https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

7 kilometrów nowych ścieżek rowerowych w Toruniu

WG
czyli 1,5-metrowe pasy ruchu dla rowerzystów powstaną w Toruniu
czyli 1,5-metrowe pasy ruchu dla rowerzystów powstaną w Toruniu Lech Kamiński
Rowerzyści będą mogli bez obaw jeździć po ulicach. Na Chrobrego i Szosie Chełmińskiej powstaną pierwsze w mieście bike pasy.
Czym są bike pasy? To 1,5-metrowe pasy ruchu dla rowerzystów wydzielone linią przerywaną na jezdni. - Cieszę się, że proces ich wytyczania został zapoczątkowany - mówi Michał Rzymyszkiewicz, rajca PO, który wystąpił z taką inicjatywą do komisji infrastruktury i ochrony środowiska rady miasta. Ta poparła pomysł. - Takie rozwiązanie jest stosowane w całej Europie Zachodniej - podkreśla rajca. - Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo rowerzystów na drogach, gdzie nie można utworzyć ścieżki rowerowej.

- Brawo! - cieszy się Anna Wiśniewska, rowerzystka z Rubinkowa. - Widziałam takie rozwiązanie w Holandii. Dobrze, że miasto myśli o rowerzystach.

Gratka dla rowerzystów. Mamy więcej tras i stojaków

Pasy na razie na próbę

Zielone światło na bike pasy dały władze Torunia. Na próbę drogowcy wyznaczą bike pasy na ul. Chrobrego między Polną a Kościuszki i na Szosie Chełmińskiej od Podgórnej do Grudziądzkiej. MZD rozpatrzy też, czy można je wydzielić na ul. Antczaka (od Targowej do Waryńskiego) oraz na Grudziądzkiej (od Warneńczyka do Szosy Chełmińskiej). Kiedy pasy będą gotowe?

- Jesteśmy w trakcie opracowywania zmian w organizacji ruchu - Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik MZD. - Projekty te musi zaakceptować jeszcze komisja bezpieczeństwa ruchu drogowego, która działa przy wydziale gospodarki komunalnej. .

To nie wszystko. Drogowcy planują wyznaczyć bike pasy w ramach modernizacji ul. Reja (między Gagarina a Broniewskiego), Wałów gen. Sikorskiego, pl. św. Katarzyny i Warszawskiej. Przeanalizują również, czy to rozwiązanie można wprowadzić na ulicach na Skarpie i Rubinkowie. - Ich ewentualne wyznaczenie zależeć może od zakończenia budowy nowego mostu drogowego - tłumaczy Kobus-Pęńsko. - Na czas prac wprowadziliśmy zmiany w organizacji ruchu na ul. Rydygiera.

Gdzie jest za wąsko?

Nie wszędzie bike pasy będą mogły powstać. Powód? Wiele toruńskich ulic jest zbyt wąskich, aby wyznaczyć tam jednokierunkowy pas o szerokości 1,5 m bez przesuwania krawężnika. Tak jest np. na wielu drogach w lewobrzeżnej części Torunia. - W takich przypadkach przy modernizacjach i przebudowach ulic wprowadzamy elementy uspokojenia ruchu, np. ronda czy progi zwalniające - mówi rzeczniczka MZD. - Dzięki temu zwiększamy bezpieczeństwo i komfort poruszania się rowerzystów.

Obecnie miłośnicy dwóch kółek mają do dyspozycji 55 km dróg rowerowych. W tym roku dojdzie kolejne 7 km m.in. na Szosie Lubickiej między ul. Winnica a pl. Sybiraków oraz na al. Jana Pawła II.


Czytaj e-wydanie »
Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość
oby kostka torunskich producentów tam nie trafiła,bedą pozniej same reklamacje...
k
ksia
przyda sie !!!
A
Andrzej
Szanowny Panie m.
Rowerzysta na ścieżkę musi jakoś się dostać, musi też z niej zjechać, a i ścieżka musi spełniać oczekiwania rowerzysty (rozporządzenie mówi: "Wysokość progów i uskoków na ścieżce rowerowej nie powinna przekraczać 1 cm."). Niestety to co proponuje miasto (bikepas na Chełmińskiej na odcinku od Pogdórnej do Grudziądzkiej) jest co najmniej śmieszne. Dokąd ona poprowadzi???? Rowerzysta jadąc od miasta na Wrzosy musi na odcinek od Podgórnej do Wybickiego oraz od Długiej do Polnej wracać na jezdnię lub prowadzić rower po chodniku. Wjechać na ścieżkę przy Wybickiego - po przejściu dla pieszych na niebezpiecznym skrzyżowaniu, zjechać ze ścieżki przy Długiej - dokładnie na przejście dla pieszych, niestety tak to MZD zaplanowało....
Na odcinku Wybickiego Żwirki i Wigury połamie koła jadąc po niby ścieżce rowerowej z krawężnikami.
Jak przejechać ścieżką bez przejazdu dla rowerów na skrzyżowaniu z ulicą Wodociągową?
Nie wspominając już o parkujących w tamtej okolicy, zarówno na chodniku jak i na ścieżce rowerowej, samochodach.

Pracownicy MZD powinni odwiedzić (a najlepiej przejechać rowerem) istniejące ścieżki, dokonać niezbędnych zmian w oznakowaniu, obniżyć krawężniki, itd... Dopiero gdy odcinki te doprowadzone zostaną do właściwego stanu będą mogli się chwalić 55km dróg rowerowych w naszym pięknym mieście.

Z tych właśnie powodów szanowny m., w chwili obecnej oczywiście, rowerzysta praktycznie nie może korzystać ze ścieżki na tym odcinku Chełmińskiej i dorobienie czegoś, co nie ma sensownego połączenia z infrastruktura rowerową w mieście nie ma sensu.
z
z Rubinkowa
Rydygiera jest tak szeroka, że na jej części można było wyznaczyć BUS-PAS. Co stoi na przeszkodzie, żeby na tej drugiej dać dwa BIKE-PASy? Podobnie jest z Łyskowskiego, Dziewulskiego. Problemem jest komunistyczny jeszcze oportunizm urzędasów. Oni dopiero będą coś wprowadzać, gdy w bardziej cywilowanych obszarach globu przejdą do jeszcze nowocześniejszych rozwiązań. Jakby uwielbiali być zawsze kilka lat za Murzynami. Poza tym przydałoby się dobrze oznakować istniejących ścieżek rowerowych. Potrzebne są znaki pionowo i PIOZIOME? Toruń stać na nowy most, Motoarenę, super fontannę, ale brakuje kasy na trochę farby, którą można namalować symbol roweru na ścieżkach?
m
m.
I tak rowerzyści nagminnie jeżdżą ulicami, olewając ścieżkę rowerową będącą tuż obok.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska