https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowy most w Toruniu to studnia bez dna

Wojciech Giedrys
921 mln zł to tylko początek wydatków na przeprawę i drogi dojazdowe do niej. Budowa całej trasy mostowej ma pochłonąć łącznie 1,32 mld zł.

www.pomorska.pl/torun

Więcej informacji z Torunia znajdziesz na stronie www.pomorska.pl/torun

Projekt "Nowy przebieg drogi krajowej nr 1" został podzielony na trzy etapy. Pierwszy polega na budowie mostu i dróg dojazdowych między ul. Łódzką a pl. Daszyńskiego. Wyceniono go na 921 mln zł. Podczas drugiej fazy zadania - oszacowanej na 54,8 mln zł - zaplanowano przebudowę ul. Łódzkiej między granicą miasta a Lipnowską (3,1 km), a podczas trzeciej (koszt 353 mln zł) - połącznie pl. Daszyńskiego z ul. Grudziądzką (około 4,7 km), którą w tej chwili biegnie "jedynka". Budowa trasy mostowej pochłonie łącznie 1,32 mld zł. Arterię pokonamy w 2017 r. Wtedy zakończy się realizacja drugiego i trzeciego etapu przedsięwzięcia.

Którędy na Gdańsk?

Budowa przeprawy ruszy być może już późną wiosną br. Skorzystamy z niej, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pod koniec 2012 lub na początku 2013 r. Pozostałe fragmenty trasy będą wówczas na etapie projektowania. Którędy więc kierowcy, którzy zjadą z nowego mostu i znajdą się na pl. Daszyńskiego, pomkną w kierunku Gdańska? Jak dostaną się do ul. Grudziądzkiej? Do wyboru będzie Żółkiewskiego i Kościuszki, gdzie już w tej chwili panuje duży ruch, albo Wschodnia i Skłodowskiej-Curie, która do 2012 r. ma być połączona ze średnicówką. Tą nową, jezdnojezdniową arterią, która przejdzie wiaduktem nad linią kolejową Toruń - Olsztyn, dostaniemy się do obecnej "jedynki". Do 2017 r. kierowcy będą więc skazani na korzystanie z tymczasowych rozwiązań.

Na razie jest koncepcja

Jak na razie trwają przymiarki do przebiegu trasy mostowej między pl. Daszyńskiego a Grudzią-dzką. Kilka lat temu koncepcję dla tego odcinka przygotowała szczecińska firma Redan. Drogowcy porzucili ją m.in. ze względu na zbyt wysokie koszty realizacji. Nową koncepcję przygotowało więc biuro projektowe Kontrakt - to samo, które projektowało przeprawę. Na początku architekci z Gdańska wskazali pięć wariantów. Ostatecznie MZD wybrało dwa, które posłużą do dalszych prac nad dokumentacją. Oba zakładają budowę 100-metrowego tunelu pod linią Toruń - Olsztyn (nad nią biec ma estakada średnicówki) w pobliżu budynków Cergii. Następnie trasa przetnie ul. Polną i tory w kierunku Torunia Północnego (powstaną tam niewielkie wiadukty) i włączyć się w ul. Grudziądzką. - To, którędy będzie biegła ta trasa, w dużej mierze będzie zależeć też od decyzji środowiskowej - mówi Stefan Kalinowski, wicedyrektor MZD. - Przy ul. Kociewskiej są siedliska nietoperzy, które chcą chronić ekolodzy.

Paweł Iwański z firmy Kontrakt przecięcie się trzech tras: mostowej, średnicowej i Skłodowskiej-Curie wprost nazywa węzłem gordyjskim. - To będą trakty dwujezdniowe - zauważa Iwański. - Jest tam jednak zbyt ciasno i tereny są za bardzo zabudowane, by można było stworzyć zjazdy we wszystkich relacjach. Na pewno bez problemu dostaniemy się ze średnicówki w kierunku nowego mostu i z powrotem.

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

b
bożenka
W dniu 21.01.2010 o 14:42, dab napisał:

Wy torunianie, nie powinniście mieć żadnego mostu


Jak masz pisać takie idiotyzmy zamilknij.
d
dab
Wy torunianie, nie powinniście mieć żadnego mostu
G
Gość
Projekt jest, przetarg jest... kurcze, psikus, pieniążki nie przyjechały. Który toruńczyk by pomyślał że swoje zachcianki trzeba realizować za swoje pieniądze.
~rycho~
Nawet brzydki Antoni już nie protestuje,czy profity z racji bycia posłem PO (z PIS nie ,miał szans za daleko na liscie go umieścili) okazały sie wazniejsze od zdrowego rozsądku?Wąchanie perfum każdego przywódcy ,poprzednio J. Kaczyńskiego -ponoć przyjaciela ,obecnie tuż przy Grabarczyku widać jest dla niego bezcenne.
c
czad-kidowy
Widać jak PO-wski minister interesuje się gdzie marnotrawione są nasze podatki. Głupota goni głupotę ,pieniądze topione w studniach bez dna jak w naszym kraju ma być dobrze?
n
nie z Torunia, nie z Bydzi
Ten most w Toruniu to głupota i marnowanie kasy.
Gdyby zbudować most przez Wisłę na wysokości Solca Kujawskiego to większość samochodów jadących trasą nr 10 do Bydgoszczy (od strony Fordonu) nie wjeżdżałaby do Torunia, ale kierowała się na obwodnicę Torunia a potem tym mostem przedostawała się w okolice Czarnowa lub Strzyżawy.
A w Toruniu korki zmalałyby radykalnie.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska