Ile kosztuje przebudowa?
- rondo turbinowe (bez możliwości zmiany pasa ruchu z zewnętrznego na wewnętrzny lub odwrotnie) - szacunkowy koszt 9,2 mln zł;
- rondo dwupasmowe - 9,5 mln zł;
n skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną - 6,7 mln zł;
- rondo turbinowe i wiadukt - 50,1 mln zł;
- skrzyżowanie z wyspą centralną i sygnalizacją świetlną (podobnie jak na pl. Niepodległości) - 5,9 mln zł
Miejski Zarząd Dróg przedstawił pięć wariantów przebudowy skrzyżowania ul. Warneńczyka i Przy Kaszowniku. Pierwsze dwie koncepcje zakładają powstanie w miejscu feralnej krzyżówki ronda - turbinowego lub dwupasmowego. Kolejne mówią o skrzyżowaniu - z sygnalizacją świetlną i wyspą centralną bądź tylko ze światłami. Jest jeszcze jedna możliwość, ale już wiadomo, że nie ma raczej szans na jej realizację.
- Projektanci zaproponowali budowę wiaduktu - wyjaśnia Stefan Kalinowski, wicedyrektor MZD. - Jezdnia przebiegałaby jednak zbyt blisko budynków mieszkalnych, a jeden z wieżowców przy ul. Warneńczyka musiałby zostać wyburzony. To także najdroższa możliwość - budowa wiaduktu pochłonęłaby ponad 50 mln zł.
Światła zakorkują węzeł?
Rekomendowane przez projektantów i MZD są dwa pierwsze rozwiązania. - Rondo pozwoli zachować dużą przepustowość - wyjaśnia Kalinowski. - Sygnalizacja mogłaby spowodować korki. Poza tym doświadczenie pokazuje, że kierowcy wjeżdżając na skrzyżowanie ze światłami, nie patrzą na znaki. W przypadku awarii sygnalizacji mogłoby być niebezpiecznie.
Na ostateczny kształt układu drogowego przy pl. bp. Chrapka mają teraz wpływ mieszkańcy. Już w piątek ruszy miesięczny proces konsultacji społecznych. Na stronie www.torun.pl zostanie zamieszczona sonda, w której internauci będą mogli wskazywać najlepszy ich zdaniem wariant przebudowy. - Czekamy również na wszelkie sugestie i opinie pod adresem - [email protected] - mówi Magdalena Kamińska z urzędu miasta. - Niebawem rozpoczniemy akcję informacyjną. Mieszkańcy okolic skrzyżowania znajdą w skrzynkach i pobliskich sklepach ulotki na temat konsultacji, a w autobusach i tramwajach pojawią się plakaty.
Teraz głos należy do nas!
14 lipca o godz. 18 w Zespole Szkół nr 7 przy ul. Bażyńskich odbędzie się spotkanie poświęcone przebudowie skrzyżowania, a 7 i 12 lipca w godz. 16-18 - dyżury konsultacyjne. Zaplanowano je w punkcie informacyjnym urzędu miasta. Wyniki konsultacji społecznych poznamy 16 sierpnia.
Projekt przebudowy placu powinien powstać do końca pierwszego kwartału 2012 r.
Pl. bp. Chrapka to jedno z najniebezpieczniejszych miejsc na toruńskich ulicach. Krzyżują się tam trzy drogi krajowe: nr 1, 15 i 80. Rocznie dochodzi tu średnio do 42 kolizji i 12 wypadków.
Czytaj e-wydanie »Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje