Na ostatniej już w tej kadencji sesji sejmiku naszego województwa radni zdecydowali o zwiększeniu dotacji na przewozy kolejowe. Pierwotnie planowana była na to suma 710 mln zł.
Urząd marszałkowski organizuje przewozy regionalne w naszym województwie, Dopłaca też przewoźnikom określone stawki za każdy przejechany kilometr. Sęk w tym, że aktualne oferty przewoźników zaszokowały marszałkowskich urzędników.
W związku z tym w grę wchodziło unieważnienie przetargu lub podpisanie umowy na krótszy czas.
BiT City na 5 lat
Dziś wszystko jednak wskazuje na to, że umowy zawarte będą na całą dekadę. Na rozpisanie kolejnego przetargu mogłoby zabraknąć już czasu. Wtedy pociągi mogłyby stanąć. Do tej pory Arriva woziła nas po liniach niezelektryfikowanych za 12,93 zł dopłaty za każdy kilometr. Teraz chce na tych samych trasach 17,99 zł.
Linii niezelektryfikowanych dotyczyła też oferta Przewozów Regionalnych, które zaproponowały aż 35,48 zł za kilometr.
O ile można jeszcze mówić o konkurencji na tych trasach, o tyle na liniach zelektryfikowanych swoją ofertę złożyły tylko Przewozy Regionalne, które dyktują nam swoje stawki. W zależności od pakietów, na które podzielony był przetarg, chcą za każdy kilometr od prawie 34 do blisko 38 zł.
Do tej pory Przewozy Regionalne świadczyły swoje usługi za 10,82 zł. Na takie oferty nie był przygotowany urząd marszałkowski. Dlatego teraz konieczne było zwiększenie kwoty zarezerwowanej na dopłaty do kolei w najbliższych latach.
- Ta suma jest nam potrzebna do rozstrzygnięcia przetargu - zaznacza Bartosz Nowacki, członek zarządu województwa. - Myślę, że podpiszemy te umowy na najbliższe dziesięć lat. Liczę, że zwiększenie dotacji nie zmusi nas do cięć w innych wydatkach. Wyjątkiem będzie trasa BiT City, na którą umowa ma być zawarta na 5 lat.
Umowy będą obowiązywać od grudnia
Wątpliwości co do ofert nie ukrywają nawet marszałkowscy urzędnicy. - Ofertę Arrivy można jeszcze uzasadnić konkretnymi warunkami uwzględniającymi wzrost cen paliwa, zakup taboru i kosztów dostępności do infrastruktury kolejowej - mówił radnym na wczorajszej sesji Przemysław Mazur, odpowiadający za kolej w urzędzie marszałkowskim. - Jednak dla oferty Przewozów Regionalnych nie znajduję uzasadnienia.
Tak czy inaczej wszystko wskazuje na to, że nasze województwo podpisze umowę z Arrivą na liniach niezelektryfikowanych, a na pozostałych trasach z Przewozami Regionalnymi. Umowy mają obowiązywać od 12 grudnia tego roku.