pomorska.pl/bydgoszcz
Więcej informacji z Bydgoszczy na stronie www.pomorska.pl/Bydgoszcz
Spółka Tramwaj Fordon ma już koncepcję projektową swojej inwestycji. Dokument szczegółowo określa parametry nowej linii oraz niezbędne modernizacje skrzyżowań, przez które będą przebiegać tory. Zawiera też warianty niektórych rozwiązań architektonicznych.
- Trzeba rozważyć kilka kwestii - przyznaje Witold Dębicki, prezes spółki. - Do wyboru mamy na przykład budowę zabudowanego albo tak zwanego wydzielonego torowiska. Ważnym elementem całej inwestycji będzie też Węzeł Zachodni, a w jego przypadku środkową estakadę można usadowić na przęsłach, albo - jak w przypadku Nowoogińskiego - podwiesić na pylonach - tłumaczy.
Kup Gazetę Pomorską przez SMS - kliknij
Nad wyborem tych detali pracuje już specjalny zespół ekspertów. Przy ocenie będą się kierować nie tylko względami estetycznymi, ale i możliwościami finansowymi, a ostateczną decyzję w tej sprawie poznamy pod koniec lipca. Zaraz potem ruszą prace nad ostatecznym projektem budowlanym i przygotowania dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia budowy. Niezałatwiona dla tej inwestycji pozostaje jeszcze kwestia własności gruntów. Budowa torów i całej infrastruktury tramwajowej będzie wymagać m.in. wyburzenia dwóch domów jednorodzinnych przy ulicy Andersa i kilku blaszanych garaży. - Wiemy na czym stoimy i sprawy wywłaszczeniowe nie powinny stanowić żadnego problemu - zapewnia jednak Dębicki.
Przypomnijmy, że trasę blisko 10-kilometrowej linii wybrano już w ubiegłym roku. Od pętli przy ulicy Wyścigowej ma ona biec estakadą nad torami kolejowymi (konstrukcja będzie elementem Węzła Wschodniego) i dalej wzdłuż ulicy Lewińskiego, Akademickiej i Andersa do Mariampola. Według wstępnych szacunków całość pochłonie ponad 400 mln złotych, które w 40 procentach sfinansuje Unia Europejska. Około 100 mln z tej kwoty zostanie przeznaczone na zakup nowych tramwajów.
Według założeń budowa ma ruszyć na początku 2012 roku i zakończyć się na przełomie 2014 i 2015.