indywidualizacji – zależy im na jakości i nieszablonowości. Produkowane masowo ubrania i dodatki zaczynają im nie wystarczać. Do wyrażenia siebie coraz chętniej wybierają produkty vintage."
"Wybór rzeczy z drugiej ręki zaczyna być trendem, który przede wszystkim kreują milenialsi. Konsumenci głośno sygnalizują swoją potrzebę indywidualizacji – zależy im na jakości i nieszablonowości. Produkowane masowo ubrania i dodatki zaczynają im nie wystarczać. Do wyrażenia siebie coraz chętniej wybierają produkty vintage." Maciej Stanik / Polska Press
Wszystko wskazuje na to, że największą popularnością wśród ubrań tegorocznej wiosny będą cieszyły się sukienki, a nie tak jak w zeszłym roku - komplety dresowe, co było związane z pierwszym lockdownem. Zauważamy więc, że Polacy nadal chcą cieszyć się modą i nie ograniczają swoich wyborów do wygodnych zestawów po domu. Moda na odzież z drugiej ręki pojawiła się również w sieci.

Kiedy przychodzi wiosna, a wraz z nią coraz to cieplejsze dni, Polacy zaczynają myśleć o odświeżeniu swojej garderoby. Dla zdecydowanej większości zeszłoroczna moda nie wystarcza i z niecierpliwością wypatrują nowych kolekcji. W oparciu o badania ankietowe przeprowadzone wśród użytkowników serwisu Domodi i Allani, a także analizę zachowań userów na stronie, sprawdziliśmy ich wiosenne nawyki zakupowe.

Aż 63% ankietowanych zadeklarowało chęć nabycia nowych ubrań, butów czy dodatków z najnowszych wiosennych kolekcji. Tylko 8% badanych nie planuje tego typu zakupów, a pozostali (29%) wciąż są niezdecydowani.

Wiosenne wydatki na modę

Okołoświąteczny czas, a także trudna dla wielu sytuacja związana z nowymi obostrzeniami na rynku usługowo-gospodarczym nie sprzyja gromadzeniu oszczędności. Mimo to planowane wydatki na ubrania i buty o tej porze roku nie są najniższe. Najczęściej deklarowanym przedziałem finansowym, jaki uczestnicy badania Grupy Domodi przeznaczają na wymianę wiosennej garderoby, to kwota pomiędzy 100 a 300 zł (37%). Tylko o 3% mniej respondentów chce wydać od 300 do 500 zł. Nieco mniejsza liczba badanych (12%) na wiosenne kolekcje przeznaczy między 500 a 1000 zł. Najmniej, bo tylko 1% uczestników badania, planuje wydatki na poziomie ponad 1000 zł.

Najmniejszą kwotę, bo poniżej 100 zł, wyda 16% badanych. Jest jednak kilka czynników, które mogą pozytywnie wpłynąć na decyzje zakupowe Polaków. Niewątpliwe najbardziej kusi atrakcyjna cena produktu - ten aspekt zaznaczyła ponad połowa badanych (56%). W parze z nimi od zawsze idą okazyjne rabaty, które ostatnio coraz częściej proponują marki modowe. Na ten bodziec z aprobatą reaguje 46% respondentów. Mniej więcej ¼ uczestników badania zaznaczyła, że na decyzję o wydaniu większej sumy na ubrania i dodatki, może wpłynąć potrzeba posiadania czegoś na specjalną okazję (24%), albo też kusząca, wyjątkowa kolekcja (23%). Zaledwie 4% badanych wykazało, że zakupy w miłym towarzystwie mają w tej kwestii pozytywny wpływ.

Najczęściej kupujemy buty i sukienki

Użytkownicy platform Domodi i Allani, poproszeni o wskazanie części garderoby, których zakup planują wiosną, wskazali przede wszystkim buty (62%), sukienki (49%), spodnie (45%) oraz odzież wierzchnią, typu płaszcze czy kurtki (43%). Na kolejnych miejscach pojawiły się koszule (wybrało je 30% badanych), marynarki (19%) i dresy (17%). Prawie połowa respondentów zamierza dokonywać zakupów zarówno przez Internet, jak i stacjonarnie (47%). 35% ankietowanych będzie robić zakupy w sklepach online, a 15% skorzysta wyłącznie z oferty sklepów stacjonarnych.

Polacy coraz częściej wybierają zakupy online. Dzieje się tak nie tylko dlatego, że sklepy stacjonarne są zamykane, choć oczywiście jest to jeden z istotnych powodów. Rok 2020 przekonał wielu konsumentów do dokonywania transakcji przez Internet. Doświadczenie z zakupami online okazało się być bezpieczne, szybkie i niesamowicie wygodne. Spora część seniorów, czyli pokolenia Baby Boomers, które do tej pory kupowało przede wszystkim offline również deklaruje, że chętnie dokonuje zakupów w świecie e-commerce - komentuje Martyna Głowińska, marketing & PR manager w Grupie Domodi.

Second hand wchodzi do mainstreamu

Analizując odpowiedzi respondentów dotyczące modowych zakupów w second handach, można zauważyć, że trend na odzież z drugiej ręki staje się coraz bardziej popularny. Choć prawie ½ badanych (47%) nie zamierza kupować używanych rzeczy, to aż 37% wskazuje, iż pomimo, że nie byli wcześniej zwolennikiem tego typu zakupów, teraz swoje zdanie zmienia i w związku z wiosną, ma plany skorzystać z oferty sklepów z odzieżą z drugiej ręki. Do takiego działania nie trzeba przekonywać ⅕ naszych badanych, którzy są stałymi klientami takich miejsc.

Moda na odzież z drugiej ręki pojawiła się również jakiś czas temu w sieci. Recommerce, czyli e-commercowy second hand rośnie w siłę i gromadzi wokół siebie coraz większą rzeszę użytkowników. Dzieje się tak z kilku powodów – po pierwsze wzrasta świadomość konsumencka – coraz większa grupa ludzi zdaje sobie sprawę, jak bardzo produkcja nowych ubrań wpływa na nasze środowisko. Dodatkowo wybór rzeczy z drugiej ręki zaczyna być trendem, który przede wszystkim kreują milenialsi. Konsumenci głośno sygnalizują swoją potrzebę indywidualizacji – zależy im na jakości i nieszablonowości. Produkowane masowo ubrania i dodatki zaczynają im nie wystarczać. Do wyrażenia siebie coraz chętniej wybierają produkty vintage. - tłumaczy Martyna Głowińska.

#fashionklika Wiosenne trendy!

Porównując dane z ubiegłych lat przygotowaliśmy zbiór trendów i zakupów modowych, przedstawiając najpopularniejsze kategorie odzieżowe na naszym serwisie.

Analizując kategorie obuwnicze, najwyżej plasują się buty sportowe, zarówno damskie, jak i męskie. Przed rokiem 2020 w okresie wiosennym najpopularniejszymi w tym dziale były sandały i czółenka. Jednak w poprzednim roku zaobserwowaliśmy przesunięcie zainteresowania w stronę obuwia sportowego, która to tendencja utrzymuje się nadal.
Wśród wiosennych dodatków prym wiodą torby typu shopper bag, które funkcjonują jako te mieszczące wszystko. Ten model ma wiele zastosowań i jest niezwykle uniwersalny, nic więc dziwnego, że cieszy tak dużą popularnością.
Modowe trendy wskazują również, że wśród akcesoriów, na szczycie zainteresowania plasują się męskie czapki z daszkiem, które coraz częściej stanowią dodatek zarówno do strojów sportowych, jak i eleganckich.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu