https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj dobije do Portu Drzewnego

Wojciech Giedrys, [email protected]
Tramwajem dotrzemy już nie tylko do Merinoteksu, ale również do Portu Drzewnego
Tramwajem dotrzemy już nie tylko do Merinoteksu, ale również do Portu Drzewnego fot. Lech Kamiński
Nie na północ do osiedla JAR, ale na zachód magistrat zamierza wydłużyć torowisko. Linia zawiezie nas do kompleksów handlowych i inwestycji o. Tadeusza Rydzyka, które wciąż są na papierze.

Jednym z podprojektów w ramach BiT City ma być budowa nowego torowiska tramwajowego. Gdzie? W ostatnich latach pojawiło się kilka koncepcji. Była mowa m.in. o wydłużeniu torów na zachód (do Portu Drzewnego), północ (w kierunku os. JAR) i między Skłodowskiej-Curie a Olimpijską. Magistrat postawił na pierwszą opcję. Urzędnicy zlecili koncepcję rozbudowy linii od Merinoteksu do Portu Drzewnego.

Opracowanie dotarło do wydziału gospodarki komunalnej magistratu w połowie lutego.

Miasto trzyma jednak dokument w tajemnicy

W ubiegłym tygodniu zapoznał się z nim prezydent Torunia. Udało nam się ustalić, że zostały wskazane co najmniej dwa warianty budowy torowiska. Pierwszy zakłada ułożenie go wzdłuż Szosy Bydgoskiej, drugi zaś przewiduje, że tramwaj wjedzie w ul. Pera Jonssona, minie Motoarenę i pobiegnie po północnej części terenów dawnego Polchemu, dawną bocznicą kolejową oraz przetnie Szosę Bydgoską. Pętla w obu opcjach miałaby powstać przy ul. Starotoruńskiej. Która opcja ma być realizowana? - Nie ma jeszcze decyzji w tej sprawie - odpowiada Aleksandra Iżycka, rzecznik prezydenta. - Szczegóły projektu przedstawimy po wyborze wariantu przebiegu nowej linii do Portu Drzewnego.

Czytaj także: Toruń. Będzie nowa linia! Tramwajem dotrzemy do UMK

Dlaczego magistrat porzucił plany rozbudowy linii na północ oraz wschód i chce wydłużyć ją w zachodniej części miasta? Powodów jest kilka. Jeden z nich jest zdumiewający. Chodzi o hałas. Torowisko na północ miałoby biec częściowo nową trasą - al. 700-lecia, którą między al. Niepodległości a średnicówką ma wybudować inwestor planowanej tam galerii handlowej. Urzędnicy obawiają się, że jeżeli dwupasmowym traktem będą poruszać się zarówno samochody, jak i tramwaje, mogą zostać znacznie przekroczone normy hałasu. Dlatego też gdy powstanie nowy trakt zostaną tam wykonane pomiary.

Kolejnym powodem są finanse

Wydłużenie linii na północ ma być droższe od rozbudowy na zachód. Od urzędników - choć wysłaliśmy im dokładne pytania w tej sprawie - nie otrzymaliśmy szczegółowych szacunków. Jedno jest pewne, miasto odłożyło na kolejne lata budowę linii na os. JAR. - Zajmiemy się tym po 2014 - mówi Marcin Kowallek, szef wydziału gospodarki komunalnej. - Być może powstanie ona w 2018 r.

Porównajmy więc, kto będzie korzystać ze składów jadących na północ i zachód. W pierwszym przypadku linia obsługiwałaby Chełmińskie, Koniuchy, część Wrzosów i dojeżdżałyby do os. JAR, gdzie docelowo będzie mieszkać ok. 20 tys. osób. W drugim? Na zachodzie nie ma i nie będzie osiedli mieszkaniowych. Na terenie po Polchemie powstaje Castorama. Spółka Karawela zamierza tam wybudować galerię handlową o powierzchni 40 tys. m kw., obok której znajdzie się park handlowy. W kwietniu inwestor planuje wystąpić o pozwolenie na budowę. Kompleks ma być gotowy pod koniec 2013 r. W Porcie Drzewnym zaś redemptoryści planują budowę Centrum Polonia in Tertio Millennio z potężną świątynią, która pomieści 3 tys. wiernych, a także aquaparkiem z hotelem, restauracją i tarasami widokowymi, SPA i salami konferencyjnymi. Według zapowiedzi kompleks ma przyciągnąć tysiące pielgrzymów. Najpierw ma wyrosnąć kościół. Redemptoryści jednak nie mają jeszcze decyzji środowiskowej i pozwolenia na budowę.

Adam Popielewski, architekt miasta podkreśla, że linia tramwajowa do Portu Drzewnego jest potrzebna: - Karawela będzie jednym z największych centrów handlowych w regionie. Wiele osób będzie odwiedzać aquapark i kościół.

Teraz Port Drzewny i dawny Polchem obsługuje jedna linia

W dni robocze "osiemnastka" wykonuje 23 kursy, zwykle jeden na godzinę. - To jedna z najmniej obciążonych linii - mówi Krzysztof Przybyszewski z MZK.

Popielewski: - Ludzie przecież nie jeżdżą tylko do mieszkań. Chcą robić zakupy, czasami rozerwać się, poćwiczyć czy pomodlić się. Wydłużenie linii pociągnie kolejne inwestycje.

Być może układ komunikacyjny w pobliżu Polchemu przebuduje Karawela. Miasto prowadzi rozmowy z inwestorem. - W grę wchodzi budowa dróg bądź torowiska - mówi Rafał Pietrucień, pełnomocnik prezydenta ds. rozwoju.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

W
Waldi
Fajny pomysl z tym tramwajem-na rybki dojazd idealny!
K
Kate
Moim zdaniem tramwaj do portu drzewnego powinien byc, a wiec pewnie zastanawiacie się czemu tak uwazam? Dojezdzam codziennie do portu autobusem nr.18 ktory kursuje co godzine.Jeśli chodzi o srodki komunikacji to kursuje tam tylko jeden autobus.Uwazam ze powinien kursowac tam jeszcze tramwaj bo nie dosc ze znajduje się tam uczelnia medialna wraz z akademikiem dla wielu studentów i hotelem Ojca Rydzyka to rowniez jest tez tam zakład pracy dla wielu ludzi Towimor.Nic nie stało by się jesli tramwaj by tam dojezdzał poniewaz i tak budują niedaleko centrum Plaza wiec jeszcze byscie na tym skorzystali.To tyle.Dziekuje za wypowiedz i pozdrawiam.
K
Krystyna
linia tramwajowa do ojca dyrektora jest niezbędna, przecież emeryci muszą za darmo dojechać do ojca Tadeusza a pan prezydent musi się mu odwdzięczyć za poparcie jego wojska w ostatnich wyborach, bo bez tego nie byłby przecież porządnym gospodarzem który w ramach rozwoju komunikacji miejskiej likwiduje wszystkie inne linie tramwajowe ( niebawem zniknie linia 4 i 2 )
g
gwido
Popielewski: - Ludzie przecież nie jeżdżą tylko do mieszkań. Chcą robić zakupy, czasami rozerwać się, poćwiczyć czy pomodlić się."

nie, no pewnie, nie jeżdżą tylko do mieszkań, mogą w kościele spędzić noc i stamtąd prosto do pracy.
jeśli miałbym się o coś pomodlić to i o to, żeby Toruń nie cierpiał przez takich "fachowców". a modlić się to i można w domu, albo w jednym z dziesiątek świecących pustkami w toruniu kościołów. a dociągnięcie tramwaju do CH jest w interesie inwestora, proszę nie mieszać usług dla mieszkańców z pisanymi palcem na wodzie 'inwestycjami' o.Rydzyka

zgroza, co za mentalność, co za kołtuństwo, co za hipokryzja.

konkretnie, gdzie projekty z gminami ościennymi?
tramwaj do Przysieka
tramwaj do Lubicza
odtworzenie tramwaju na chełmińskie i dalej na wrzosy/ jar
oddanie tramwaju podgórzowi, w tym tramwaj na DG

to są inwestycje prorozwojowe, to są inwestycje w transport zmniejszające dzisiejsze problemy komunikacyjne miasta, to są inwestycje dla MIESZKAŃCÓW, panie popielawski i szanowny prezydencie.
g
gość
zniszczono układ komunikacji tramwajowej w Toruniu pod nazwa rozwoju po zmianach na wschodniej największe osiedle plus jakubskie nie ma połączenia z zakładami pracy na zachodzie bo po co niech się sto razy przesiadają ,teraz dowiadujemy się od kolejnego nieudolnego urzędnika po wszystko wiedzącym prezydencie i jego świcie że tramwaj jest za głośny i lepiej nie budować na planowane osiedle jar świetni są na sienkiewicza nie jest za głośny gdzie ludzie mieszkają, przy nowym cetrum torunia gdzie miała biegnąć podobno linia będzie za głośny ,ten środek transportu który nie stoi w korkach niestety przy tych władzach zostanie zrujnowany szkoda ze nie mamy prezydenta z elbląga który wie jak rozwijać komunikację tramwajowa i ile buduje łączników by usprawnić tą komunikację, a nam likwidują łączniki każą stać w korkach i szumnie nazywają to rozwojem
m
mherek57
skandal nad skandale!!! to deb***izm budować linie tramwajową do portu drzewnego !!! potrzebne linie do dworca głównego i na Podgórz po nowym moście !! ale jak zwykle u nas nie pomyslano o tym !! snując wizje upiorne w/g zyczeń jakiegos tam niby ojca co nikogo nie spłodził!
G
Gość
a po co wydłużać linię ze Skłodowskiej aż do Olimpijskiej? kto będzie jeździł skoro już teraz są pustki w tramwaju po godz.szczytu? zlikwidowali linię nr 5 bo była nie rentowna a teraz chcą ją przywrócić? bez sensu! o takiej budowie trzeba było myśleć w latach 90-tych gdy była Elana i Metalchem a nie teraz! Poza tym-tam nie ma miejsca na tory bo jest Cerfur!!!
t
thorn
zgadza się tramwaje są przyszłościowe, a linia biegnąca przez polchem nie powinna być skierowana do ojca redemptorysty ale wzdłuż starego torowiska i pobiec do przecież tak bliskiego PRZYSIEKA, co z pewnością zbliży z sobą obie miejscowości(wystarczy jeden tor aby obniżyć koszty budowy i mała pętla w przysieku). Przysiek zresztą już teraz jest traktowany przez większość jak osiedle Torunia ale poza jego granicami. Nie musi to oznaczać próbę zmiany granic Toruniu, bo przecież połączenie Torunia z Bydgoszczą w ramach BiT City wcale nie będzie wpływać na granice obu miast. Z Przysieka do centrum Torunia jest wielokrotnie bliżej i szybciej niż z najdalszych osiedli miasta.
k
kret
Po co linia do Portu Drzewnego ??? Teraz jest do Motoareny a i tak nie jeżdzą tam tramwaje linii 1 . Wybudują tory jeszcze dalej a potem nie będzie nic po nich jeżdzić , bo się nie będzie opłacać . Paranoja to decyzja polityczna i tyle.
F
Fred
niech zepną poślady i zrobią dwie linie tramwajowe, i do Jaru i do portu. Tramwaje powinny być oczkiem w głowie rządzących, powinni zrobić wszystko aby w Toruniu było min 6-8 linii. Tramwaje to przyszłość, wygoda, czas.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska