https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Na "Rapaka" w Toruniu będzie tunel. Półtora roku bez mostu

(WG)
Światła na pl. Rapackiego blokują teraz ruch na drogach dojazdowych do mostu
Światła na pl. Rapackiego blokują teraz ruch na drogach dojazdowych do mostu Lech Kamiński
Do końca tego roku będzie gotowa koncepcja przejścia podziemnego na pl. Rapackiego. Wraz z remontem mostu i budową kładki na pl. Armii Krajowej może kosztować 56 mln zł.

W projekcie przyszłorocznego budżetu miasta ta inwestycja pojawi się po raz pierwszy. Obejmie ona nie tylko budowę tunelu dla pieszych pod pl. Rapackiego, ale także modernizację trasy staromostowej od pl. Armii Krajowej do pl. Niepodległości wraz z przeprawą im. Józefa Piłsudskiego. Ponadto w planach jest budowa kładki dla pieszych w pobliżu wiaduktu kolejowego przy pl. Armii Krajowej. Wszystko po to, aby nie tamować ruchu na drogach dojazdowych do przeprawy w lewo- i prawobrzeżnym Toruniu.

Architekci już pracują

Do końca tego roku ma być gotowa koncepcja przebudowy tego układu komunikacyjnego. Opracowanie właśnie powstaje w Toruńskim Klubie Technika NOT. Tam dowiedzieliśmy się, że rozpatrywane są dwa warianty. Wiele zależy od tego, czy po wybudowaniu nowego mostu trasa staromostowa stanie się drogą lokalną, którą nie będzie biec żadna droga krajowa - obecnie stary most i al. Jana Pawła II jest częścią krajowej "jedynki" oraz "piętnastki".

Architekci rozpatrują dwie opcje dla tunelu: jedna z nich uwzględnia budowę konstrukcji w pobliżu obecnego przejścia dla pieszych, druga natomiast - na wysokości przystanków tramwajowych przy ul. Chopina.

- W drugim z proponowanych wariantów przejście podziemne stałoby się częścią platformy, gdzie pasażerowie mogliby się przesiadać z autobusu do tramwaju - mówi Stefan Kalinowski, wicedyrektor MZD. - W tunelu mógłby powstać np. pasaż handlowy. Wiele zależy od tego, czy znaleźliby się chętni, którzy by wynajęli pomieszczenia.

Tramwajem na Główny?

Oprócz tego w jednym z wariantów rozpatrywane jest też przywrócenie torów tramwajowych na moście. Czy są szanse, że starym mostem znów pomkną składy w kierunku dworca kolejowego Toruń Główny? - W tej chwili trudno jeszcze powiedzieć - odpowiada Kalinowski. - Prace nad koncepcją przebudowy wciąż trwają.

O budowie tunelu na pl. Rapackiego, usprawnieniu ruchu na al. Jana Pawła II oraz pobliskich ulicach i skrzyżowaniach mówi się od lat. Jednak zwykle gdy wracał taki pomysł, była mowa o tym, że problemem może się okazać Struga Toruńska płynąca w kanale pod placem.

Przeczytaj także: Przedsiębiorcy z Torunia przeciw zmianom w strefie parkowania

- Nie ma przeszkód - zapewnia wicedyrektor MZD. - Niedawno przecież przebudowywano kanał na Jordankach, więc w pobliżu przejścia dla pieszych również jest to możliwe. Oprócz tego kanał biegnący pod pl. Rapackiego wymaga remontu, bo jest nieszczelny.

Ale to nie wszystko. Toruńską Starówkę przez wieki okalały mury obronne. Drogowcy mogą się na nie natknąć w czasie robót, co może na jakiś czas wstrzymać prace.

Półtora roku bez mostu

Na podstawie koncepcji oraz wariantu, który wybiorą władze Torunia w 2012 r. powstanie projekt przebudowy. W budżecie na przyszły rok zaplanowano na ten cel 1,2 mln zł. Roboty będą mogły się rozpocząć w drugiej połowie 2013 r. - po oddaniu do użytku nowej przeprawy drogowej. Potrwałyby do 2014 r. - Być może nawet półtora roku - mówi Kalinowski. - Prace będą wymagały zamknięcia mostu oraz części al. Jana Pawła II. Najpierw trzeba będzie zerwać asfalt z przeprawy i odsłonić płytę żelbetową, a następnie ją wyremontować. W planach jest wymiana izolacji i łączeń tzw. dylatacji. Według obecnych szacunków cała inwestycja może pochłonąć ok. 56 mln zł.

O przejście podziemne dla pieszych od lat zabiegał Marian Frąckiewicz, szef Rady Miasta z SLD. W ubiegłorocznej kampanii samorządowej była to jego sztandarowa obietnica. Teraz przewodniczący konsultuje z NOT-em koncepcje budowy tunelu.

- NOT zaproponował bardzo ciekawe rozwiązania - podkreśla Frąckiewicz. - Jedno z nich przewiduje, że po remoncie starego mostu drogowego będą tam funkcjonować po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Przejście zgodnie z naszymi oczekiwaniami znacznie usprawni przejazd przez pl. Rapackiego.

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
przejście podziemne dla pieszych? a kto mi-kobiecie zagwarantuje bezpieczeństwo??? mało jest napadów w innych przejściach podziemnych??? dobudować jeszcze jedne i niech bezdomni go oblegają żebrząc-oto pomysł rządzących Toruniem!!!! podziemie-tylko i wyłącznie dla samochodów!
J
Juliusz
Tunel i kładka - stanowczo NIE!!! Piesi powinni poruszać się w jednym poziomie. To nie piesi, ani rowerzyści blokują ruch przed i za mostem, tylko przestarzały układ drogowy, ulice zbiegające sie przed mostem i tranzyt. Pan Frąckiewicz się myli, co do swojej propozycji - nieżyciowa i przestarzała, dobra 40 lat temu. Cztery pasy ruchu na moście to nieporozumienie. Przywrócenie tramwaju na moście i utworzenie nowych linii pozwalających na bezpośrednią podróż za most z Chełmińskiegoo, z Bydgoskiego, z Rubinkowa. To jest przyszłość komunikacji w Toruniu. Przypominam o dużym ruchu pieszym i rosnącym rowerowym przez most. Dziś mamy dobrą infrastrukturę rowerową między mostem a Pl. Artylerii, połączenie Bydgoskiego ze Starówką - tego nie wolno zmarnować.
M
Miko
Czyzby konsultacji nie bylo bo dyskusja obnazylaby bezsensownosc tej inwestycji? Mizerny efekt, nie wart ogromnych pieniedzy jakie pochlonie ta inwestycja, do tego zepchniecie ludzi pod ziemie.... jak przyjemnie bedzie sie czekac na takim podziemnym przystanku, a jak bezpiecznie! Juz teraz Plac Rapackiego wieczorem to nie jest najbezpieczniejsze miejsce.
s
secure
Konsultacje społeczne !!!!!!!!!
k
kiler bee
Jak oni sobie wyobrażają zamknąć most?. Jak już to niech zamkną jedną stronę,chodniki niech chociaż zostaną czynne.Przecież codziennie chodzi na piechotę kilkaset osób + rowerzyści.Remont tak ale z głową.Koniecznie tramwaj-jedyna alternatywa na korki (oprócz roweru ). Puścić tramwaj przez Dworzec i dalej do Łódzkiej,Andersa,przez "betonki "aż do Drosedu byłego i mamy pięknie połączone dzielnice lewobrzeżne.Do tego uruchomić szynobus Dworzec Główny-przez D.Miasto-Wschodni-Północny-do Barbarki ( w weekendy-okres maj-wrzesień ).Bo samochód w mieście tak małym jak Toruń to przerzytek.Wolę przez most tramwajem w 3 minuty niż stać w korku 3o min.Pamiętam jaki hałas był jak stara 4 śmigała przez most ,ale z Reja w 15 min byłem na dworcu...
M
Marcin
Jaki jest cel budowy tego przejścia podziemnego? Przecież samochody z Chopina będą i tak musiały wjechać w JP2 (czyżby jakieś rondo??). Poza tym kolejne światła znajdują się na wysokości Wałów Sikorskiego, więc jeżeli tunel ma zmniejszyć korki (lub: "Wszystko po to, aby nie tamować ruchu na drogach dojazdowych do przeprawy w lewo- i prawobrzeżnym Toruniu.") to moim zdaniem tunel/kładka nic nie zmieni. Pieniążki wydane na marne.
r
radzio
Jeśli nie przywrócą teraz trama to już nigdy (tzn do nastepnego remontu mostu czyli jakies kilkadziesiat lat) on nie bedzie kursował.
Oby to przeszło, widok niezapomnianej 4 na moście - bezcenne
a
aw
Po co tyle pieniędzy na darmo dla mieszkańców. Sygnalizacja świetlna działa prawidłowo, więc po co... kolejne przetargi dla "zaprzyjaźnionych".
j
jak
a kiedy beda konsultacje z mieszkańcami tych koncepcji
A
Anna
A dlaczego to piesi mają schodzić pod ziemię? Może lepiej tunel niech będzie dla samochodów.
m
mega_faflun
na moscie po dwa pasy ruch jakim cudem czyzby mieli go poszerzyc . Co do tramwaju to nie wyobrazam sobie mostu bez niego, tramwaj do dworca powinien byc przywrocony tam nie powinno byc dyskusji
x
xdt
Stadion żuzlowy jest, CSW działa, buduje się hala sportowa i nowy most. Wiaduktu chcieliśmy to nam go dano hehe, Polna się poszerza most się wyremontuje jakoś to idzie do przodu wszystko. Byle tylko Szmak nie przyklejał już butów na ścianie, powstrzymajcie go na litość Boską.
g
gość
Kochani, czy Wy sobie zdajecie ( a szczególnie kierowcy i dojeżdżający do dworca ) co to znaczy półtorej roku bez mostu ???? A daję głowę że dłużej. Jak to sobie można wyobrazić aby jechać na wjazd na most autostradowy aby wrócić z powrotem do miasta na dworzec ? Zablokujecie całe miasto, będzie jeden wielki burdel. Co zrobiono gdy zamknięto obie ulice Matejki ? Z jednej strony w górę od Kraszewskiego z drugie w dół do ul. Bema ? Aby dojechać do stacji paliw czy w kierunku Bydgoszczy muszę jechać najpierw do ronda przy hotelu ( dawny Helios ) i z powrotem na Bydgoszcz, aby wyjechać ze szpitala zakaźnego muszę także jechać albo do ronda koło hotelu i z powrotem wzdłuż Gałczyńskiego, albo do targowiska na Mickiewicza aby wrócić do Matejki. To jest czysta paranoja tak rozpieprzyć komunikację w mieście to każdy durny potrafi w jednym i tym samym czasie.

trzeba czytać ze zrozumieniem Most byłby remontowany dopiero wtedy, kiedy powstanie drugi most(ktory jest budowany). Dlatego napisane było, że prace najwcześniej mogą ruszyć w połowie 2013 roku.

A, że teraz robią prace w całym Toruniu to wina UE. Jak miasto nie wykorzysta wszystkich pieniędzy, które dostało z Unii, to za rok dostanie dużo mniej kasy. Więc robią wszystko teraz od razu, żeby wydać całą kasę jeszcze przed końćem roku
A
Andrzej
Kochani, czy Wy sobie zdajecie ( a szczególnie kierowcy i dojeżdżający do dworca ) co to znaczy półtorej roku bez mostu ???? A daję głowę że dłużej. Jak to sobie można wyobrazić aby jechać na wjazd na most autostradowy aby wrócić z powrotem do miasta na dworzec ? Zablokujecie całe miasto, będzie jeden wielki burdel. Co zrobiono gdy zamknięto obie ulice Matejki ? Z jednej strony w górę od Kraszewskiego z drugie w dół do ul. Bema ? Aby dojechać do stacji paliw czy w kierunku Bydgoszczy muszę jechać najpierw do ronda przy hotelu ( dawny Helios ) i z powrotem na Bydgoszcz, aby wyjechać ze szpitala zakaźnego muszę także jechać albo do ronda koło hotelu i z powrotem wzdłuż Gałczyńskiego, albo do targowiska na Mickiewicza aby wrócić do Matejki. To jest czysta paranoja tak rozpieprzyć komunikację w mieście to każdy durny potrafi w jednym i tym samym czasie.
e
eref66
Remont Piłsudskiego potrwałby
- Być może nawet półtora roku - mówi Kalinowski
NIEDASIĘ jak zwykle optymistycznie na to patrzy. To co wyprawia MZD to remont mostu potrwa przynajmniej 3 lata.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska