Najstarsze toruńskie tramwaje mają ponad 30 lat, najmłodsze - niewiele mniej. Ostatnie składy pochodzą z 1990 r. - Niektóre są w fatalnym stanie - narzeka Marta Bukowska z Bydgoskiego. - Jednak najbardziej dają się we znaki wysokie stopnie, pod których trzeba się wspiąć, wsiadając do tramwaju. Nie jestem w stanie ich pokonać, gdy jadę z synkiem w wózku.
O zakupie niskopodłogowych składów mówi się od wielu lat. Kiedy z nich wreszcie skorzystamy? Przetarg na dostawę ma zostać rozpisany w ciągu najbliższych tygodni. Wszystko zależy od tego, kiedy zakończą się prace nad studium wykonalności dla toruńskiej części BiT City - to właśnie w ramach tego projektu mają zostać dostarczone składy. Dokument ma wskazać, ile i jakie tramwaje mają jeździć po naszym mieście. - Prace nad studium dobiegają końca - podkreśla Marcin Kowallek, dyrektor magistrackiego wydziału gospodarki komunalnej, który koordynuje projekt.
Urzędnicy czekają też na ocenę ekspertów Inicjatywy Jaspers, którzy biorą pod lupę projekty dofinansowane z Unii Europejskiej. Dopiero po tym magistrat chce ogłosić przetarg. Stanie się to być może na przełomie września i października.
Toruń dostanie 9 mln zł na budowę linii tramwajowej
Jakie wytyczne zostały zawarte w studium? W ramach BiT City może zostać kupionych ok. 12 składów. Wśród nich znajdą się tramwaje z trzema wagonami (21 m długości) i pięcioczłonowe (30 m). - Zwycięzca przetargu będzie mieć dwa lata na dostawę tramwajów - mówi Kowallek. - Część na pewno dotrze do miasta wcześniej.
Kończą się też prace nad projektem linii do kampusu na Bielany. Nowe torowisko powstanie w ramach programu "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013". W tym roku ma ruszyć rozbiórka budynków UMK, które kolidują z trasą. Miasto w ramach umowy z uczelnią ma wybudować w zamian budynek gospodarczo-magazynowy, portiernię oraz ogrodzenie.
Nowa linia ma biec od skrzyżowania ul. Bema i Sienkiewicza. Składy pojadą Sienkiewicza i Gagarina do pętli przy Szosie Okrężnej. Tramwaje pojawią się tam we wrześniu 2013 r. Wtedy też dotrą tam niskopodłogowe wagony.
Czytaj e-wydanie »Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje