https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Chcesz założyć firmę transportową? Zobacz, jak to zrobić

Agnieszka Domka-Rybka [email protected] Tel. 052 32 63 186
Międzynarodowi przewoźnicy spotykają się cyklicznie, niedawno zgromadzili się w Samociążku
Międzynarodowi przewoźnicy spotykają się cyklicznie, niedawno zgromadzili się w Samociążku Fot. KPSPM
Jakie wymagania należy spełnić i ile pieniędzy trzeba mieć, by założyć firmę transportową?

- Obowiązuje nas ustawa o transporcie drogowym - zaznacza już na samym początku Dionizy Woźny, prezes Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Międzynarodowych w Bydgoszczy. - Ona określa warunki prowadzenia takiej działalności.

Ile zapłacisz, zanim zaczniesz zarabiać?

Konkretnie, inne są wymagania dotyczące pojazdów o masie z załadunkiem do 3,5 ton i przekraczającej tę wagę.

W pierwszym przypadku wystarczy mieć prawo jazdy kategorii B i zarejestrować działalność gospodarczą.

- Jednak na rynku bardzo mało jest takich firm. Więcej posiada pojazdy przekraczające masę całkowitą 3,5 tony - dodaje Woźny. - A wobec tych drugich stosuje się wiele wymagań.

Zanim jeszcze zaczniemy zarabiać, musimy pamiętać, że w Polsce każda forma odpłatnego wykonywania transportu rzeczy lub osób wymaga posiadania licencji. Nie wolno o niej zapomnieć, bo za jej brak grozi kara w wysokości 8 tys. zł. Po licencję na transport krajowy należy zgłaszać się do starostwa, właściwego dla miejsca działalności firmy. Licencje międzynarodowe wydaje Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego.

Zanim jednak złoży się wizytę w urzędzie, trzeba zgromadzić pokaźną liczbę dokumentów i też sporo gotówki.

Dodajmy, że licencja powinna być wydana w ciągu 30 dni od momentu złożenia wszystkich wymaganych dokumentów. Udziela się jej w drodze decyzji administracyjnej na okres nie krótszy niż dwa lata i nie dłuższy niż 50 lat.

W ten sam sposób następuje odmowa udzielenia, zmiana lub cofnięcie licencji.

Przedsiębiorca z tej branży musi również zdobyć certyfikat kompetencji zawodowych przewoźników drogowych.

Zdaje więc państwowy egzamin (organizuje go m.in. Kujawsko-Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Międzynarodowych w Bydgoszczy). Egzamin kosztuje 800 zł.

Zabezpieczenie finansowe: na początek 9 tys. euro

Powinien również posiadać prawo dysponowania pojazdami, mogą one być własne, dzierżawione lub wzięte w leasing.

Inna sprawa to zabezpieczenie finansowe. Prawo wymaga, by przedsiębiorca miał zabezpieczone środki finansowe w wysokości 9 tys. euro na pierwszy pojazd i 5 tys. euro na każdy kolejny, czyli np., jeśli kto ma 3 samochody musi mieć równowartość 19 tys. euro.

Dodatkowo wymagane jest 50 tys. euro zabezpieczenia przy wykonywaniu transportu drogowego w zakresie pośrednictwa rzeczy, tzw. spedycji.

Możliwe jest też zabezpieczenie w postaci akcji, zbywalnych udziałów, poręczeń bankowych lub tytułów do nieruchomości.

Koniecznie nienaganna reputacja!

Należy również zatrudnić kierowców posiadających prawo jazdy kat C, albo C+E, a w przypadku autokaru jeszcze D.

Zdobycie takich uprawnień kosztuje ok. 6 tys. zł.

Ponadto trzeba co 5 lat wymieniać prawo jazdy (koszt: kilkadziesiąt złotych), robić badania lekarskie (między innymi wzroku) i psychotechniczne oraz przejść 35-godzinny kurs doszkalający (na przewóz osób lub rzeczy).

Właściciel firmy powinien posiadać nienaganną reputację, musi więc przedstawić zaświadczenie o niekaralności.

Jest potrzebne już na etapie składania wniosek o licencję. Odpowiednie zaświadczenie można uzyskać z Krajowego Rejestru Karnego.

Więcej informacji na temat lokalnego biznesu na stronie www.strefabiznesu.pomorska.pl

Komentarze 42

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

l
lipowiec

Ja ogólnie polecam... tak napawdę 2 lata tak pracowałem, podnajmując auto... od 3 miesięcy mam mercedesa actrosa w leasingu (kupiłem w Emilianowie) i widzę że to byla dobra inwestycja. Auto warte polecenia, ale jeszcze lepiej pracować na własnych zasadach na swoj rachunek... 

m
monika893

Mąż ma firmę transportową już bardzo długo, ale niestety dopiero niedawno założyliśmy system gps. Również skorzystaliśmy z firmy Transmobil, ponieważ słyszeliśmy, że nie ma żadnych dodatkowych opłat. I dopiero bo tej zmianie zobaczyliśmy jak dużo pieniędzy szło, gdy nikt nie kontrolował samochodów. Trzeba o tym pamiętać zakładając taką firmę.

h
honna_2

Założenie firmy transportowej niestety nie należy do najłatwiejszych. Najgorzej jest to wszystko rozkręcić, ale wszystko jest dla ludzi i można próbować. Moja firma ma już 2 lata i aktualnie jestem na etapie montowanie systemu GPS od Transmobil, bo w końcu mnie na to stać.

p
paker

Dar-trans organizował nam kilkukrotnie transport towarów z Warszawy na Pomorze i zawsze było ok. Porządna flota, nasz kierowca, auto podstawione w idealnym stanie, nigdy nie sprawiło problemów. Przynajmniej w naszym przypadku żadne komplikacje się nie pojawiały i usługę na pewno możemy polecić. 

f
filip

Sporo ludzi wynajmuje a wiekszosc bierze ciezarowki w leasing, to sie oplaca przy tak drogich cieżarówkach. Dużo kierowców C+E jeździ dla M&W Spedition z okolic Poznania, warto rzeczywiscie miec swoje auto ale nie koniecznie na wlasnosc, firma daje cały czas ladunki, glownie na zachód, kasa dobra, zawsze na czas

d
daro

dobrze miec zawsze wlasna flote i byc niezaleznym od innych ale czasami mozna tez wynajmowac auta jak sie oplaca

h
hasses

Tak, Dar-trans. Działamy od dosyć dawna, a problemów nie ma żadnych. Nie są to stałe zlecenia, tylko bardziej zlecenia doraźne, kiedy faktycznie mamy taką potrzebę, a ta jednak pojawia się często. Niby mamy własną flotę, ale często nie jest ona wystarczająca. Samą firmę na pewno cechuje słowność i punktualność. Jeszcze się nie zdarzyło, żebyśmy mieli z wypożyczonym autem jakieś problemy. 

k
kodan

No właśnie - pytanie czy to jest biznes, który warto podjąć. Współpracujemy z Dar-trans. Widzę jaką mają flotę, co ile pojawia się nowy samochód, jak wysróbowane są stawki i jakość usług. Nie sądzę, aby świeży gracz był w stanie rzeczywiście szybko sobie na tym rynku poradzić, ale oczywiście do odważnych świat należy. 

c
czopers

A z innej beczki - zakładając taką działalność jest sens startować od razu z czymś takim jak Dar-trans? W sensie - tyle busów? Jak na to patrzą klienci? Firma mająca wiele busów wygląda wiarygodnie, czy po prostu nie ma to znaczenia? Napiszcie jak to wygląda z Waszej perspektywy.

b
barski

Pytanie w jakim kierunku uderzyć? Myślę, że w transport osób, ale pod szczególne imprezy, nie na połączenia liniowe. Współpracujemy na takiej zasadzie z Dar-trans. Tzn. nie wiem czy to jest dochodowa działalność, bo jednak stawki, które płacimy są naprawdę niskie, ale zakładam, że nikt za darmo nie pracuje. Inna kwestia, że flotę samochodów mają naprawdę wypasioną.

A
AgencjaPracy

Rekrutacja kierowców z Ukrainy (kat. C+E)!              

 

Drodzy Państwo,

 

Jesteśmy polską agencją pracy oferującą współpracę w zakresie rekrutacji pracowników z Ukrainy. Specjalizujemy się min. w dostarczaniu kierowców posiadających prawo jazdy kat. C+E do pracy na terenie Polski. W zależności od potrzeb klienta przeprowadzamy również rekrutację kandydatów na inne stanowiska. Jako doświadczona agencja pracy gwarantujemy najwyższą jakość naszych usług.

                                                                                                                      

Poszukujesz zmotywowanych pracowników?          

 

Skontaktuj się z nami: tel.: 734 171 565, mail: [email protected]

 
b
biedronazielona

Trudno jest się przebić, ponieważ na naszym rodzimym rynku jest kilka "potężnych" firm transportowych, które trzęsą rynkiem, bo mają najlepsze oferty i szeroki wachlarz usług. Jedną z lepszych jest HiT Transport. Firma, w której pracuje, jako logistyk od lat współpracuje z HiTem i nasza współpraca jest owocna. 

j
jacek

Sporo firm transportowych jest na terenach wiejskich i ja nie widze w tym nic złego, że osoba mieszkająca na wsi otwiera dużą firmę, daje ludziom pracę i rozkręca niezłą firmą. W okolicach Poznania, Obornik, jest duża firma MW Spedition, nie wiem dokładnie jak wyglądają sprawy księgowe, ale wiem, ze mają szybkie terminy płatności

 

D
DaroKr

Niełatwa sprawa, konkurencja jest duża. My w obrębie Pomorza korzystamy z Auto-transport Ryszard Falkiewicz. Trzeba się poważnie zastanowić, czy kolejna firma na sens.

 

m
miki789

Do Holandii jeżdżę busami z firmą Efectbus (efectbus.pl). Jak mam do wyboru ich, autokar, czy samolot, to najwygodniej mi się z nimi zabrać mimo wszystko. Praktycznie mam z nimi kurs od drzwi do drzwi, nie muszę jechać specjalnie do większego miasta na ich przystanek.

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska