Zakupy na Wielkanoc: 10.04.2020. Najlepiej zrobić je szybko bo najwięcej osób chce kupować w ostatniej chwili, głównie w Lidlu lub Biedronce

AIP
Połowa Polaków chce odłożyć świąteczne zakupy na ostatnią chwilę a 77 proc. planuje je zrobić w sklepach stacjonarnych – głównie dyskontach (93 proc.!: Biedronka, Lidl) przy czym aż 80 proc. będzie czekać na promocje.
Połowa Polaków chce odłożyć świąteczne zakupy na ostatnią chwilę a 77 proc. planuje je zrobić w sklepach stacjonarnych – głównie dyskontach (93 proc.!: Biedronka, Lidl) przy czym aż 80 proc. będzie czekać na promocje. Wojciech Wojtkielewicz / Polska Press
Blisko połowa Polaków chce zrobić zakupy wielkanocne niemal na ostatnią chwilę. To ze względu na ograniczenia przy robieniu zakupów – chcemy zrobić jedne za to kompleksowe. Ze względu na produkty świeże: warzywa, owoce, pieczywo dla większości optymalnym rozwiązaniem są dni maksymalnie bliskie świąt, a miejscem – dyskonty lub supermarkety. Praktycznie trzech na czterech Polaków świąteczne plany zakupowe wiąże z Biedronką lub Lidlem. A to dodatkowo zwiększy kolejki w drugiej połowie tygodnia.

Mimo że najpopularniejsze sklepy – Biedronka, Lidl – są otwarte od świtu do północy (w kolejnych dniach Wielkiego Tygodnia wiele z nich czynnych będzie nawet całodobowo), to pod sklepami kolejki oczekujących na możliwość wejścia do środka, by zrobić zakupy. Na dodatek nie tłocznie – jak przed zapowiedzianą hiperpromocją bardzo atrakcyjnych towarów – lecz tyralierą. I ta aura: po tak ciepłej zimie długi szereg dni suchych, czasami słonecznych, ale nawet wtedy z bardzo zimnym wiatrem. Sceneria jak z katastroficznego filmu, który nagle stał się naszą codziennością,

Teraz kupujemy zupełnie inaczej niż zwykle. Nasze wcześniejsze doświadczenia z robienia zakupów na Wielkanoc - gdy chcemy zrobić je najdogodniej dla siebie w okresie pandemii koronawrisusa na niewiele się zdadzą. Dlatego warto skorzystać z badań na temat planów innych osób, by zakupy na Wielkanoc zrobić bezpiecznie i w warunkach optymalnych do zaistniałej sytuacji.

Jednorazowe, duże zakupy

Z badania przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i aplikację BLIX na reprezentatywnej grupie Polaków wynika, że połowa Polaków chce odłożyć świąteczne zakupy na ostatnią chwilę a 77 proc. planuje je zrobić w sklepach stacjonarnych – głównie dyskontach (93 proc.!: Biedronka, Lidl) przy czym aż 80 proc. będzie szukać promocji.

Chęć kupowania w tym samym czasie i w tych samych miejscach przez większość konsumentów może przez tłok pod sklepami zwiększyć skalę zarażeń koronawirusem.

– W sumie 81 proc. Polaków będzie poszukiwało towarów w promocjach. – Zapasy robione na przetrwanie epidemii nadszarpnęły kieszenie konsumentów. Presja tradycji, wedle której świąteczne stoły muszą się uginać od jedzenia, jeszcze mocniej popycha klientów ku obniżkom – powiedział agencji MondayNews Dr Maria Andrzej Faliński, Prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

Z ostatniej chwili:

W sumie mniej wydamy, ale...

Potwierdzają to planowane budżety na tegoroczne wydatki wielkanocne – są one dużo skromniejsze niż w ostatnich latach.
Łącznie 56 proc. badanych przeznaczy w tym roku mniej na zakupy ze względu na pandemię. Z kolei 29 proc. nie zamierza redukować obecnych wydatków.

10 proc. jeszcze nie potrafi tego określić, a dla 5 proc. nie ma to znaczenia. Według ekspertów z branży, mniejsze koszty są związane m.in. z ograniczoną mobilnością Polaków. Nie powinno się teraz przyjmować gości, więc można mniej zainwestować w potrawy, desery i trunki.

Ważna jest sąsiedzka pomoc

Sieci handlowe już podjęły liczne działania mające zapewnić ochronę pracownikom oraz klientom. Mimo to część z nas, szczególnie seniorzy 65+, obawiają się w dalszym ciągu wychodzenia z domu w celu załatwienia podstawowych czynności.
Lidl Polska zachęca do pomocy sąsiedzkiej w najbliższej okolicy. Na tą okazję sieć zaprojektowała specjalny plakat w formacie A4 „Sąsiedzie, potrzebujesz pomocy?”, który można wydrukować na domowej drukarce, uzupełnić i wywiesić w miejscu zamieszkania. W ten sposób osoby potrzebujące wsparcia mogą skontaktować się z tymi gotowymi do pomocy.

Z ostatniej chwili:

Badanie również wykazało, że najwięcej (19 proc.) Polaków w tym roku ograniczy wielkanocne wydatki o 21-30 proc. Ostatecznie więc rodzinne budżety świąteczne wyglądają następująco: 29 proc. Polaków zamierza wydać na święta 200-300 zł, 22 proc. – 300-400 zł, 14 proc. – mniej niż 200 zł, a 13 proc.– 400-500 zł. Dla 3 proc. suma nie ma znaczenia. I tyle samo osób planuje przeznaczyć na tę okoliczność więcej niż 600 zł.
– Coraz bardziej maleje presja, by przed świętami wyjechać z marketu z załadowanym po sufit wózkiem. To ułatwia podejmowanie decyzji o mniejszych, planowanych zakupach. Dawniej większość kupowanego w ten sposób jedzenia lądowała w koszu. Teraz świadomi konsumenci ograniczają marnowanie żywności – skomentowała dla MondayNews Katarzyna Grochowska z Hiper-Com Poland.

Chcesz być dobrze poinformowany w tematach budżetu domowego, prowadzenia biznesu i ważnych zmian w prawie? Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Naprawdę warto!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu