Ta wieść gruchnęła wczoraj na sesji toruńskiej rady miasta. Podczas dyskusji o kolejnej nowelizacji tegorocznego budżetu, okazało się, że miasto w tym roku nie otrzyma 13,3 mln zł unijnej dotacji na budowę mostu. To miała być kolejna transza wsparcia wypłacona przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, która wdraża i rozlicza przedsięwzięcia transportowe finansowane przez Unię Europejską. - W listopadzie wysłaliśmy wniosek o płatność - podkreśla Magdalena Flisykowska-Kacprowicz, skarbnik miasta. - Przeszedł pozytywne oceny i znalazł się na liście wypłat.
Przeczytaj także: Część dotacji na toruński most wstrzymana
E-mail wstrzymał dotację
Dlaczego nie zrobiono przelewu? W dniu, gdy miał zostać wykonany, do instytucji trafił e-mail od jednego z członków stowarzyszenia "Toruń bez hałasu" ze skanem decyzji Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska unieważniającej decyzję środowiskową dla mostu. - Tymczasem dyrektor CUPT jest na urlopie - mówi skarbnik. - Pracownicy tej instytucji nie wiedząc, co to oznacza, wstrzymali płatność. Nie było nikogo, kto by się odważył wypłacić dotację.
Przypomnijmy: 14 grudnia GDOŚ unieważnił decyzję środowiskową wydaną przez wojewodę w 2007 r. Z takim wnioskiem wystąpiło "Toruń bez hałasu" i ośmiu mieszkańców ul. Świerkowej, którzy obawiają się, że po wybudowaniu trasy mostowej wzmożony ruch i drgania mogą uszkodzić ich domy. Według GDOŚ decyzja została wydana bez prawidłowej oceny oddziaływania inwestycji na obszar Natura 2000, narusza też ustawę o ochronie przyrody, prawo ochrony środowiska i kodeks postępowania administracyjnego.
Według instytucji w raporcie środowiskowym zabrakło właściwej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na nietoperze i analizy oddziaływania na środowisko z mostem kolejowym i stopniem wodnym w Nieszawie. Przedwczoraj miasto złożyło wniosek do GDOŚ o ponowne rozpatrzenie sprawy. - Postępowanie prowadzone przez GDOŚ trwało od maja do grudnia br. - zauważa wiceprezydent Torunia Zbigniew Fiderewicz. - Uważamy, że instytucja naruszyła kodeks postępowania administracyjnego. Nie zgadzamy się z jej zarzutami dotyczącymi decyzji środowiskowej.
Miasto się odwołuje
Wiceprezydent zaznacza, że nad wnioskiem pracowały m.in. osoby, które przygotowywały raport środowiskowy inwestycji i "uznane autorytety z ochrony przyrody". - Jest obszerny, ustosunkowaliśmy się do każdego punktu - podkreśla Fiderewicz. GDOŚ ma miesiąc na rozpatrzenie wniosku. Może uchylić decyzję, jej część lub utrzymać w mocy. W ostatnim przypadku miasto może się odwołać do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, a następnie - jeśli to nic nie da - do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Fiderewicz: - Budowa mostu cały czas trwa.
Skarbnik podkreśla, że niewypłacenie 13,3 mln zł wpłynie minimalnie na sytuację finansową miasta: - Będziemy się przygotowywać na czarny scenariusz, np. na roczne wstrzymanie dotacji. Wówczas trzeba będzie zrezygnować z części inwestycji, które miały ruszyć w 2012 r.
Których? Jeszcze nie wiadomo. W budżecie na 2012 r. zaplanowano ok. 90 mln zł unijnej dotacji na most. Do tej pory z CUPT magistrat dostał 25 mln zł z puli dofinansowania, które ma wynieść łącznie 327 mln zł. Czy miastu grozi utrata wsparcia? CUPT przekazał sprawę Ministerstwu Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej. Resort 12 stycznia chce zorganizować spotkanie z prezydentem Torunia i zainteresowanych instytucji. - Jego celem będzie szczegółowa analiza przedmiotowej kwestii oraz w szczególności ustalenie możliwych środków zaradczych w zaistniałej sytuacji - mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy ministerstwa i zaznacza, że do tego czasu zostaną wstrzymane wypłaty w ramach wniosku złożonego przez miasto: - Pragniemy podkreślić, że na obecnym etapie Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej nie identyfikuje poważnego zagrożenia ewentualnej utraty dofinansowania z funduszy UE.
Do końca 2010 r. magistrat wydał na most 73 mln zł. W tym roku zaplanował 119 mln zł, ale wykorzystał 57 mln zł. Pozostałe 62 mln zł przeznaczy do czerwca 2012 r. Inwestycja pochłonie ok. 700 mln zł. Przeprawa ma być gotowa w lipcu 2013 r.
Czytaj e-wydanie »