https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zboże z elewatora w Koronowie wożą tirami, a powinni koleją

(ale)
Kiedyś kursowały tu pociągi regularnie
Kiedyś kursowały tu pociągi regularnie Adam Lewandowski
Tak uważa Rafał Wąsowicz, dzierżawca dworca PKP w Koronowie. Wylicza, że 50 tysięcy ton zboża zgromadzonego w elewatorze wywożą 2 tys. samochodów ciężarowych. Zamiast 33 pociągów towarowych.

Pan Rafał z Koronowa z koleją związał się zawodowo - jest kierownikiem pociągu i konduktorem na trasie m.in. do Chojnic. Nie ukrywa, że z koleją związał się też sercem.

Nie mógł przeżyć, że dworzec PKP w jego ukochanym mieście niszczeje, więc w czerwcu ub.r. został jego dzierżawcą. Sprawił, że stacja PKP w Koronowie, jak i prowadzący do niej bruk wpisane zostały do rejestru zabytków. W ten sposób uchronił dworzec przed zburzeniem.

Bo taki los spotkał m.in. dworzec w pobliskim Buszkowie. Wąsowicz, aby ożywić swój dworzec organizuje kilka razy w roku pociągi specjalne. Chętnych, by przejechać się urokliwą trasą Chojnice - Pruszcz Bagenica - Koronowo nie brakuje.

- Ale - mówi pan Rafał - przecież kiedyś kursowały tu pociągi regularnie. Jeszcze w roku 1992. Cztery lata później przeprowadzono generalny remont torowisk. Bo kursowały tu jeszcze wtedy pociągi towarowe. Woziły węgiel do ciepłowni, wywoziły zboże z elewatora.

Niestety, ostatni wagon z węglem dojechał do Koronowa 28 stycznia 2011 roku. Dlaczego potem już nie? Bo PKP Cargo wprowadziło zapis, że minimalny tonaż musi wynieść 500 ton. A ciepłownia potrzebuje na tydzień 5-6 wagonów. Nie opłaciło się...

Podobnie, tylko kilka lat wcześniej, stało się z przewozem zboża z elewatora. Też ten transport upadł. Tak więc do Koronowa nie jeździ już żaden pociąg towarowy. Nawet sporadycznie.

Rafał Wąsowicz wyliczył, że w koronowskim elewatorze mieści się 50 tysięcy ton zboża. Aby je wywieźć, choćby do portów, wystarczyłyby tylko 33 pociągi. A przeliczając tę masę na samochody ciężarowe, po 24 tony ładowności każdy, potrzeba ich aż ponad 2 tysiące.

- Ponad dwa tysiące tirów, które przyjeżdżają do elewatora i wyjeżdżają załadowane zbożem, niszczą nie tylko ulicę Przemysłową - mówi Rafał Wąsowicz.

- Elewator ma bocznicę i lokomotywę. O zanieczyszczaniu środowiska przez te tiry już nie wspomnę. W wielu krajach europejskich zabrania się wożenia tak dużych ilości towarów ciężarówkami, stawia się na kolej. Czy u nas nie może tak być? Często o tym, że ulica Przemysłowa jest zniszczona, że dziury, że trzeba pilnie ją naprawić, czytam w "Pomorskiej".

Faktycznie, o tej ulicy piszemy często. Pieniędzy na nowy asfalt brak, łata więc gmina systematycznie dziury.

Dlaczego zboże zamiast koleją wozi się tirami? Rozmawialiśmy o tym z kierowniczką działu handlowego w koronowskiej firmie Elewator.

- Tak, woziliśmy wagonami, jeszcze w roku 2007. Ale kolej żądała za wiele za transport, a ponadto za duże były ubytki. Przy transporcie tirami kilkanaście, a wagonami - kilkaset kilogramów. Nie opłaca się nam transport koleją. Ale kategorycznie nie mówimy nie...

- Nie wozi się już zboża w tzw. gruszkach, gdzie faktycznie były ubytki. Kolej ma już nowoczesny tabor do przewożenia zboża - przekonuje kolejarz Rafał Wąsowicz.

Wiadomości z Koronowa

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Rozwiązaniem problemu jest Rozporządzenie Rady (WE) NR 44/2001 z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych oraz ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych.

Zgodnie z art. 33 tego rozporządzenia orzeczenia sądów państw UE są uznawane w innych państwach UE bez potrzeby przeprowadzania specjalnego postępowania (z wyjątkiem istnienia przesłanki negatywnej – przede wszystkim sprzeczność z postanowieniami rozporządzenia o gwarancjach procesowych pozwanego, jurysdykcji w sprawach ubezpieczeniowych, konsumencki i o jurysdykcji wyłącznej)
Proszę założyć sprawę u siebie to zobaczą ile to kosztuje. Pozdrawiam
G
Gość
To przywiązanie do kolei przypomina mi takich dwóch co przywiązali się do niebieskich tabletek, które zostały wycofane. Po tak smutnej wiadomości jeden mówi do drugiego ty od jutra tylko leżymy.
A
Arthur Scargill
Z wielkim zainteresowaniem przeczytalem inkryminowany artykul wyzej. Mysle, ze jakis expert- jezykoznawca z bydgoskiego uniwerku powinien tez go studiowac i starac sie wyjasnic czytelnikom wyzej zasady polskiej nowo-mowy.

Otoz kluczem do zrozumienia tekstu jest slowo UBYTKI. Przekladajac na jezyk normalny znaczy to, ze na linii kolejowej z elewatora grasowala mafia kolejarska, ktora na skale przemyslowa okradala elewator z kilkuset kg zboza- z wagonu? z transportu zboza? Trzeba do tego procederu obocznego transportu, jakiegos samochodu dostawczego by taka ilosc ukrasc. Trzeba tez by banda owych solidaruchow wspolpracowala zgodnie przy kradziezy. Tu transporcik zboza, tam darmowy bilet na grzybobrania- warto byc kolejarzem w Polsce. Kierowca tira co najwyzej zaladuje zboze dla kurek/swin w jakas banke po mleku i strata /UBYTEK jest mniejsza. I takie drobiazgi waza na decyzjach transportowych elewatora w Koronowie. A czemu by nie?

Ot i caly sens artykulu w Pomorskiej tyle tylko ze dziennikarz tego nie napisze. Dlaczego? Bo sie boi.

Nawiasem mowiac, nim mnie zaczniecie opluwac to wam sie przyznam: widzialem z bliska w czasach gdy was zapewne jeszcze nie bylo na swiecie regularna wojne brytyjskich kolejarzy z policja. Z bliska bo ze szpitala polowego na jaki przeksztalcono na czas zawieruchy szpital w Doncaster, izbe naglych przyjec. Wojny o wegiel na torach ale tez wojny o obalenie demokratycznie wybranego rzadu. Otoz, kolejarze ta wojne przegrali.
g
gość
Prościej będzie powalczyć, aby Arriva wjeżdżała do Koronowa od strony Maksymilianowa.Po 90-tym roku takie pomysły były, ale przed wyborami!!!!

O tak!
To byłby bardzo dobry pomysł.. W Stronnie, Serocku, Wudzynie itd jeździ i jest super, a u nas tego brakuje:/ Z drugej strony nie mamy przecież bezpośredniego połączenia z Bydgoszczą..
k
kolejarz
Handel zbożem to najlepiej wychodził panu Romanowi Wilhelmiemu w filmie "Kariera Nikodema Dyzmy".
Kolej sama przyczyniła się do tego, że ładunki przechwycił transport samochodowy.
r
rolnik
zastanawiam się czemu w ogóle ma służyć ten artykuł gość policzył trochę wagonów i tirów i co z tego ?
m
mieszkaniec
Prościej będzie powalczyć, aby Arriva wjeżdżała do Koronowa od strony Maksymilianowa.Po 90-tym roku takie pomysły były, ale przed wyborami!!!!
G
Gość
W demokratycznym państwie może Pan Pytać, Panie W....., dlatego ja zapytam Pana czy składał Pan oferty przewożącym zboże?, czy pisał Pan w tej sprawie do PKP aby takie oferty złożyła zainteresowanym? Czy Pana zdaniem dostawcy mają prawo wyboru ?, i jak mają właściciele dostarczyć towar i czym do dalszego przewożącego PKP?
V
Vedder
uważam że kto czym wozi towary to jego prywatna sprawa mi w tym artykule zabrakło informacji kiedy zabierze się za remont dworca

Zaprzeczasz drogi gościu sam sobie. Skoro twoim zdaniem "kto czym wozi to jego sprawa" to jakim prawem pytasz o remont dworca? Po co ma być remontowany dworzec jak linia kolejowa umiera? I tak na marginesie to cieszmy się, że dworzec trafił w ręce tego pana bo przynajmniej coś się tam dzieje. Jakby należał cały czas do miasta (czyt. Stasia),bądź też do pożal się Boże PKP to popadałby cały czas w ruinę a na końcu burmistrz zastanawiałby się do kogo tak naprawdę dworzec należy jak w przypadku mostu wąskotorowego czy też dworca PKS.
m
mieszkaniec
uważam że kto czym wozi towary to jego prywatna sprawa mi w tym artykule zabrakło informacji kiedy zabierze się za remont dworca

Ale można postawić pytanie, "co miasto ma z tego kolosa, jakim jest Elewator"?
A tak w ogóle to dzisiaj prościej by było budować połączenie kolejowe z Bydgoszczą, niż remontować i utrzymywać ponad stuletnie obiekty na starym połączeniu.I na tym trzeba się skupić!!!!!
g
gosc
uważam że kto czym wozi towary to jego prywatna sprawa mi w tym artykule zabrakło informacji kiedy zabierze się za remont dworca
k
kolejka PIKO
Pomysły każdy może mieć tylko kto ma za nie zapłacić?
J
Joszko
Ty koleś, a co Cibie interesuje co kto czym transportuje? Załóż sobie firme węglową, albo zbożową i woź sobie koleją, i nie dyktuj innym czym mają wozić.

Ty koleś, tylko za tydzień nie płacz jak przyjdzie odwilż i Koronowo znowu stanie się dziurawe a ty na jednej z dziur urwiesz sobie koło. Facet próbuje ożywić jakoś miasto, wprowadzić alternatywy, uratować linie kolejową Tuchola-Koronowo (i oczywiście most bo każdy wie co stało się z mostem wąskotorowym jak nie był przez lata eksploatowany) i jak zwykle spotyka na swojej drodze życiowych nieudaczników takich jak ty (nie pisze z dużej litery bo nie mam do takich osób szacunku), którzy mają głowy tylko po to aby służyła im do gadania i żarcia a buty nie po to aby chroniły lecz po to aby kopały. Więc proszę jak ktoś cie nie przywołuje do tablicy do oszczędź sobie zębnych komentarzy włącz Trudne Sprawy i może twoje smutne życie stanie się szczęśliwsze. Dziękuję i nie pozdrawiam.
a
aaaa
Jakis zart? Nos w sos!
G
Gość
Ty koleś, a co Cibie interesuje co kto czym transportuje? Załóż sobie firme węglową, albo zbożową i woź sobie koleją, i nie dyktuj innym czym mają wozić.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska