Prawie cały lipiec trwały konsultacje społeczne w sprawie przebudowy skrzyżowania na pl. Chrapka, gdzie przecinają się trzy krajowe drogi: nr 1, 15 i 80. MZD zapytało mieszkańców o to, jakie rozwiązanie drogowe będzie najlepsze dla tego układu komunikacyjnego, by było ono bezpieczne i przyjazne dla mieszkańców.
Czytaj także: Plac bp. Chrapka: feralna krzyżówka do zmiany
Przebudowa jest konieczna, bo dziś jest to jedno z najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań w Toruniu. Teraz przyszedł czas na podsumowanie konsultacji.
Torunianie chcą ronda turbinowego
Mieszkańcy mieli do wyboru pięć wariantów przebudowy. Można było wybrać rondo turbinowe, rondo turbinowe z wiaduktem, skrzyżowanie z wyspą centralną, z sygnalizacją świetlną lub rondo dwupasowe.
Torunianie mogli głosować w sondzie internetowej lub w trakcie spotkań z projektantami i pracownikami magistratu. 69 proc. internautów wskazało, że chce, by na pl. Chrapka zostało wybudowane rondo turbinowe. Takie rozwiązanie forsowało również miasto. Ten typ ronda charakteryzuje się tym, że wjeżdżając na nie, musimy poruszać się po wcześniej wybranym pasie ruchu. Nie ma możliwości jego zmiany, gdy już znajdziemy się na rondzie.
- Co prawda, podobnie zorganizowanych skrzyżowań nie ma jeszcze w Polsce zbyt wiele, ale znamy ich zalety - mówi Janusz Czaplewski, kierownik działu inwestycji MZD. - Przebudowa z rondem turbinowym pozwoli na większą przepustowość skrzyżowania, poprawi bezpieczeństwo i obniży poziom hałasu o ok. 4 decybele.
Miasto obliczyło, że przebudowa newralgicznego skrzyżowania może kosztować ok. 9 mln zł. Projektem modernizacji układu komunikacyjnego zajmie się teraz firma Egis. Prawdopodobnie uwzględni ona również uwagi mieszkańców dotyczące zastosowania tzw. cichej nawierzchni na rondzie (porowatej z dodatkiem gumy). Projektanci uwzględnią również m.in. wydzielenie bus-pasa na kierunkach wschodnim oraz południowym. Dokumentacja powinna być gotowa do końca roku.
Decyzja o zastosowaniu tych rozwiązań leży jednak i tak w rękach prezydenta. Na razie nie wiadomo też, czy i kiedy pojedziemy nowym rondem, bo realizacja inwestycji uzależniona jest od tego, czy miastu uda się pozyskać unijne pieniądze na zadanie.
Teraz czas na Bulwar Filadelfijski
Magistrat i MZD zapowiadają, że coraz częściej będzie sięgać po instrument konsultacji w sprawach drogowych. Obecnie przygotowywany jest plan konsultacji na przyszły rok. Do końca tego roku zostaną zorganizowane spotkania z mieszkańcami Torunia dotyczące m.in. przebudowy i zagospodarowania Bulwaru Filadelfijskiego.
Czytaj e-wydanie »Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje