Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Włocławscy przedsiębiorcy: przepisy są trudne, ale na zmiany patrzymy z nadzieją

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Nadesłane
Gąszcz przepisów utrudnia prowadzenie biznesu, ale na wprowadzane obecnie zmiany patrzymy z nadzieją – oceniają w rozmowie z PAP włocławscy przedsiębiorcy, uczestniczący w konferencji poświęconej poprawie środowiska prawno-instytucjonalnego, w którym działają polskie firmy.

We wtorek (9 października) we Włocławku odbyło się spotkanie informacyjne poświęcone zmianom prawnym ułatwiającym zakładanie i prowadzenie firm w Polsce. O wprowadzonych i planowanych rozwiązaniach opowiadali przedstawiciele resortu przedsiębiorczości, administracji skarbowej oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

„Bardzo liczę na zmiany w Ordynacji Podatkowej. Na papierze propozycje Ministerstwa Finansów prezentują się bardzo atrakcyjnie. Mam obawy związane z ich wdrożeniem w życie, ale patrzę na nie z dużą nadzieją i z dużym optymizmem” – powiedział PAP po konferencji Maciej Kmieć z firmy Jurex Sp. z o.o. „Przejrzystość przepisów pozostawia do tej pory wiele do życzenia, potrzebne jest ich wyklarowanie. Skomplikowana jest chociażby konstrukcja podatku VAT, uproszczenie mogłoby realnie pomóc w prowadzeniu działalności” - stwierdził.

Fundusze na wprowadzanie na rynek nowych produktów: spotkania informacyjne PARP

Jak ocenił, dla tych, którzy są dopiero co po studiach i wahają się, jak zarabiać na życie, zachęcające mogą być zmiany ułatwiające zakładanie działalności gospodarczej. Chodzi o tzw. ulgę na start czy możliwość prowadzenia działalności nierejestrowanej.

"Zmian w przepisach jest tak dużo"

„Zmian w przepisach jest tak dużo, że musielibyśmy zajmować się tylko śledzeniem nowelizacji, zamiast prowadzenia naszej właściwej działalności. Zmiany, które zachodzą, szczególnie w prawie podatkowym, są ciągle niejasne, przepisy są trudne” – ocenił z kolei Arkadiusz Olszewski z włocławskiej firmy Proterm.

Pytany, co powinno się zmienić, by łatwiej prowadziło mu się firmę, wskazał na potrzebę wprowadzenia ułatwień w zawieraniu umów cywilno-prawnych z pracownikami. „Nazwanie ich umowami śmieciowymi było niewłaściwe, sugerowało, że przedsiębiorcy chcą kogoś oszukać. Tymczasem dla nas pracują specjaliści i ograniczenia w umowach zlecenia czy o dzieło to dla nich samych utrudnienie” – przekonywał.

„W ostatnim czasie dużo jest zmian w prawodawstwie, dlatego mali i średni przedsiębiorcy szukają pomocy i zlecają prowadzenie księgowości zewnętrznym firmom. Dla nas jest to złota era” – powiedział PAP Dariusz Alabrudziński z Zespołu Specjalistycznych Biur Rachunkowych Alabrudzińscy we Włocławku.

Wskazywał też na plusy wprowadzenia obowiązku składania jednolitego pliku kontrolnego VAT przez MŚP. „Dzięki temu nie ma niespodzianek pod koniec kwartału, że duży VAT jest do zapłaty. Teraz na bieżąco, co miesiąc to widać” - zaznaczył. „JPK ułatwia też pracę przy zmianie biura rachunkowego, bo można go wykorzystać do importu danych” - dodał.

Z kolei dla Krzysztofa Błaszczaka z firmy Naturana Polska Sp. z o.o. obowiązek składania JPK jest kłopotliwy. „JPK na razie postrzegam jako utrudnienie w księgowości, ale może dlatego, że jest to jeszcze dla nas nowość. Na pewno będzie prościej w razie kontroli urzędu skarbowego” – powiedział w rozmowie z PAP. „Przedsiębiorcom nie jest łatwo, ale jestem pozytywnie nastawiony do zmian” – dodał.

Realnym problemem jest obecnie pozyskanie pracowników

Jak przekonywał, nie obawia się natomiast podzielonych płatności. „U nas nie będzie z tym problemu, bo VAT mamy duży, więc nie ma ryzyka, że będą to w naszym przypadku zablokowane pieniądze” - powiedział. "Realnym problemem jest obecnie pozyskanie pracowników" - dodał Według niego, "ze względu na świadczenie 500+ są tacy, którzy po prostu wolą się zatrudniać na czarno”.

Fundusze na wprowadzanie na rynek nowych produktów: spotkania informacyjne PARP

Violetta Detmer, zastępca dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy mówiła we Włocławku m.in. o pozytywnych konsekwencjach wprowadzenia jednolitego pliku kontrolnego VAT dla małych i średnich przedsiębiorstw.

„Otrzymujemy prawie 60 tys. plików JPK_VAT miesięcznie. To ogrom danych do przeanalizowania, ale dzięki temu w 2017 roku na terenie województwa kujawsko-pomorskiego przeprowadzono dużo mniej kontroli niż w roku ubiegłym, natomiast skuteczność tych kontroli była niewspółmiernie wyższa” – powiedziała Detmer.

Jak poinformowała, na 1200 kontroli podatkowych ponad 1000 było pozytywnych. „To świadczy o tym, że Krajowa Administracja Skarbowa celuje tylko w tych podatników, których charakteryzuje nieuczciwość. Współpraca z podatnikiem rzetelnym skierowana jest na jak najwyższy poziom usługowy” – podkreślała.

„Prawo do przedsiębiorczości. Małe firmy, wielkie zmiany” to cykl kilkudziesięciu spotkań informacyjnych w całej Polsce; ich organizatorami są Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości i Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Dotychczas w 68 spotkaniach uczestniczyło już 4300 przedsiębiorców.

Konferencjom towarzyszy strefa informacyjna, w ramach której do dyspozycji przedsiębiorców są m.in. przedstawiciele resortu finansów, administracji skarbowej czy ZUS.

Materiał specjalny przy współpracy z PARP.

(PAP)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska