
Cała akcję rozbiórkową pani Magda zarejestrowała na zdjęciach
(fot. Archiwum)
- Na własny koszt rozbieram obiekty z eternitem, choć , jak czytam w "Pomorskiej", można liczyć na pomoc Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska - mówi nasza czytelniczka, Magdalena Elwert z Parsk. - W lipcu nie zdążyłam złożyć wniosku do Urzędu Gminy, gdyż ogłoszenie pojawiło się u nas około 4 lipca, a termin opiewał na 11 lipca. O tym, że można składać podania, Urząd Gminy wiedział już w maju. A ludzie dowiedzieli się o tym w pierwszych dniach lipca. Jak w tydzień czasu zaplanować poważne przedsięwzięcie, jakim jest rozbiórka, a później budowa nowego dachu?
Pani Magda w 2010 r. na własny koszt zdemontowała dach na budynku. Zgodnie z przepisami, legalnie. W sumie dwie i pół tony szkodliwego materiału. Dach rozebrała fachowo wyspecjalizowana fima, posiadająca licencję na te roboty. Wystawiła rachunek: 2 tys. 800 zł plus VAT.
Można skorzystać
- To spore koszty. Na innym budynku mam też dach z eternitu i będę musiała go zdemontować - planuje pani Magda. - Nie zdążyłam złożyć wniosku w lipcu. W podobnej sytuacji są inni mieszkańcy, którzy chcą rozebrać obiekty z eternitem.
Przeczytaj też: Grudziądz. Usuń azbest, to ci dopłacą
Kierownik wydziału ochrony środowiska Urzędu Gminy w Grudziądzu Sławomir Piernicki wyjaśnia: - Nawet w kilka dni można napisać podanie i zgłosić swoje obiekty, które mają być poddane rozbiórce. Później i tak cała procedura trwa kilka miesięcy. Do 11 lipca zbieraliśmy wnioski zainteresowanych mieszkańców. Żeby ktoś nie myślał, że tu chodzi o dopłaty dawane ludziom do ręki. Jest tak, że kierujemy wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, z wykazem obiektów, w których trzeba usunąć azbest. Wnioski muszą tam wpłynąć do 31 lipca. I na zasadzie konkursu, Fundusz przydziela promesy. Nie wiem, kiedy. Może we wrześniu, albo w październiku. Jeśli nasza gmina ją otrzyma, to w przetargu wyłonimy firmę, która zdemontuje obiekty z azbestem, wywiezie go i zutylizuje. A gmina otrzyma zwrot kosztów.
Sławomir Piernicki zapewnia, że podania w Urzędzie Gminy można składać także teraz, tylko ujęte będą w kolejnym wniosku zgłoszonym do Funduszu przez gminę, na styczeń 2012 r.
Czytaj e-wydanie »