https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Powalczmy o wyższą dotację na toruński most

Wojciech Giedrys, [email protected]
W najbliższych tygodniach czeka nas montaż dwóch mostowych luków na podporach
W najbliższych tygodniach czeka nas montaż dwóch mostowych luków na podporach Lech Kamiński
Są unijne pieniądze na inwestycje drogowe. Ale nie dla Torunia. Dofinansowanie dla gdańskiej Trasy Słowackiego , którą buduje miasto wzrośnie do 85 proc. Na nasz most nie drgnęło.

Sławomir Nowak, minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, otwierając niedawno w Gdańsku odcinek Trasy Sucharskiego przekazał władzom miasta aneks do umowy na budowę innego projektu - Trasy Słowackiego. Podczas listopadowej aktualizacji listy projektów kluczowych programu "Infrastruktura i Środowisko" zadanie "awansowało" z wykazu rezerwowego do podstawowego. Ale to nie wszystko. Resort rozwoju regionalnego zwiększył poziom unijnej dotacji dla trasy do 85 proc., czyli o 250 mln zł. Do tej pory na tak duże wsparcie z tego programu mogły liczyć głównie projekty Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zielone światło dla budowy mostu w Toruniu. Nie ma już formalnych przeszkód

Tymczasem dofinansowanie toruńskiego mostu, który też finansowany z "IiŚ" i w podobny sposób co Trasa Słowackiego - z unijnej dotacji oraz miejskich pieniędzy - w ciągu ostatnich latach nie drgnęło. Unia Europejska wesprze nasz 753-milionowy projekt kwotą 327 mln zł. Biorąc pod uwagę wydatki kwalifikowane, czyli te, które podlegają refundacji z europejskich funduszy, poziom dotacji przekroczy zaledwie 53 proc. Co więcej, miasto ostatnio wystąpiło do resortu o zwiększenie dofinansowania, a w tej chwili zaawansowanie rzeczowe projektu przekracza już 60 proc. Wniosek nie został jednak uwzględniony w aktualizacji programu.

Miasto zabiega o wyższą dotację

Prezydent Torunia Michał Zaleski wielokrotnie zabiegał oraz apelował o podniesienie dotacji. Ostatnio 8 listopada, podczas konferencji, na której odpowiadał na zarzuty PO, która podsumowała dwulecie jego trzeciej kadencji. - Bardzo proszę, by energia radnych PO skupiła się na zabiegach wobec rządzących w Polsce w sprawie właściwego, sprawiedliwego finansowania ze środków unijnych budowy mostu - mówił wówczas Zaleski. - Bo dzisiaj korzystamy z dofinansowania na poziomie 45 proc. Identyczne projekty drogowe realizowane przez państwo, czyli GDDKiA, są finansowane w 80-85 proc.

Jak zwiększenie dotacji wpłynęłoby na finanse miasta? - Gdybyśmy teoretycznie dzięki inicjatywom radnych i parlamentarzystów PO z regionu i miasta uzyskali kolejne 300 mln zł, kłopoty finansowane

Torunia na kilka, a może i więcej lat, stałyby się mało widoczne - mówił wówczas Zaleski. - Toruń miałby szansę przez najbliższe lata dalej intensywnie się rozwijać.

Jak się dowiedzieliśmy, magistrat zabiegał w resorcie transportu o to, by w ramach ostatniej aktualizacji, zwiększyć dotację do poziomu 85 proc. Odpowiedź była negatywna. Powód? Brak pieniędzy w programie. - Mimo to dalej będziemy zabiegać o podwyższenie dotacji - zapowiada Zaleski.

Czy parlamentarzyści PO z Torunia będą za tym lobbować? - Zrobiliśmy wszystko, co się dało w sprawie mostu - mówi Tomasz Lenz, poseł PO. - Dzięki staraniom PO projekt trafił na listę podstawową z 327 mln zł unijnej dotacji. Nic na to nie poradzę, że prezydent Torunia zdecydował się realizować most za ok. 700 mln zł z wielopoziomowym węzłem na pl. Daszyńskiego. Mógł postawić przeprawę za ok. 300 mln zł i wówczas nie byłoby kłopotu ze zbyt niskim unijnym dofinansowaniem i nie byłoby takiego zagrożenia dla budżetu Torunia w związku z jego zadłużeniem. A tak mamy architektoniczny ewenement, który będzie górować nad miastem. Most to kolejny pomnik Michała Zaleskiego, który będą spłacać pokolenia torunian.

Poseł: PO to nie św. Mikołaj

Poseł zaznacza, że w ostatnich latach PO odpowiadała niemal na każde życzenie Zaleskiego. - Dzwonił, że jest potrzebna dotacja na Szosę Lubicką - mówi Lenz. - Projekt dostał dofinansowanie i mamy już gotową trasę. Przydałyby się pieniądze na halę tenisową? Proszę bardzo taki obiekt już powstaje. Tak samo było też z przeprawą. PO nie jest św. Mikołajem.

Najlepsze artykuły za jednym kliknięciem. Zarejestruj się w systemie PIANO już dziś!

Posłowie PiS i SLD z Torunia nie zostawiają suchej nitki na toruńskiej PO. Według wicemarszałka Senatu Jerzego Wenderlicha (SLD) politycy tej partii nie mają większej siły przebicia w Warszawie - w przeciwieństwie np. do ministra Nowaka. Zbigniew Girzyński mówi wprost: - Minister, który jest też szefem pomorskich struktur PO, uprawia prywatę, zwiększając dotacją na inwestycję w Gdańsku. PO dzieli samorządy na dobre, lepsze, najlepsze i wrogie, jak w przypadku Torunia. Bo w u nas PO jest w opozycji.

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Widzisz nie każdy ( emu) posiada percepcję. Są tacy jak ty(...), którym się wydaje, że mają predyspozycje do i percepcyją...
A tacy(...) są tylko jako to " mięso armatnie", bezrozumne, napakowane od lufy( wylotu) dla jednego celu..., temu z tyłu-" cynglowemu"...czytaj " dwóm guru" z toruńskiego PIS-u( wówczas było ich -dwóch!).
Ad meritum:
Po pierwsze, ten( taki ) most miałby rację bytu(!) i byłbym I-szym, który by wpływał na Antoniego Mężydło (posła -ówczesnego PIS-u) , aby zaniechał swojego angażowania się, po stronie przeprawy mostowej wedle Ul. Waryńskiego( jak piszą znawcy dokumentacji- podobno juz przedwojennej koncepcji!) ,
gdyby nie istniało 1/2 budowli tzw. mostu autostradowego
( za b. Wojewodę , późniejszego " stratega" postawione na palach...) ,
i wariant A1 byłby na tyle elastyczny... , że dało by się GDDK i A namówić na " zboczenie z trasy"( projektowanej A1) w kierunku obecnie prowadzonego mostu wedle |Wschodniej...
Ale, to tylko utopia; czytaj wizja urojona...
Dlatego- jako człowiek mający przygotowanie drogowo-mostowe(!) i rozeznajacy tzw. priorytety finansowania z Budżetu( GDDKi A tylko na takich planach pracuje i po ich przyjęciu -realizuje je!) byłem pewien, że żaden Rząd( nawet PIS-owski!) nie ugnie się dla " widzimisię" Torunianina( nawet b. wysokiego wzrostem!) i nie wyłozy DODATKOWO{!} -ot tak sobie ok. 400 " baniek!!!;
( o ile ta suma wystarczy!) ,
dla poprawy samopoczucia( NIE ROZWIĄZANIA KOMUNIKACYJNEGO) sztabu Pana Prezydenta -ze " strategiem " na czele!
P.S.

Polecam moje wszystkie wpisy " w tym temacie"; gros' ich w NOWOŚCIACH!!!
Możesz je -tu wklejać i polemizować, jeżeli cokolwiek odnajdziesz w nich( sprzed > 6 lat) sprzecznego z tym co powyżej!

No i będzie most i będzie miał rację bytu, a te twoje wszystkie wypociny można jedynie
rozbić o kant....Chyba ,że chcesz sobie zbudować przeprawę pontonową do własnego użytku.
Jakoś żadne z twoich wieszczeń nie znalazło nigdzie racji bytu, bo ty bujasz w obłokach i chcesz jedynie zaistnieć. Zacznij żyć na starość w realnym świecie...
G
Gość
Po co w Gdańsku tunel pod Martwą Wisłą? Trzeba było zbudować tańszy o miliard (nierealny) most
t
torrr
"PO to nie święty mikołaj." Ale nie w Gdańsku
t
temida3
On wszędzie widzi tylko "niegospodarność i korupcję"tylko, że jeszcze z tego nic się nie urodziło. To zakrawa na czyste krytykanctwo żeby zaistnieć i tyle.

Widzisz nie każdy ( emu) posiada percepcję. Są tacy jak ty(...), którym się wydaje, że mają predyspozycje do i percepcyją...
A tacy(...) są tylko jako to " mięso armatnie", bezrozumne, napakowane od lufy( wylotu) dla jednego celu..., temu z tyłu-" cynglowemu"...czytaj " dwóm guru" z toruńskiego PIS-u( wówczas było ich -dwóch!).
Ad meritum:
Po pierwsze, ten( taki ) most miałby rację bytu(!) i byłbym I-szym, który by wpływał na Antoniego Mężydło (posła -ówczesnego PIS-u) , aby zaniechał swojego angażowania się, po stronie przeprawy mostowej wedle Ul. Waryńskiego( jak piszą znawcy dokumentacji- podobno juz przedwojennej koncepcji!) ,
gdyby nie istniało 1/2 budowli tzw. mostu autostradowego
( za b. Wojewodę , późniejszego " stratega" postawione na palach...) ,
i wariant A1 byłby na tyle elastyczny... , że dało by się GDDK i A namówić na " zboczenie z trasy"( projektowanej A1) w kierunku obecnie prowadzonego mostu wedle |Wschodniej...
Ale, to tylko utopia; czytaj wizja urojona...
Dlatego- jako człowiek mający przygotowanie drogowo-mostowe(!) i rozeznajacy tzw. priorytety finansowania z Budżetu( GDDKi A tylko na takich planach pracuje i po ich przyjęciu -realizuje je!) byłem pewien, że żaden Rząd( nawet PIS-owski!) nie ugnie się dla " widzimisię" Torunianina( nawet b. wysokiego wzrostem!) i nie wyłozy DODATKOWO{!} -ot tak sobie ok. 400 " baniek!!!;
( o ile ta suma wystarczy!) ,
dla poprawy samopoczucia( NIE ROZWIĄZANIA KOMUNIKACYJNEGO) sztabu Pana Prezydenta -ze " strategiem " na czele!
P.S.

Polecam moje wszystkie wpisy " w tym temacie"; gros' ich w NOWOŚCIACH!!!
Możesz je -tu wklejać i polemizować, jeżeli cokolwiek odnajdziesz w nich( sprzed > 6 lat) sprzecznego z tym co powyżej!
p
prawobuszu POnad wszystko?
On wszędzie widzi tylko "niegospodarność i korupcję"tylko, że jeszcze z tego nic się nie urodziło. To zakrawa na czyste krytykanctwo żeby zaistnieć i tyle.

Lepiej niech wyłudzają kasę i ładują we własnych kieszeniach lub topią w błocie ,żeby inni nie skorzystali ,tak powinno być twoim zdaniem?
G
Gość
Ale ma rację. I potrafi wskazać niegospodarność i korupcję.

On wszędzie widzi tylko "niegospodarność i korupcję"tylko, że jeszcze z tego nic się nie urodziło. To zakrawa na czyste krytykanctwo żeby zaistnieć i tyle.
h
hecer
No nikt o nich z wyjątkiem oczywiście ciebie nie pamięta. Nie kreuj się tu na wielkoluda bo szczerze mówiąc
jesteś nic nie znaczącym pikusiem...

Ale ma rację. I potrafi wskazać niegospodarność i korupcję.
C
Collegium Minus
No i o co tobie chodzi temida, ty ciągle forsujesz przeszłość i starasz się za wszelką cenę
udowadniać swoje przebrzbiałe racje, które już dawno są w lamusie historii i nikt o nich
z wyjątkiem oczywiście ciebie nie pamięta. Nie kreuj się tu na wielkoluda bo szczerze mówiąc
jesteś nic nie znaczącym pikusiem...
t
temida3
Jest dofinansowanie w 85% - ale na most na Waryńskiego. Trzeba było budować tam, gdzie most jest potrzebny Toruniowi. A nie na działce znajomej.

Tak trzymaj! Pamiętamy kto był po stronie Antoniego!
Gdyby tamta koncepcja "stała się ciałem"..., od 2 lat nie tracili byśmy czasu w kilometrowych korkach na "Piłsudczaku..."(!)
A ileż by zyskało środowisko( o ile MgT mniej spalin!!!:-(((

.S.
A tu co ...? poza chórem poprawnych " wspieraczy" Pomnika Pana Prezydenta"(!) Nawet Pan Zbigniew zagiał parol...
Oj jaka kieska pamiać(...); a przyomnę, że należało 0d 2005 r stanąć za naszą ( Antoniego) koncepcyją..., zamiast ironicznie wzywać fachowców ( od mostów) z USA( zza morza!).
Pamiętam; maj 2006 w I Liceum O. i ten złowieszczy ":kociokwik młodzieży IS-owskiej " poza plecami Antoniego
( nie był obecny; a także na Regionalnym w Bydgoszczy-także !) ; że to On winien zakłocania budowy przeprawy, poprzez negowanie koncepcji Pana Prezydenta; czytaj - " stratega B. K. i..." -jak to trafnie nazywacie:
..." z pola , na pole"!

Pamięta Pan( do posła Zbigniewa) , któ wobec całej sali( z większością "młodzieży PIS-owej"; gwardii C-owskiej było ok. 20 %) ) stanał o stronie buntu Antoniego, wobec koncepcji ---" wschodniej"...?
e
eryk
A skąd dokąd ma być ten most jak buduje się na wsi. Z pola na pole.
h
hecer
Dodatkowe 300 mln zł się panu marzy, panie redaktorze Giedrys? Oprócz tych 327 mln zł które już mamy?

Te 300 mln zł to jest 85% dofinansowania mostu na Waryńskiego. Nigdy pan tego nie napisał. Chyba te słowa przez usta panu przejść nie chciały. Zostaje więc teraz "walka o dodatkowe pieniądze na dokończenie pierwszego etap Trasy Wschodniej". Potem będzie "walka o pieniądze na drugi etap trasy wschodniej". Następnie walka "o dodatkowe pieniądze na drugi etap trasy wschodniej".

Życie dziennikarza w Toruniu to nieustanna walka:)))))) Podziwiam pana. Ja też walczyłem - wie pan jak długo i jak za to zapłaciłem.

Ale Pański upór w tej walce po prostu mnie onieśmiela.
h
hecer
Z pola na pole... Chyba piszesz o moście w Płocku sprzed kilku lat. Radzę puknij się w główkę to może zaczniesz dostrzegać rzeczywistość...Po wypowiedzi Lenza to już wszystko jasne dlaczego nie ma większego dofinansowania do mostu (skoro sam Lenz uważa, że budowa nie ma większego sensu w tym miejscu i takiego mostu). Jak to mówią nie mam więcej pytań ale mam głos w wyborach...

Jest dofinansowanie w 85% - ale na most na Waryńskiego. Trzeba było budować tam, gdzie most jest potrzebny Toruniowi. A nie na działce znajomej.
h
hecer
najpierw niech prokurator rozliczy tych, którzy budują ten most - na działce znajomej. Potem niech sobie powalczą - o łagodny wyrok
d
do jojacza
Z pola na pole... Chyba piszesz o moście w Płocku sprzed kilku lat. Radzę puknij się w główkę to może zaczniesz dostrzegać rzeczywistość...Po wypowiedzi Lenza to już wszystko jasne dlaczego nie ma większego dofinansowania do mostu (skoro sam Lenz uważa, że budowa nie ma większego sensu w tym miejscu i takiego mostu). Jak to mówią nie mam więcej pytań ale mam głos w wyborach...

Zgadza się. Szkoda marnować głosu na tow. Zaleskiego, kolegę wielkiego wizjonera Benka i oraz na tow. Lenza za to ,że starał się o dotację na most bez sensu!

Ściągnął nawet Grabarczyka ,żeby tow. gospodarz nie musiał już "leżeć" na wycieraczce u ministra w Warszawie ?
C
Cebek
Z pola na pole... Chyba piszesz o moście w Płocku sprzed kilku lat. Radzę puknij się w główkę to może zaczniesz dostrzegać rzeczywistość...Po wypowiedzi Lenza to już wszystko jasne dlaczego nie ma większego dofinansowania do mostu (skoro sam Lenz uważa, że budowa nie ma większego sensu w tym miejscu i takiego mostu). Jak to mówią nie mam więcej pytań ale mam głos w wyborach...
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska