InWater
InWater
Projekt InWater był realizowany i współfinansowany wlatach 2006-2007 ze śródków Inicjatwywy Wspólnotowej Interreg IIIB - Region Morza Bałtyckiego. Liderem projektu była Politechnika Gdańska, a partnerami 20 instytucji, miast, gmin, uczelni z Litwy, Polski, Niemiec i Rosji, w tym między innymi Bydgoszcz i Stowarzyszenie Miast i Gmin Nadnoteckich.
"Bydgoszcz InWater" to siódma książeczka poświęcona miastu. W poprzednich można było przeczytać m.in. o bydgoskich zabytkach i wydarzeniach.
Na efekt musimy jednak jeszcze poczekać.
W ramach projektu InWater powstał Program Rewitalizacji i Rozwoju Bydgoskiego Węzła Wodnego. To właśnie tam znalazła się koncepcja budowy wzdłuż Brdy czterech przystani: "Brda Centrum", "Kartodrom", "Żegluga" oraz "Brdyujście". Ta ostatnia będzie miała możliwość przyjmowania aż stu jednostek. W planach jest też stworzenie specjalnych przystanków dla bydgoskiego tramwaju wodnego. Ma być ich osiem.
Lepsza woda
O rozwoju szlaku wodnego mówi też inny dokument "Przywracanie Brdy miastu", przyjęty przez radnych. Część założeń dokumentu już zrealizowano. To między innymi poprawa jakości wody, którą z kolei udało się poprawić dzięki inwestycjom wodno-kanalizacyjnym. Zlikwidowano na przykład wyloty ściekowe do Brdy. Trwa rewitalizacja Wyspy Młyńskiej.
Konkurs na przystań
Do 2011 roku na Wyspie Młyńskiej ma zresztą powstać przystań dla jachtów. Inwestycja to czwarty etap rewitalizacji wyspy. Ogłoszono już konkurs na budowę przystani.
Powstaje już przystań żeglarska na wysokości stadionu "Gwiazda". Kiedy rozpocznie się budowa kolejnych? - Program rewitalizacji Bydgoskiego Węzła Wodnego jest rozłożony na najbliższych kilkanaście lat - wyjaśnia Stanisław Wroński z Miejskiej Pracowni Urbanistycznej. - Nie wszystkie miejsca, w których mają powstać przystanie czy przystanki dla tramwajów, należą do miasta, więc chcielibyśmy, żeby w ich budowę zaangażowały się inne instytucje.
Popłyniesz do Torunia
Wspólnie z Toruniem opracowano "Koncepcję oferty turystycznej Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Metropolitarnego". Uwzględnia ona główne walory turystyczne oraz transportowe obydwu miast na międzynarodowej drodze wodnej E-70. - Myślimy już o stworzeniu transportu na wzór już funkcjonującego BiT-u, tylko, że w wersji wodnej - informuje Stanisław Wroński.
W interesie Bydgoszczy jest, żeby na razie "papierowe" plany budowy przystani, jak najszybciej zostały zrealizowane. Centrum miasta co prawda pięknieje z roku na rok, ale dobrze by było, gdybyśmy mogli zaoferować turystom kolejne atrakcje.
